Winter is coming

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Winter is coming

Berichtdoor Yoni » 03 feb 2018 16:29

Helaas maar toch, de winter komt alsnog ons land bezoeken en neemt flink wat kou mee. Voor mij als beginnend kippenhoudster voor het eerst kipjes in de kou. Ik vraag me dan ook af of ze hiertegen bestand zijn of dat ik extra maatregelen voor ze moet nemen?

Ik heb geen verwarmd hok, gewoon een nachthok met stok en legnest, voorzien van een bodem met zacht hooi (wordt dagelijks ververst). Onder het afdak staat het voer en water en verder kunnen ze overdag in de ren (die nu wel vrij modderig is) en lopen ze los door de hele tuin.

Het water zal bevriezen, dus dat moet meerdere keren per dag worden ververst, net als bij de konijnen. Maar.. moet ik verder nog ergens om denken? Of kunnen kipjes wel goed tegen de kou?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Fryske » 03 feb 2018 16:45

Hoef je, je niet druk om te maken Yoni. Kippen kunnen prima tegen de kou. Water idd in de gaten houden.

Bij strenge vorst kan je de kammen nog in de vaseline zetten maar ik denk dat het wel meevalt.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Yoni » 03 feb 2018 17:15

Oke dank je. Ik was bang dat ze het te koud zouden krijgen. Fijn dat dit niet zo blijkt te zijn.

Ik las ergens dat water minder snel bevriest als je er een klein beetje suiker in doet. Weet iemand of dat klopt en of dat schadelijk zou zijn?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Fryske » 03 feb 2018 17:21

Vorig jaar, of is het alweer twee jaar geleden?, heb ik van alles uitgeprobeerd maar niets hielp echt.
Heb nu zo'n ding gekocht op stroom wat je in de rand van de bak kan leggen. Alleen nog even een verlengsnoer zoeken....als het nodig blijkt want je weet het hier nooit met de voorspellingen :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor tuff cookie » 03 feb 2018 17:30

Ik heb warmte plaatjes ook op stroom die ik onder de waterbak kan zetten. Werkt goed.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Isabel » 03 feb 2018 18:50

Ik heb een warmteplaat boven mijn dames hangen. Werkt ook goed. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Trea » 03 feb 2018 21:12

Vogels (en dus ook kippen) die al generaties in Nederland leven kunnen prima tegen de vrieskou.

Zolang het overdag niet serieus vriest kun je s ochtends een bak vers water neerzetten en die s avonds weer binnenhalen. Voor als het overdag ook vriest heb ik een verlengsnoer met een klein warmteelement voor in de waterbak. Bij strenge vorst en als je overdag niet thuis bent is zo'n warmte-element erg handig.

Als het heeft gesneeuwd kunnen ze ook nog sneeuw eten. Heb je geen warmte-element dan kun je ook geraspte wortel (of andere vochtrijke gesnipperde groente) geven als aanvulling op die ene bak water die ze s ochtends krijgen.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Yoni » 03 feb 2018 21:52

Bedankt voor de tips! Een warmteplaat is niet echt een optie hier, het kippenhok is niet in de buurt van stroom. Ik doe sowieso meerdere keren per dag het water ontdooien. De konijnen hebben van die drinkflessen die ook bevriezen en de paarden hun automatische drinkbakken worden ook afgesloten, dus die moeten ook meerdere keren per dag water uit de emmer. Het is nogal een organisatie hoor, winter... (geef mij maar zomer).

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Tokkietjes » 05 feb 2018 00:08

Water is inderdaad wat lastig in de winter. Maar meerdere keren per dag aanbieden lijkt me wel voldoende toch? Mijn kippen slapen op de grond van het hok en niet op een stok en dat maak ik elke dag schoon. Eentje had zich vandaag al helemaal ingegraven in een laagje stro met hooi en vlas. Ze had er een soort hol van gemaakt. Dus blijkbaar vinden ze dat toch wel heel fijn ondanks dat ze goed tegen kou schijnen te kunnen.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor dragon » 05 feb 2018 20:06

Wat knus een winterholletje.....
Ik heb een dubbelwandig hok en ik heb de wateremmer met drinknippels die normaal buiten hangt nu naar binnen gehaald. Het hok is ruim genoeg om niet direct een vochtig klimaat te genereren en de emmer is afgesloten van boven... Ik hoop dat het de koude nachten volhoudt. Als de kippen slapen kun je natuurlijk makkelijk het waterbakje binnen zetten, dan kun je die in de ochtend ontdooit weer buiten zetten.

De drinkemmer voor de nijnen staat ook binnen in het nijnennachthok en heb ik nu op een verwarmingsplaatje gezet (blij met stroomaansluiting) maar ik controleer dat morgenochtend nog even extra... Verder heb ik in de winter de buitenrennen grotendeels omkleed met semitransparant zeil. Dat houdt de regen buiten en de koude wind ook. Het hoeft natuurlijk niet, maar nu blijft mijn zand in de ren wel droog en schoon en komen mijn kipjes ook met winden regen nog een beetje buiten. Anders blijven ze zo goed als de hele dag in het nachthok rondhangen. Mijn kipjes zijn verwend...

De paarden hebben nu alleen nog water in de cementtonnen die in de inloopstal staan. Het bad wat als waterbak dient heb ik leeggehaald. Daardoor drinken ze vaker uit de tonnen en zal dat daardoor minder snel dichtvriezen.
Best een gedoetje voor een paar dagen vriesweer... Ben stiekem bij dat het niet de hele winter zo is... Aan de andere kant geeft vriesweer ook weer zon en dar ben ik wel weer aan toe....


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten