Infectieuze bronchitis of niet?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Infectieuze bronchitis of niet?

Berichtdoor moriarty » 27 feb 2018 19:51

Mogelijk maak ik me onterecht zorgen, maar toch even jullie mening ook vragen. We hebben 2 kippen die af en toe een kuchje (1 alleen bij het schrokken bij het eten, de andere af en toe) doen... maar verder ogen zijn helder, bek is helder, neus is schoon. We houden het in de gaten, maar in de afgelopen 2-3 weken ben ik ook een paar keer een 'gekreukeld' eitje (dus niet mooi rond, maar een oneffenheid erin, niet gerimpeld of zo) tegen gekomen of een ei met extra stukjes kalk eraan vast. Vanmiddag vond ik deze:
Afbeelding

Moet ik me zorgen maken, moet ik toch zo snel mogelijk naar de DA? Of ben ik een overbezorgde kippenpapa?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Infectieuze bronchitis of niet?

Berichtdoor Fryske » 27 feb 2018 20:09

Ik heb gelukkig geen ervaring met IB. Wat ik wel weet is dat er bij mij ook wel eens een kip kucht. In al de jaren dat ik kippen heb is er twee keer een windei gelegd en één keer een hanenscheet. Verder geen afwijking op 'n enkele keer een kalkpuntje. Wat ik weet is dat voor de meeste afwijkingen geldt; gebeurd het een enkele keer, en vaak ook nog aan het begin van de leg of juist helemaal aan het einde, dan niet ongerust maken. Gebeurd het steeds weer met enige regelmaat dan moet je, je afvragen of er iets aan de hand is. Bijv. IB.

Gezien je verhaal, de leeftijd van de meiden....Vul zelf maar in :-D

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Infectieuze bronchitis of niet?

Berichtdoor moriarty » 28 feb 2018 09:40

Top, ik kijk het de komende tijd nauwlettend aan. Het "kuchje" is te zien in de laatste 4-5 seconden van het filmpje wat ik gisteren poste.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten