wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
knuffelvriendje
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2018 19:32
Land: nederland
M/V: V

wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor knuffelvriendje » 02 mar 2018 20:52

Wat is wijsheid, ik heb jullie advies nodig.

Ik had een broedse hoender en daar heb ik bevruchten eitjes onder gelegd vijf om precies te zijn. Nu is haar vriendinnetje al 18 lief op de eieren aan het letten en verzorgen als mama haar benen wil strekken en wat gaat eten. Op dit moment legde ze lief een extra eitje erbij, deze heb ik dagelijks weggehaald en dat vonden ze samen prima. Echter heeft de twee hoender eergisteren bedacht dat ze ook wil broeden en nu komen ze beide niet meer van de eieren af. Ze is ook gestopt met leggen en hebben heel lief de eieren samen verdeelt de ene drie en de andere twee.

Nu is het maandag 21 dagen, maar heb begrepen dat zijdehoenders soms ook met 19 dagen al uitkomen. Wat is wijsheid? De hoenders samen houden en ze samen de kuikens laten verzorgen, buiten en of binnen? Of de kuikens allemaal weg nemen en binnen in huis in een kraamgebeuren op laten groeien (zo heb ik vorig jaar zes kuikens gekocht en via de kraamkamer op laten groeien). Dan krijg ik ze wel weer mooi hand tam en dat wil ik graag. Maar loop ik dan niet het risico dat ik ze straks niet meer bij de dames kan voegen? en hoe gaat het dan met de twee dames als ik de kuikens wegneem?

Kortom wat is wijsheid en wat adviseren jullie?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor Fryske » 02 mar 2018 21:55

Als je er een beetje het oog op kan houden zou ik het gewoon zo laten. Soms gaat het niet goed maar meestal wel. Ik zou kuikens nooit afpakken om ze zels te 'kramen'. Zo sneu! En idd. ze lopen nu gewoon meteen bij elkaar. Als je de kuikens wegneemt dan heb je later gedoe om ze samen te voegen.

Succes :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor Trea » 02 mar 2018 22:33

Ik ben het helemaal eens met Fryske. Leuk voor de kloekjes zo. Wel een beetje opletten of ze elkaars kuikens accepteren.

Heb je de kuikenkamer al klaar?

knuffelvriendje
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2018 19:32
Land: nederland
M/V: V

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor knuffelvriendje » 02 mar 2018 23:07

Ja kraamkamer is klaar, dus mocht er paniek zijn kan ik gelijk schakelen. Maar als ik ze samen kan houden is dat inderdaad veel leuker voor ze. Kan ik dan wel soms één of twee kuikens er een half uurtje bij vandaan halen? Neem ik ze even opschoot en maak ik ze zo handtam...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor jantien » 03 mar 2018 08:48

Ja hoor, geen probleem :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor Fryske » 03 mar 2018 10:32

Ik zou ze de eerste twee weken zeker gewoon fijn bij de kloek laten. Daarna kan je ze er af en toe wel bij weghalen. Zelf doe ik dit nooit! Kuikens zijn wat afstandelijker maar als de kloek er genoeg van heeft dan krijg je ze heel snel tam. Tijdens de opgroei gewoon gezellig bij het spul gaan zitten heeft mijn voorkeur. Kippen zijn altijd super tam. Zowel de kuikens van natuurbroed als de BM.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor jantien » 03 mar 2018 12:10

Als ze bij kloek zitten neem ik kuikens altijd van dag een in de handen. Geen enkel punt en zo worden ze het goed gewoon om in handen genomen te worden. Makkelijk voor als ze eventueel iets mankeren. Dit is echt niet slecht voor zowel kloek als kuiken hoor :mrnono:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor Fryske » 03 mar 2018 12:32

Ik ook! Maar wel door bij ze te gaan zitten. Ik neem ze niet weg om er mee in huis om te popkjen :-D

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor jantien » 03 mar 2018 12:50

Nee, inderdaad niet in huis nemen :mrnono: Gewoon erbij gaan zitten en dan hup, kuiken op schoot en knuffelen maar :ilove:

knuffelvriendje
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2018 19:32
Land: nederland
M/V: V

Re: wat is wijsheid twee hoenders samen aan het broeden

Berichtdoor knuffelvriendje » 04 mar 2018 12:09

Ik heb ze nu op vlas en daaroverheen stro, is dit wijs om zo te houden als de kuikens zo komen? Net gekeken, maar nog niets te zien helaas.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten