Kip in rui?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
AnoukR
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2017 07:55
Land: Belgie
M/V: V

Kip in rui?

Berichtdoor AnoukR » 31 jan 2018 18:03

Hallo iedereen,

Ik zit weer met een probleem: één van onze sabelpoot-kipjes, Madame Tache (ondertussen ongeveer 1 jaar oud) is plots veren beginnen te verliezen en is de laatste dagen ook langzaamaan een beetje gewicht aan het verliezen (op 4 dagen tijd van 780g naar 755g, zakt elke dag een beetje). Verder gedraagt ze zich ook wat minder levendig dan de rest, gaat als eerste op stok 's avonds terwijl de rest nog aan het eten is en legt vermoedelijk ook geen eieren meer...
Anderhalve week geleden had ik al de indruk dat ze zich iets minder levendig gedroeg dan normaal, maar dit was op zich bijna onmerkbaar dus ik besloot af te wachten want op zich scharrelt ze nog wel mee met de rest rond en ze eet en drinkt nog. Nu begon ze het voorbije weekend plots veren te verliezen, en in het nachthok merkten we ook best veel veertjes op. Vandaag heeft ze kale plekjes in haar nek en aan haar gezicht. Is het mogelijk dat ze in deze periode van het jaar toch nog in de rui gekomen is?
Aangezien ze nog maar 1 jaar oud is, heeft ze nog nooit geruid. Een ander kipje, Carla, is ongeveer even oud en zij begon plots te ruien in oktober (was toen ook bang afwachten voor ons of het effectief rui was, achteraf bleek ze ook nog zwaar last te hebben van bloedluis) maar zij is er nu door en ziet er weer kerngezond uit (terug gewicht erbij en mooi dik verenkleed). Wat er nu gebeurt met Madame Tache lijkt heel erg op de rui van Carla, maar ik weet niet of het wel rui kan zijn aangezien het niet echt de juiste periode is? We geven haar nu dagelijks naast haar gewone granen nog wat gedroogde meelwormen, en we doen vitaminen in hun water, maar het is vrij koud en ik maak me zorgen dat ze het te koud heeft nu met minder veren. Haalt mestonderzoek in dit geval iets uit, kan dit op één of andere manier toch door wormen of coccidiose komen of is het echt gewoon de rui met slechte timing? :(

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip in rui?

Berichtdoor tuff cookie » 31 jan 2018 20:13

Bij mij is er ook 1 kip al een tijdje aan het ruien. Van de rui zijn ze vaak niet echt lekker en stiller.
Dus volgens mij kan het heel goed rui zijn.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip in rui?

Berichtdoor Fryske » 01 feb 2018 09:43

Ik sluit mij bij TC aan! Zou alleen wel een mestonderzoek doen omdat bij wormbesmetting de weerstand ook naar beneden gaat. Daardoor zou de rui ook langer kunnen duren.

Succes :duimop:

DenR
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2016 11:07
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Kip in rui?

Berichtdoor DenR » 01 feb 2018 12:30

Ik heb ook een ruiende kip... ze eet gewoon en doet met de rest mee, ze ziet er alleen niet uit :mrgreen:

Gebruikersavatar
AnoukR
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2017 07:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip in rui?

Berichtdoor AnoukR » 02 feb 2018 19:38

En warmen jullie het hok ook bij ('s nachts en/of overdag)? Want ik vraag me af of ze geen kou heeft, het is buiten maar een paar graden boven 0 en zo met minder veren en minder weerstand... :?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip in rui?

Berichtdoor Fryske » 02 feb 2018 19:52

Nee, hier geen verwarmde kippenhokken. Ze zal zich vast warmen aan de andere kippen, denk je niet?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip in rui?

Berichtdoor Isabel » 02 feb 2018 20:34

Of je kan haar altijd nog in het donker tussen twee collega's zetten. :-D


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten