Groenvoer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
hennieskipjes
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2018 09:50
Land: nederland
M/V: V

Groenvoer

Berichtdoor hennieskipjes » 25 jan 2018 17:53

Ik vind het grappig te lezen dat kippen zo dol zijn op groenvoer. Die van mij kriel wyandottes halen hun neus (snavel) op voor nagenoeg alles wat ik probeer. Geen sla, andijvie, komkommer, kool, worteltjes, broccoli bloemkool etc etc. Het enige wat ze eten is loof van bospeen. Nu zie ik in het kippenvoer kleine stukjes groen zitten, ik denk erwten. Heeft iemand ervaring met het geven van spiterwten en dan kleingemaakt? Of een ander idee?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor Fryske » 25 jan 2018 19:02

Probeer eens om andijvie en andere groentes op te hangen. Appels, klokhuis er uit touw erdoor...Op die manier heb ik kippen zover gekregen dat ze het toch aten.

Kippen die als kuiken van alles te eten krijgen doen niet moeilijk. Als ze dit niet gewend zijn...iets met boeren en lusten :-D

Succes :duimop:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Groenvoer

Berichtdoor Roan12 » 25 jan 2018 19:30

Ophangen werkt inderdaad goed.
Je zou ook nog kunnen proberen om groentes heel klein te snijden of te raspen. Wortel is bijvoorbeeld een groente die ze meestal moeten leren eten. Vaak van geraspt naar steeds groter tot heel, dan willen ze het wel eten.

hennieskipjes
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2018 09:50
Land: nederland
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor hennieskipjes » 25 jan 2018 19:54

Ga ik proberen! Iemand nog een mening over de Spliterwten?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor Fryske » 25 jan 2018 20:24

Zou ik niet (extra) geven. Liever andijvie, witlof, courgette, pompoen, appel, peer...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor Trea » 25 jan 2018 22:06

En gras. Dat vinden die kipjes van mij lekkerder dan allerlei groente.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor Isabel » 25 jan 2018 22:09

Als je los gras geef, knip het dan in kleine stukjes. Anders heb je kans dat ze een verstopping in de krop kunnen krijgen.

Hier zijn ze ook gek op komkommer. :-D

duffy
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2017 09:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor duffy » 07 mar 2018 12:04

ik heb hier ook zo'n stelletje viesneuzen zitten...
Vorig jaar in augustus, 3 barnevelders gekocht, ze waren tegen de leg. Het 1ste eitje vonden we pas op 15 nov.. en nog steeds leggen ze bijna niet.

Het eten.... de graanmix voor een natuurlijke leg blijft gedeeltelijk liggen. mijn man had dan toch een zak met legkorrel gekocht, die legkorrel blijft netjes liggen. Maar dat vind ik niet erg dat ze die troep niet eten :gna:
helaas laten ze ook alle keukenafval liggen, gekookt, gebakken, rauw... alles blijft liggen. Vorige week hebben ze voor de eerste keer een blaadje sla een stukje opgepikt. 25 jaar geleden had ik gewone bruine kippen en die aten alles! Zonder probleem. Maar deze viesneuzen... niks kan hen bekoren.

Ze hadden een stuk gras (denk 15 vierkante meter, misschien iets meer), hadden, want daar staat geen grasspriet meer op.

om de 2 a 3 dagen heb ik 1 eitje.

wie weet raad met mijn kipjes?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor Trea » 07 mar 2018 18:47

Hallo Duffy,

Raskippen in de achtertuin leggen nou eenmaal minder dan industriekippen/ leghybrides die in de winter worden bijgelicht. Zeker in de wintermaanden. Die hollandse krielen van mij hebben zelfs bijna 3 maanden geen eieren gelegd. Barnevelders doen het al ietsje beter. ;)

Hier hebben 6 minikipjes ca 30 m2 gras tot kale vlakte omgeturnd. Niet raar dus dat 3 Barnevelders wel raad weten met 15 m2 gras.

Geef beter niet te veel voer. Als er voer blijft liggen ga je muizen en ratten lokken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Groenvoer

Berichtdoor tuff cookie » 07 mar 2018 19:12

Je kan eens aan het borstbeen voelen. Voelt het scherp aan dan zijn ze te mager, als het nogal ingebed ligt dan zijn ze te vet. Vette kippen leggen geen eieren. In dat geval kun je ze het beste alleen legkorrel geven zodat ze alles binnen krijgen wat ze nodig hebben en zich niet kunnen overeten. Korrel heeft het voordeel dat ze het niet kunnen uitzoeken en alleen het lekkere opeten. Het kan zijn dat ze het eerst niet willen eten, maar na een tijdje krijgen ze wel honger en gaan ze het toch eten.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten