Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 09 feb 2018 13:57

Hoi,

Ik wil dit voorjaar een paar broedeitjes kopen om een of twee broedse kipjes - en mezelf - een plezier te doen. Wat ik vooral mis aan mijn hollandse krieltjes is de eitjes in de winter. Dus als er kipjes bijkomen wil ik graag doorleggers.

Andere wensen zijn voor een tweede ras:
- niet te vaak of te fanatiek broeds.
- niet schichtig, maar knuffelgedrag is geen must
- legt goed voor een krielkipje en legt ook in de winter
- max gewicht 750 g voor een hen
- geen grote kuif of voetveren

Ik heb het forum en elders al gezocht naar een leuk ras. De brakel kriel leek in eerste instantie de hoofdprijs re winnen. Maar nu las ik dat de krielvorm niet zo'n goede legger is. Ik ben benieuwd of jullie nog een leuke tip hebben.

Als ik er niet uitkom met een ander ras is niet erg hoor. Ik heb nog een plan B. Nog een paar Hollandse krielen met een ander leuk kleurtje en leuke kerstverlichting in de winter.....dat is het hok en de ren verlichten met ledlampjes. Die gaan de dag dan met een paar uur verlengen in de hoop dat ze dan wel door blijven leggen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Roan12 » 09 feb 2018 14:05

Ik denk dat je toch snel bij een groter ras uitkomt qua gewicht. Ik zal er eens over denken, kan namelijk niet zo 1,2,3 een ras verzinnen die aan je wensen voldoet. In ieder geval zou het een idee zijn om in de winter bij te gaan lichten. Dan heb je sneller de kans de ook de minder goede leggers, of hennen die een winterstop houden gewoon hun eitje blijven leggen. Ik weet niet of je daar wat in ziet, maar is als tip.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor danielb » 09 feb 2018 15:17

een brakel kriel is normaal gezien toch een goede legger....
althans beter dan een hollandse kriel.
kruising zijdehoen zijn naar mij ervaring ook goede leggers in de winter en hebben maar een klein kuifje en zeer beperkt voetbevedering ;)
maar ondanks dat een kip in de winter doorlegd,dan zal dat altijd minder zijn dan in de lente...
ook de echte leghybriden leggen niet altijd in de winter...
en eet je graag eenden eieren....,dan neem je een goede legeend :gutgut:
ik voeder de eieren van mijn 4 eenden constant aan de vogels....

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Isabel » 09 feb 2018 16:16

Eens met Daniel: heb een kruising zijdehoen met :krab: en na een korte stop, legt ze nu al braaf bijna iedere dag een eitje. Enige "nadeel" is dat ze toch wel vaak broeds is. En ze weegt rond de 1,5 kilo. :mrgreen:

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Frankkip » 09 feb 2018 17:24

Misschien de krieluitvoering van de leghorn ?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 10 feb 2018 00:35

Leuk die tip van de leghorn kriel. Een echte zwerfkip. Letterlijk en figuurlijk met zijn geschiedenis. Ik wist niet dat er zoveel types van bestaan.

Alleen vraag ik me af of een kip die 140 eitjes per jaar legt (spec) ook in de winter gaat leggen.
Een doornikse kriel legt er 175 per jaar volgens de specs. En een hollands krieltje legt er ook meer dan 140 (als ze 1-2 jaar oud zijn).

Iha kun je denk ik wel stellen dat krielrassen een stuk minder leggen dan hun originele grote exemplaren. Bij de brakel is er , net als bij de leghorn, ook een wezenlijk verschil in het aantal eieren dat je mag verwachten.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor danielb » 10 feb 2018 18:55

idee :
schaf een zijdehoenhaan aan ;)
een kriel zijdehoen...
broed zelf wat eitjes uit van de zijdehoen x hollandse krielen. (eigen kweek)
selecteer daar de leukste hennetjes uit met klein kuifje en weinig of bijna geen voetbevedering....
het kuifje zal zowiezo klein zijn hoor.
en om het gemakkelijk te maken....
kies een choco kleurig haantje,want dan weet je van kuiken af aan al hoeveel hennetjes en haantjes je hebt....
maar heb je wel allemaal chocokleurige hennen...

vandaag weer 3 eitjes van men kruising kipjes....
heb er momenteel 5,maar of de 2 andere al leggen weet ik niet.
vooral het f1 hennetje is een zeer goede legster en broed enkel als je de eieren laat liggen. (wat je van een zuivere zijdehoen niet kunt zeggen :gutgut: )

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 10 feb 2018 20:49

Leuk idee Daniel...maar.
A. Kwestie van smaak .. Maar ik wil bij voorkeur geen zijdehoen haantje omdat ik zijdehoenders nogal vreemd en fluffy vind.
B. Ik kan geen haan houden omdat die teveel dB's produceren. M.n. in de vroege ochtend.
Maar als iemand een leuk mixhaantje heeft met een kleine kuif die zachtjes kraait dan ben ik wel geinteresseerd om die te kopen. Wel graag een beetje in midden-nederland.

Zonder kuif en raszuiver mag trouwens ook als hij niet harder kraait dan mijn kippen tokken. Misschien ga ik daar dan wel een fokprogramma voor opzetten. Wonderlandse krielkippen (in de kleur bruin, roestzwart of patrijs) waarvan de hanen zo zachtjes kraaien dat hij in een stadstuintje kan. ;)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor danielb » 10 feb 2018 21:10

jij bent toch ook vreemd ;)

kruising zijdehoen x hollandse kriel geeft trouwens geen zijde vederigheid,maar ook glad vederig en zijn ook vinnige vliegertjes als de hollandse kriel,maar misschien iets tammer.

eens je een broedse hen hebt dan haal je een haantje in huis,want de rest zal dikwijls snel volgen.
of als er 1 hen broeds is en de 5 andere zijn goed aan de leg,dan heb je met een gezond haantje op enkele dagen al snel bevruchtte eitjes.
een hen moet TOCH al zowiezo 3 dagen broeds zijn voordat je zeker bent dat ze broeds is.
ik neem meestal een week broedsheid voordat ik er eieren onder leg.
en een haantje lenen is toch niets mis mee,want die raad geef jij toch ook soms ;)
of je neemt er 1 die gratis is in de aanbieding en geeft hem na bedankte dienst terug gratis weg...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 11 feb 2018 09:18

Mmmm. Is inderdaad te overwegen. Ik moet toch nog een apart broedhok/ kuikenhok regelen.

Daar zou ik de haan s nachts in op kunnen sluiten op t verste weg plekje in de tuin. Als dat hok aardig donker is en ik gooi er ook nog een deken over dan valt de herrie misschien mee.

Hollandse krielen zijn makkelijk broeds te krijgen. Zodra er een nestje eitjes blijft liggen in het voorjaar is het feest. Ik moet dan juist oppassen dat ze niet met zijn drieën of vieren op één nest gaan zitten broeden.

Alleen broedeitjes regelen lijkt me makkelijker dan een haantje met de juiste eigenschappen.

Kan iemand me nog iets meer vertellen over de Doornikse kriel / schipperskipjes? Ik vind dat iig wel mooie kipjes. Gedrag, doorleggen in de winter?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 17 gasten