Eerste keer Kippen/Orpingtons

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Trea » 28 jan 2018 12:52

Zelf kocht ooit zo'n goedkoop kippenhokje (in eerste instantie voor 2 konijnen). En ging Hollandse krieltjes houden omdat grotere kippen niet paste. Ik kreeg na 2 1/2 jaar al lekkages. Ook andere nieuwkomers hebben dit soort ervaringen.

Algemeen kun je wel stellen:
Voor 250 euro kun je hoogstens een hokje kopen dat geschikt is voor 3 kleine krielen. Ook de kwaliteit zal niet echt goed zijn en de indeling, licht en ventilatie is vaak ook niet echt goed.

Overigens heb ik dit hokje na 6 jaar nog steeds in gebruik. Met een nieuw dak en een zelfgemaakte aanbouw waar ze nu bij voorkeur roesten (slaapstokken).

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 28 jan 2018 13:00

Geschikt voor grote kippen met ren zijn er nauwelijks te koop.
Laat staan voor 250 euro :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Trea » 29 jan 2018 00:18

Als je weinig geld uit wil geven kun je bv op MP kijken voor tweedehands bouwmateriaal. Vaak vind je daar allerlei materiaal/hout voor weinig geld.

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 29 jan 2018 08:40

We gaan en nieuwe maken! :duimop:
Zo kunnen we zelf direct de goede maten bepalen.
Dus.....
Is voor Orpingtons het nachthok 50cm vd grond genoeg?
*Stel we gaan uitbreiden en ik wil naar 5 Orpingtons, wat is dan een goede maat voor het nachthok? Er wel van uitgaan dat ze de hele dag buiten kunnen en de kleine ren alleen voor smorgens is.
*Kan ik het legnest ook binnenin het nachthok zetten?
Dan kunnen we gewoon een vierkant nachthok maken met iets aflopend dak en overstek.
*hoe hoog moet het nachthok zelf zijn, moeten ze onder de zitstok doorkunnen lopen en hoeveel ruimte moet er dan nog boven de zitstok zitten?

Nog bedankt voor alle vorige tips, daarom gaan we het nu zo doen.. :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 29 jan 2018 10:53

De afmeting van het hok is afhankelijk van de zitstok. Je rekend per orpie 25/30 cm. stoklengte. Vijf orpies is vijf keer de stoklengte :-D Je kan de stok boven de legbak(ken) plaatsen. 2 Legbakken is voldoende voor vijf kippen. Het hok 50 cm. van grond is om ze ook gebruik te laten maken van die ruimte eronder? Kan prima!

Als je voor het nachthok staat en je doet de ren en de deur van het nachthok aan de linkerkant dan kan je aan de rechterkant de legbakken en zitstok plaatsen. Let wel op dat je de afdekking van de legbakken hellend maakt zodat ze niet daarop gaan zitten. s'Avonds een krant op de legbakken, onder de stok en je houdt het ook nog makkelijk schoon. Je kan ook gebruik maken van een dubbele deur. Waarvan het linker deel voor de legbakken en zitstok komt. (Net als terrasdeuren zeg maar) dan kan het geheel er ook zo uitpakken.

Kan natuurlijk ook andersom. Ren rechts etc..., :-D

Succes :duimop:

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 29 jan 2018 12:34

Dank je, Fryske!! Hier kan ik wat mee.. :duimop:

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 29 jan 2018 12:36

1.50 breed dus, maar wat houdt ik dan aan voor diepte en hoogte van het hok?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 29 jan 2018 13:13

Breedte en lengte 1.50 omdat je een vierkant hok wilt? :gossip:

Hoogte zou ik zo maken dat je bovenin er bij kunt. Dan kom je denk ik ook op zo'n anderhalve meter uit. Plus de 50 cm. die je eronder vrij houdt dan is hij totaal twee meter hoog inclusief dakje.

Chantalvs
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2018 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Chantalvs » 29 jan 2018 13:16

Hoeft niet vierkant hoor... ik zat zelf te denken aan 1m?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Eerste keer Kippen/Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 29 jan 2018 15:30

Als je rechts de legbak en de stok doet moet je echt wel rekening houden met 60 cm. diepte. Dan hou je een ruimte er voor langs over van 40 cm. Is niet veel!? Zou hem zelf niet kleiner maken. Meer 75/75cm qua hokverdeling. Kan wel maar nu je toch zelf gaat bouwen....Een hooibergmodel :-)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten