Vies kontje

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Vies kontje

Berichtdoor moriarty » 23 feb 2018 10:37

Het viel me vanmorgen op dat 1 van de kippen ontlasting aan het dons had hangen. Nu is dit ook het kipje dat in 1 van de legnesten slaapt waar ze ook poept, dus vooralsnog houden we het in de gaten. Heb het legnest weer even voorzien van een extra laagje vlas, maar hoor het graag of ik nog meer moet doen.

Ps. Ze laten zich niet echt makkelijk oppakken/vangen, dus ik wil liever niet al te veel extra stress veroorzaken tenzij nodig natuurlijk!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vies kontje

Berichtdoor Fryske » 23 feb 2018 11:42

Heeft ws. met het slapen in het legnest te maken inderdaad. Kan je weinig aan doen behalve afwachten/hopen dat ze op stok gaat.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vies kontje

Berichtdoor moriarty » 23 feb 2018 11:51

Fryske schreef:Kan je weinig aan doen behalve afwachten/hopen dat ze op stok gaat.

Dat hopen we al sinds juli ;)

We hadden gehoopt dat als er iets meer kippen waren (bij 5 zaten ze met hun vieren op 1 stok en bleef er een plekje over) er meer op stok zouden zitten en dat ze weer bij de rest op stok zou gaan... maar helaas slaapt ze nog steeds in 1 legnest. Dat is ook het enige legnest met poep erin. Halen we er in de ochtend wel uit, maar ja, onze gedacht is dat ze er ook in slaapt. En bij ander weer spoelt dat weer schoon of droogt het sneller uit dan nu!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vies kontje

Berichtdoor Fryske » 23 feb 2018 12:25

Kan je de legnesten niet afsluiten? s'Nachts?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vies kontje

Berichtdoor moriarty » 23 feb 2018 12:46

Fryske schreef:Kan je de legnesten niet afsluiten? s'Nachts?

Dat kan wel... maar wat als ze dan op de 'grond' onder de stokken gaat slapen? Dan zitten ze boven haar :crazyeyes:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vies kontje

Berichtdoor moriarty » 23 feb 2018 13:03

Maar goede suggestie... we gaan proberen vanmiddag alvast 2 van de vier legnesten af te sluiten (zo ook haar legnest) om te kijken of dat helpt. Aan de hoeveelheid poepjes in het legnest is makkelijk op te maken of ze er alleen even zijn geweest om te leggen of dat ze er ook slapen.

Ze zal toch niet zo dom zijn om het nachthok weer uit te gaan en buiten te slapen met dit weer?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vies kontje

Berichtdoor Isabel » 23 feb 2018 14:47

Ik weet niet hoe slim jouw kippen zijn. :mrgreen:
Maar anders zou ik het in de gaten houden zodra het bedtijd wordt. Binnen zitten ze met deze kou een stuk beter dan buiten.

Of anders kan je haar, als het donker is, op een stok zetten. Grote kans dat ze dan blijft zitten.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vies kontje

Berichtdoor moriarty » 23 feb 2018 17:03

Het gaat morgen pas in lukken vrees ik... we houden het in de gaten!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten