Kuiken met misvorming

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Kaaaatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2017 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Kuiken met misvorming

Berichtdoor Kaaaatje » 20 feb 2018 17:39

Hallo,
Helaas is een van mijn 7 kuikens overleden. Een van de kuikens, een zwart wit gestreepte, bleef achter in de groei. Het viel me van de week op dat de vleugels haast over de grond sleepten, maar het lijf niet echt groeide. Vandaag heb ik dit kuiken dood onder de warmteplaat gevonden. Is dit een bekende afwijking bij kippen?
Nu is er nog een ander, zwart wit gestreept kuiken, dat een beetje slomer is dan de rest en nog steeds hele dagen in het nachthok onder de warmteplaat kruipt terwijl de anderen lekker in de ren aan het scharrelen zijn. Dit kuiken groeit en eet wel goed en pikt als het nodig is ook lekker van zich af. Misschien is het kuiken een paar weken jonger dan de rest en daardoor zo sloom of misschien heeft dit kuiken ook een afwijking?

Groetjes, Karin

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor Fryske » 20 feb 2018 18:47

Wat sneu Kaatje! Helaas zie je soms niet meteen bij de geboorte of kuiken wel helemaal gezond is. In het ei werkt alles dus ze worden gewoon geboren maar daarna.. Soms verlies je dus zo'n jong dinkie.

Of het tweede ook iets mankeerd? Een kuiken hoort, op welke leeftijd dan ook, niet sloom te zijn!

Wat je kan doen is even bij de DA langs gaan met wat mest. Misschien dat er coccidiose in het spel is of een ander parasiet. Hoe oud is het kuiken en is het buiten de warmtebron wel te doen in het hok? Het kuiken moet goed eten en drinken, maar als het te koud is heb je kans dat het niet uit de warmte wil.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor jantien » 20 feb 2018 20:46

Eens met Fryske, morgen gelijk de mest laten controleren op coccidiose.
Waarschijnlijk heeft 1e kuiken er ook problemen mee gehad.
Sloom zijn, vleugels laten hangen....wijst zeker bij kuikens vaak op coccidiose en de hele bups wordt dan behandeld.
Succes :duimop:

Kaaaatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2017 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor Kaaaatje » 20 feb 2018 20:48

Bedankt voor je reactie Fryske. Ik denk dat het niet te koud is voor de kuikens, want de andere kuikens zitten bijna niet meer onder de warmteplaat. Zij lopen lekker buiten door de ren of scharrelen wat in het hooi en de snippers van het nachthok. De bananendozen waar ze eerst in zaten staan nog in de schuur, dus ze kunnen zo terug naar binnen, maar ze lijken het toch echt niet koud te hebben.
Morgen zal ik eens met de dierenarts overleggen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor jantien » 20 feb 2018 20:51

Hoe oud zijn de kuikens?

Kaaaatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2017 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor Kaaaatje » 20 feb 2018 20:53

Tussen de 11 en 8 weken op dit moment.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor jantien » 20 feb 2018 20:56

En ze passen allemaal goed onder de warmteplaat, die staat in het nachthok?
Zou toch morgen gelijk de mest laten onderzoeken, sloom zijn moet je nooit vertrouwen en gelijk aanpakken.

Kaaaatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2017 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor Kaaaatje » 20 feb 2018 21:09

jantien schreef:En ze passen allemaal goed onder de warmteplaat, die staat in het nachthok?
Zou toch morgen gelijk de mest laten onderzoeken, sloom zijn moet je nooit vertrouwen en gelijk aanpakken.


Ben nog even gaan kijken door het raampje en ze liggen alle zes lekker onder de warmteplaat. Ik hoor ook geen gepiep. Dus ik denk niet dat ze het nu te koud hebben.

Ik ga morgen zeker overleggen met de dierenarts!
Bedankt voor het meedenken, Jantien!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor jantien » 20 feb 2018 21:12

Graag gedaan en succes :duimop:
Laat je nog even weten hoe het is gegaan?

Kaaaatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2017 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met misvorming

Berichtdoor Kaaaatje » 23 feb 2018 07:56

Ook het andere kuikens is overleden, net als de andere vond ik het gisteren onder de warmteplaat. Zielig hoor zo’n kleintje.
Ik heb wat mest bij de dierenarts gebracht. Volgens haar zaten hierin geen rare dingen.
De overige vijf kuikens doen het prima. Scharrelen lekker in het zonnetje of in het nachthok en zitten ondanks de kou weinig onder de warmteplaat.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten