Ren maken van tunnelkas

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 20 feb 2018 20:35

Zou ik niet durven zeggen. Ik heb hem gemaakt om te kunnen verplaatsen en dat kan dan niet meer. Ik heb geen ervaring met jouw methode!

primera
Berichten: 553
Lid geworden op: 30 aug 2011 21:38
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor primera » 25 feb 2018 13:02

Op de site van 2dehands. Staat een advertentie van een bedrijf die frames verkoopt van metaal.
Met deur erbij in begrepen. Kwaliteit is goed. Gezien iemand die ik ken deze heeft.

Voor de prijs?? Je bent denk ik al bijna net zoveel kwijt om zelf een frame te maken.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 25 feb 2018 13:21

120 euro toch?

Die van mij heeft zonder gaas nog geen 40 euro gekost. Niet aanpasbaar aan eigen maten! Die vergelijking gaat dus niet op! Maar wel mooie frames hoor, als het dezelfde is die ik laatst gezien heb.

primera
Berichten: 553
Lid geworden op: 30 aug 2011 21:38
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor primera » 25 feb 2018 13:41

Voor die 40 euro beperkte levensduur en die van de site je levenlang.

Dat vind ik een groot verschil!

Heb van buizen en van kasbuizen ooit een paar gemaakt. Na een paar jaar versleten. Nu heb ik een oude kas frame gekocht. En daar een ren can gemaakt. Kost wat maar gaat wel een stuk langer mee.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 25 feb 2018 14:02

Knap dat je dat weet! Hwb je hem zelf ook gemaakt? Die van mij is al een behoorlijk aantal jaren oud, versjouwt, aangepast. Zou zeggen koop jij die, ben ik blij met de mijne :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 25 feb 2018 14:06

primera schreef:Heb van buizen en van kasbuizen ooit een paar gemaakt. Na een paar jaar versleten. .


Had ik ook! Een tunnelkas met buizen. Zomaar kapot! Vandaar mijn eigen versie gemaakt die wel heel blijft door de sterke PVC buizen.

speets
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 dec 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor speets » 25 feb 2018 15:48

Goeie tip, dank je wel primera :duimop:
Precies mijn maat! Dat kan me een hoop werk schelen. Ga ik over nadenken.

Ook staat op die site een antwoord op mijn vraag mbt de verankering:
Vastzetten Serre
Met houten palen of metalen buizen, van +/ - 1 m lang, veranker je de serre. In iedere hoek aan de binnenkant van de serre, sla je de palen of buizen ongeveer een 60-tal cm diep zodat ze nog zo'n 40 cm uitsteken. Maak ze vast met snelbinders of touw rond de buizen van het frame (die zorgen voor extra stevigheid). Zo bescherm je de serre tegen harde rukwinden.
Zorg voor extra stevigheid door tape rond de verbindingselementen te plakken.

En ook
Het gegalvaniseerd serrekader gaat tientallen jaren mee.

Maar je hebt natuurlijk buizen en buizen... :cool:

Intussen las ik dat PVC-buis op den duur degradeert door zonlicht. En na een jaar of wat wordt het bros en kan het breken. Je kunt ze ook verven, dan gaan ze langer mee.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Fryske » 25 feb 2018 16:46

:duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ren maken van tunnelkas

Berichtdoor Trea » 25 feb 2018 17:32

Alternatief voor tunnelkas:
Zelf heb ik een partytent met stalen frame gebruikt voor een deel van de ren. Als je er geen doek op maakt maar gaas, kan de wind er door. En dan waait t niet kapot. Ik heb wel de buizen aan elkaar gelijmd voor meer stevigheid en ca 25 cm ingegraven. Maar je kan als je de ren mobiel wil houden de stokken ook met scheerlijnen en grondankers vastzetten. De buizen zijn donkergrijs geschilderd zodat de buisconstructie niet zo opvalt in de tuin. Voor ingang (instap-opening) heb ik een trixi-kattennet dat ruim overlapt met het gaas. De onderzijde is verzwaard met lat. Het net zet ik vast op 5 punten. Een deur is natuurlijk handiger maar ik kom meestal toch maar 1x per week in dit deel van de ren.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten