Grootte weide ganzen

Gebruikersavatar
Ollie
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2012 10:55
Land: belgie
M/V: M

Grootte weide ganzen

Berichtdoor Ollie » 14 mei 2018 00:59

Dag allemaal,

Ik denk eraan om twee jonge witte boerenganzen aan te schaffen. Ik lees echter overal verschillende dingen over hoeveel grasland ik voor een koppel nodig heb. Ik heb 230 vierkante meter ter beschikking. Is dit genoeg om de twee vrouwelijke ganzen het jaar door van gras te voorzien zonder dat er echt vieze stukken ontstaan? Ik zou ze wel dagelijks wat graan bijvoeren en dit in de winter veranderen in een ruime portie graan.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Grootte weide ganzen

Berichtdoor Fryske » 14 mei 2018 09:13

Hoi Olly, ik ben bang dat dit veel te weinig is! Wij hebben hier ook ganzen lopen maar die hebben veel meer ruimte nodig. Vooral ook door de hoeveelheid mest die ze veroorzaken.

Dat is tenminste mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Grootte weide ganzen

Berichtdoor Kasuari » 14 mei 2018 14:11

Mijn 4 witte boerenganzen krijgen toch 2000 m² tot de grond kort gegeten. Ik heb nog 5 kuikens te koop voor 5 euro/stuk als je er wilt. Als je veel graan moet bijvoederen dan worden de uitwerpselen een groter probleem. Van gras alleen is de poep vezelig en valt vlot uiteen en composteert snel. Met bijvoedering krijg je meer hinder van geur, ophoping mest en tredvegetatie. Ik voeder enkel bij als het vriest of wanneer er sneeuw op het gras ligt. Ik zet soms een stukje grond af waar ik winterrogge of luzerne op zaai die ze kunnen opeten als de planten voldoende groot zijn. Ik laat ze ook geknipte bamboetakken opkuisen, waarvan ze de bladeren eten, daarna kan ik de stokken gebruiken.
Je stukje grond zal voor maximum 1 gans zijn die je best vanaf kuiken hebt omdat die rustiger is dan. Met een muskuseend of barberie zou het ook misschien al lukken om je gras kort te eten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Grootte weide ganzen

Berichtdoor jantien » 15 mei 2018 09:46

2 ganzen op 230 m2 vreten binnen de kortste keren de boel kaal en krijg je een modderpoel.
Idem met muskuseenden.
En om nou 1 gans of eend te plaatsen, doe dat zo`n dier asjeblieft niet aan :(

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Grootte weide ganzen

Berichtdoor Fryske » 15 mei 2018 10:51

Ik voer niets bij! Ze hebben vijf weilanden waarover ze kunnen beschikken. Maar 230 m2 daar ga je geen blije ganzen van krijgen en zeker ook geen blij baasje. De mest is hier geen probleem maar zo'n postzegeltje zeker. En gras? Dat is snel weg!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Grootte weide ganzen

Berichtdoor Fryske » 15 mei 2018 10:52

Zeer eens met Jantien! Zowel muskuseenden als ganzen hebben minimaal een maatje nodig!

Gebruikersavatar
Ollie
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2012 10:55
Land: belgie
M/V: M

Re: Grootte weide ganzen

Berichtdoor Ollie » 15 mei 2018 20:04

Dank jullie wel voor jullie reactie!
Ik heb het stuk nog eens tegoei opgemeten en het is 330m2. Ik heb ook de mogelijkheid om ze af en toe op een stukje van 100m2 gras te zetten. Ook even toevoegen dat ze naast de 330m2 gras ook nog eens zeker 150m2 aan perken. Hier staat wat onkruid maar het biedt ze wel meer ruimte.

Maakt dit een verschil?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Grootte weide ganzen

Berichtdoor Fryske » 15 mei 2018 20:12

Nee, helaas...dat maakt geen verschil.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast