Allergrootste blunder ooit.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor Piroska » 02 feb 2018 14:46

Overigens... om verwarring te voorkomen... ze zitten nu in de kuikenbak, met 2 broertjes of zusjes die later uitgekomen zijn, heerlijk onder de lamp.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor Eljeehaa » 02 feb 2018 15:27

jantien schreef:Sorrie hoor, maar ben ik nou de enige die het een beetje vreemd verhaal vindt dat je ze onder je tiet hebt geplakt ? :roll:
Je hebt toch een warmtelamp, daar konden ze toch gelijk weer onder?


Te snel opwarmen is ook niet goed .... van het verschil in temperatuur gaan ze ook dood ... Goed gedaan ... dat onder je uh ... borst .... Jammer van die twee andere ... Wél een probleempje .... Als ze eenmaal op sterven na dood zijn geweest blijven het vaak zwakkelingetjes ... blijf met ze opletten ....

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor jantien » 02 feb 2018 15:48

Opwarmen onder de warmtelamp gaan ze echt niet dood van hoor.
En heb ook zeker de ervaring niet dat het zwakke dieren zullen zijn of blijven :mrnono:
Laatst gewijzigd door jantien op 02 feb 2018 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor jantien » 02 feb 2018 15:50

Piroska schreef:Jantien, ik snap je... maar onder de tiet is even zo warm en ik kon een hand op ze leggen en ze voelen en mochten ze dood gaan, wat ik verwachtte eerlijk gezegd, dan waren ze op mijn borst dood gegaan en niet onder de lamp. Maar ik begrijp je ding volkomen hoor!


Ze leven! en zitten nu dus onder de lamp...


Haha oké, ik vond het gewoon wat vreemd :gutgut:
Ik vond ook wel eens een kuiken buiten het nest wat zo goed als dood was, hup als de sodeju onder de warmtelamp en leven kwam er meestal toch weer in terug.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor Eljeehaa » 02 feb 2018 16:01

jantien schreef:Opwarmen onder de warmtelamp gaan ze echt niet dood van hoor.
En heb ook zeker de ervaring niet dat het zwakke dieren zullen zijn of blijven :mrnono:


Mijn reactie hierop was weggevallen. Ik heb de ervaring dat dat wél het geval is ... jammer genoeg teveel ervaring .... Dat is het nadeel van naturrbroeden ... ook bij slecht weer ... Wanneer ze weer bij moederkloek moeten lopen zijn het altijd de achterblijvertjes ... komen als laatste onder de warme plek van de kloek, raken sneller vermoed, wat later bij het eten, lager in de pikorde enz.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor jantien » 02 feb 2018 16:09

Ok, dan zijn onze ervaringen dus totaal anders.
Overigens hier ook altijd natuurbroed....

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor Eljeehaa » 02 feb 2018 17:15

jantien schreef:Ok, dan zijn onze ervaringen dus totaal anders.
Overigens hier ook altijd natuurbroed....


Oh ... zitten je kloeken wel vast dan ...? Want als ik iets verkeerds doe wil ik dat weten om in het vervolg niet meer te doen ... Ik kan de kuikens niet te lang van de kloek afhouden ... en ik laat de kloek altijd los rond lopen ... Advies????

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor Eljeehaa » 02 feb 2018 17:39

Uit EHBO boek mensen ... bij dieren ook zo ....

Wanneer iemand ernstig onderkoeld is, moet voorzichtigheid betracht worden. Te snel opwarmen kan zelfs dodelijk zijn! Wanneer hulpverleners een slachtoffer inpakken in speciaal daarvoor gemaakte dekens, pakken ze de ledematen altijd apart in. Dit omdat het lichaam er tijdens de afkoeling voor gezorgd heeft dat de vitale organen (veel) warmer bleven dan bijvoorbeeld de handen of voeten. Wanneer een lichaam te snel wordt opgewarmd kan de zogenaamde 'reddingsdood' intreden. Dit gebeurt doordat het sterk afgekoelde bloed uit de ledematen zich dan vermengt met het veel warmere bloed van de vitale organen. Het bloed in die organen kan hierdoor zo ver afkoelen, dat de temperatuur van deze organen alsnog onder de kritieke overlevingsgrens terecht komt. Het slachtoffer sterft dan alsnog.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor jantien » 02 feb 2018 17:45

Mijn kloeken hebben heel lang met kuikens gewoon rondgelopen. Sinds een aantal jaren moet ik ze ter bescherming tegen de ratten de eerste weken in een tuinhuisje grootbrengen of apart van moeder in een beschermde ruimte. Zeker de 1e week moet je ze echt goed on de gaten houden dat ze genoeg warmte krijgen, met kloek of zonder kloek. Dat betekent heel veel controleren. Zeker als het buiten nat is en kil. Dan Kun je ze beter 1e week in afgesloten ruimte houden. Daarna zijn ze al veel mobieler en kunnen ze beter met moeder meekomen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Allergrootste blunder ooit.

Berichtdoor jantien » 02 feb 2018 17:49

Eljeehaa schreef:Uit EHBO boek mensen ... bij dieren ook zo ....

Wanneer iemand ernstig onderkoeld is, moet voorzichtigheid betracht worden. Te snel opwarmen kan zelfs dodelijk zijn! Wanneer hulpverleners een slachtoffer inpakken in speciaal daarvoor gemaakte dekens, pakken ze de ledematen altijd apart in. Dit omdat het lichaam er tijdens de afkoeling voor gezorgd heeft dat de vitale organen (veel) warmer bleven dan bijvoorbeeld de handen of voeten. Wanneer een lichaam te snel wordt opgewarmd kan de zogenaamde 'reddingsdood' intreden. Dit gebeurt doordat het sterk afgekoelde bloed uit de ledematen zich dan vermengt met het veel warmere bloed van de vitale organen. Het bloed in die organen kan hierdoor zo ver afkoelen, dat de temperatuur van deze organen alsnog onder de kritieke overlevingsgrens terecht komt. Het slachtoffer sterft dan alsnog.


Je kunt blijven doorgaan.... mijn ervaringen zijn echt anders, warmtelamp werkt prima bij onderkoelde kuikens . Trouwens opk
Bij onderkoelde volwassen dieren die bv in het water zijn terecht gekomen. Ik ga maar niet verder in discussie, want het gaat erg afwijken van het oorspronkelijke topic....


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MilMol en 1 gast