kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
tina21
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2018 12:06
Land: Belgie
M/V: V

kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tina21 » 14 feb 2018 17:31

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum en heb nog geen ervaring met kippen. Ik hoop op dit forum dan ook veel informatie op te doen.
Mijn vriend en ik wonen in een huisje met een grote weide aan voor onze paarden. Ik zou graag enkele kipjes willen houden (geredde kipjes van legbatterijen) en vroeg mij af of het mogelijk is om de kipjes vrij op de weide te houden, dus zonder draad er rond (uiteraard wordt er wel een kot voorzien).
Ik zou ze achteraan voederen, dat is zo 200 a 250 meter van de (drukke) baan.
Gaan ze achteraan blijven of loop ik het risico dat ze toch tot op de baan zouden komen?
Volgend probleem: er zijn hier wel vossen. Kunnen de kipjes zich redden als ze alle ruimte hebben of is dit gegarandeerd vragen om problemen? Elke avond opsluiten en smorgens terug vrijlaten is ivm mijn job geen optie.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor Trea » 14 feb 2018 18:30

Klinkt een beetje als 'redden voor zolang als dat de natuur het toelaat'. Je kippen lopen in zo'n open situatie een serieus risico om gepakt te worden door roofdieren.

Voor s nachts zou ik een automatische hok-afsluiter maken als je niet steeds zelf het hok wil openen en sluiten. Maak je geen voorziening dan is de kans groot dat je op een keer in één nacht alle kippen kwijt bent.

Overdag is de kans om gepakt te worden kleiner als ze zich kunnen verstoppen. Wat struiken/ hoge grassen en wat houten obstakels in de wei zetten helpt de kippen om zich te kunnen verschuilen tegen roofvogels.

Kippen zullen denk ik niet zo heel snel de weg opgaan en zich laten overrijden. Ik zie bij een hobbyboer hier in de buurt vaak kippen vlakbij een drukke weg lopen. Maar nog nooit gezien dat ze aan de andere kant zitten of proberen over te steken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tuff cookie » 14 feb 2018 19:13

Geredde kipjes van legbatterijen zijn helemaal niets gewend en moeten alles nog leren. Lijkt mij in de situatie die je schetst niet de meest geschikte kippen.

tina21
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2018 12:06
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tina21 » 14 feb 2018 19:27

Trea schreef:Klinkt een beetje als 'redden voor zolang als dat de natuur het toelaat'. Je kippen lopen in zo'n open situatie een serieus risico om gepakt te worden door roofdieren.

Voor s nachts zou ik een automatische hok-afsluiter maken als je niet steeds zelf het hok wil openen en sluiten. Maak je geen voorziening dan is de kans groot dat je op een keer in één nacht alle kippen kwijt bent.

Overdag is de kans om gepakt te worden kleiner als ze zich kunnen verstoppen. Wat struiken/ hoge grassen en wat houten obstakels in de wei zetten helpt de kippen om zich te kunnen verschuilen tegen roofvogels.

Kippen zullen denk ik niet zo heel snel de weg opgaan en zich laten overrijden. Ik zie bij een hobbyboer hier in de buurt vaak kippen vlakbij een drukke weg lopen. Maar nog nooit gezien dat ze aan de andere kant zitten of proberen over te steken.


Goed idee van een automatische hok afsluiter. Werkt deze op elektriciteit of kan dat ook met een batterij?

tina21
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2018 12:06
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tina21 » 14 feb 2018 19:29

tuff cookie schreef:Geredde kipjes van legbatterijen zijn helemaal niets gewend en moeten alles nog leren. Lijkt mij in de situatie die je schetst niet de meest geschikte kippen.

Welk risico zouden zij extra lopen? Verzwakt en daardoor vatbaarder voor de roofdieren?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor Trea » 14 feb 2018 21:13

Een kip die opgroeid bij een hobbyhouder en van jongs af aan met andere kippen buitenkomt weet prima wat gevaar is. En wat ze dan moet doen (overdag). Voor een deel door instinct en voor een deel aangeleerd door andere kippen. S nachts zijn alle kippen suf en een makkelijke prooi voor roofdieren.

Een kip uit de scharrel- of legbatterijindustrie heeft haar leven lang binnen doorgebracht en alleen geleerd om te eten en eieren te leggen. Met 2 jaar zijn die i.h.a. ook minder fit dan hobbykippen van dezelfde leeftijd. Ik vermoed dat ze daardoor een makkelijkere prooi zijn dan de meeste hobbykippen, freiland kippen of kippen uit de biologische landbouw.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor jantien » 14 feb 2018 22:40

Als je de kippen niet zelf kunt opsluiten vanwege je werk zou ik er zeker niet aan beginnen.
Ook al heb je een automatische hokafsluiter, je zult ze toch een poosje moeten leren om op tijd het hok in te gaan en dan nog is het afwachten of dat gebeurd en goed gebeurd. Dat ze dus allemaal binnen zitten.
Een foutje en met vossen in de buurt zijn ze weg en daar wordt je echt niet vrolijk van kan ik je uit ervaring vertellen.....

tina21
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 feb 2018 12:06
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tina21 » 15 feb 2018 09:25

Is het moeilijk om ze dat aangeleerd te krijgen? Lukt dat bijv op een week tijd? Dan zou ik dat tijdens mijn vakantie wel kunnen doen. Als het een maand of zo duurt dan wordt het idd moeilijk.
Een andere optie is dat ik de kipjes vooraan zet en een volledig afgesloten ren maak maar dan wordt hun uitloop uiteraard veel kleiner. En het leek me net zo leuk als ze die vrijheid zouden hebben

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor jantien » 15 feb 2018 09:45

Tja, ik heb al zo'n 30 jaar kippen en nog steeds lopen sommigen 's avonds niet automatisch de grote ren bij mij in waar hun hokken in staan. Ook hier een flinke vrijheid maar sommigen moet ik echt naar binnen begeleiden' .
En zowieso is een week veel te kort om ze iets in die richting aan te leren.
Dan zou ik inderdaad gaan voor een geheel afgesloten ren met goed gaas, ook van boven , zodat ze veilig zijn voor de vos. En zometeen wordt het natuurlijk steeds later licht, kun je ze dan ook niet zelf opsluiten? Want dan kunnen ze wel lekker de vrijheid in. Maar dan nog moet je ze 's morgens los laten en dan gaat ook niet, schrijf je.
Ik zou een vosproof grote ren met hok maken :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippen vrij op de weide? wat met vossen...

Berichtdoor tuff cookie » 15 feb 2018 09:48

Eens met Jantien.
Deze kippen zien de nieuwe ren toch als een zee van ruimte als je bedenkt dat ze met meer kippen opgepropt gezeten hebben in een klein hokje...


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten