Eerste keer Kippen/Orpingtons

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 26 jan 2018 13:18

Hoi Allemaal,
Wij gaan voor het eerst kippen aanschaffen..
Ik heb veel gelezen op dit forum en we hebben besloten voor Orpington hennen groot te gaan.
Nu hebben we nog een oud hok / speelhok oid dat we willen ombouwen. Het hok is ongeveer 1.10x 1.25 en 1.70 hoog.(hoogste punt , zijkant 1m)
Nu heb ik een paar vragen...
1. Ik wil de voorkant opdelen in 2 deuren, waarvan 1 met raampje. En 1 zijkant geheel schanierend maken om het goed te kunnen schoonmaken. Aan de deze kant ook legkast aan de buitenzijde.
De basis/raster balken zitten dan wel aan de binnenkant, is dit een probleem voor luizen etc. , meer naden en hoekjes dus...
2. Ik wil ze op een zitstok met oliebakjes laten zitten, moet hier een plank onder? Of gewoon een mestbak? En dan zaagsel op de grond. En hoe hoog moet de stok?
3. Moet ik de punt vh hok open laten of moet er een plafond in worden gemaakt?
Ventilatie komt boven de deur.
Is dit een goed idee? Of vergeet ik nog iets?
Her hok komt een halve meter vd grond en er komt ook nog een stukje overkapping bij aan om droog te zitten en te voeren. Geen dichte ren, maar gewoon open, dus alleen een nachthok voor snachts tegen ongedierte..
Ik hoor graag jullie ideeën.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 26 jan 2018 13:50

Hoi Chantal, welkom op het kippenforum!

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je fantastische keus :-D

Persoonlijk denk ik dat een speelhuisje wat klein is voor grote Orpingtons.
Wij hebben ook zo'n huisje gehad en het kan maar dan houdt het met drie, hooguit vier orpies wel op. Er is dan ook alleen plek voor de stok! Mensen die het over hebben genomen van ons hebben inmiddels ook een andere aangeschaft nadat ze orpie nummer vier en vijf graag wilden 'adopteren'.

Maar goed, het kan wel. Als je de deur deelbaar hebt of maakt dan kan je de onderkant als kippeningang gebruiken. Je zou dan een raster met gaas kunnen maken die in het bovendien past zodat deze s'nachts bij warmer en droog weer open kan blijven.

De zitstok kan op bloedmijtbakjes geplaatst worden rechtstreeks op de vloer. Handiger is om de stok aan de wand te bevestigen. Met daartussen de bloedmijtbakjes. Dan kan je de evt. mestplank ook beter schoonmaken. Op de bodem kan zaagsel, hennepvezel (heb ik zelf) maar net wat je prettig vind. Je kan ook ipv. een mestplank s'avonds een krant onder de stok leggen. Mep je de mest zo de container, composthoop op :-D

Dak zou ik geen plafond in maken. Luchtiger zo, vocht kan dan ook goed wegkomen. En er kruipen geen mijten tussen.

Foto's zijn tijdens inrichten en verven gemaakt.

Afbeelding

Deur met gaasinzet bovendeel deur.
Afbeelding

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 26 jan 2018 13:57

Dank voor je reactie! Het huisje lijkt er inderdaad wel wat op. Ik was vergeten het aantal Orpingtons te vermelden, maar we gaan voor 3 dus dat moet toch lukken met deze grote?
Het is alleen voor de nacht, de rest vd dag kunnen ze buiten scharrelen.. :-D

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 26 jan 2018 15:05

Dat kan :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpington

Berichtdoor Trea » 26 jan 2018 16:59

Welkom op het forum chantal,
Je kreeg al goede tips over het hok van een enthousiaste Orpingtonliefhebber.

Toevoeging: ik zou in de nok aan de kant van het gaasdeurtje nog een klein rooster of een paar boorgaten maken (10 mm). Dan kan de amoniak/ ongezonde vochtige lucht er beter uit.

Omdat het hok vrij klein is zou ik er een automatische hokopener (of een stukje roofdierveilige ren aan vastmaken) zodat je kippen niet opgesloten hoeven te zitten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 26 jan 2018 18:06

Wij hadden er een nieuw dak op. Boven in de punt niet sluitend met de punt er over heen.

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 27 jan 2018 11:56

Dan is het misschien toch verstandig om hm wat breder te maken als ik alles zo lees.....
als ik het nou 2m breed maak is dat groot genoeg om ook bij slecht weer in te schuilen? De diepte is 1.25 en dan betonplex gebruiken voor de bodem? En kan ik betonplex ook gebruiken voor fe zijkanten? Of is dit lastig te witten? Kan de legkast dan ook binnen staan ?
Ik wil er echt geen dichte ren bij aan hebben, want ze moeten snachts zeker in het dichte hok ivm vossen e.d. we wonen buitenaf.
Weer heel wat vragen, maar ik wil het graag goed maken voordat we ze krijgen.. :-)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 27 jan 2018 12:15

Wij wonen ook buitenaf. Vossen, marters, hermelijnen....noem maar op!

Wij hebben meerdere hokken maar met een vaste overkapte ren er aan. De ren is roofdierproef.
Voordeel is dat de kippen uit het nachthok kunnen als ze wakker zijn. Daar staan ook de legmanden en water.

Als je echt een los nachthok wilt dan zal hij idd. groter moeten dan het speelhuisje.
Een hok kan je gewoon van betonplex maken. Ik wit nooit iets :-D

Wat je ook kan doen is wel het speelhuisje gebruiken en dan vervolgens ergens anders nog een schuilplaats maken. Voor drie orpies hoeft dat ook niet echt groot te zijn :-D

Hou er in ieder geval rekening mee dat het steeds vaker regent en hard waait dus een plek om droog te kunnen scharrelen vinden ze erg fijn!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Trea » 27 jan 2018 12:16

Om te slapen is het hok groot genoeg. Je zou er een kleine overkapte ren (voliere) aan kunnen maken (2-3 m2) die roofdierproof is. Dan kun je rustig het deurtje openlaten en de kippen kunnen al lekker naar buiten als jij nog op een oor ligt. Vinden kippen ook fijn als het vies weer is.

Gelijk met Fryske

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Trea » 27 jan 2018 12:39

Afbeelding

Zoiets bijvoorbeeld. Maar dan met stoeptegels rondom of op een echte vloer zodat ongedierte en roofdieren er niet in kunnen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten