ziekte van Marek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Eljeehaa » 09 jan 2018 12:19

Dag Jan Sch
Ja, als ze het eenmaal hebben dan is het bijzonder lastig tegen te gaan. Als ras zijn ze - voor zover me bekend is - minder vatbaar voor Marek als, laten we zeggen, barnevelderkriel, Brahma(kriel) of cochin(kriel). en niet meer of minder vatbaar als een hele hoopp rassen, zoals kuifhoenders, Antwerpers, Ukkels enz.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 09 jan 2018 13:32

Bij ons in de vereniging daar komen ook de Barnevelder fokkers om te enten; hiervoor moeten ze wel volgens het schema voor in te leggen aan houden. Kuikens moeten de eerste dag geënt worden. Maar deze enting werkt bv niet tegen acute marek, Hiervoor worden in Duitsland en België op veel plaatsen geënt. Deze entstof wordt onder stikstof bewaard. Kuikens die hiermee ingeënt zijn kunnen op latere leeftijd ook kuikens besmetten. Als dit gebeurt, gaan alle kuikens later dood voordat ze gaan leggen. Deze hebben geen weerstand tegen allerlei ziektes zoals coccidiose, wormen, krijgen zelfs black head, wat je normaal bij kippen niet ziet. Beste kun je dan de dieren die ingeënt zijn weg doen. Wachten totdat de jonge dieren dood zijn en opnieuw beginnen. Oude dieren krijgen het normaal niet. Dus broedeieren kun je dan weer inleggen. Betekent dat je met aankopen van dieren moet opletten of ze ingeënt zijn of niet.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Eljeehaa » 09 jan 2018 13:50

Yep. Opruimen, uithuilen en nieuw beginnen met compleet Marek-vrije en niet tegen Marek ingeënte deren is de beste manier om Marekt te voorkomen. Jan, even nagevraagd. Marek is verhoogd risico bij Sabelpoten. Je had/hebt gelijk.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Trea » 09 jan 2018 18:28

Eljeehaa schreef:Yep. Opruimen, uithuilen en nieuw beginnen met compleet Marek-vrije en niet tegen Marek ingeënte dieren is de beste manier om Marek te voorkomen. .....


Lijkt mij ook de beste manier om verdere verspreiding van Marek te voorkomen. Het zou fijn zijn als fokkers en dierenartsen ook meewerken aan een z.g.a. marek-vrije hobbyhouderij. En dat mensen die leghybrides uit de industrie kopen ook worden voorgelicht over de entingen en eventuele gevolgen in een gemengde toom.

Daarmee voorkomen ze dat er zoveel verdriet is bij hobby-kippenhouders die besmette kuikens/kippen kochten en ze beschouwen als huisdier. Fokkers die geënte kuikens verkopen aan particulieren zonder dat ze weten wat dat in kan houden vind ik not done.

Het zou mij niet verbazen als de eerste lichting kuikens die ik kocht ook besmet waren met Marek. Die kwamen van een hobbyhouder die zowel leghybride kuikens als allerlei krielrassen grootbracht voor de verkoop. De kuikens kocht ik met ca 6 weken en er zijn er zonder aanwijsbare reden plots een aantal van doodgegaan. Echt naar. Het had weinig gescheeld of ik was toen meteen gestopt met het houden van kippen.

Voor mij in ieder geval een reden om geen kippen bij te kopen maar om ergens broedeieren op te halen voor natuurbroed. Dan hebben een paar broedse hennen de tijd van hun leven en loop ik minder risico met Marek of andere besmettelijke ziekten.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Eljeehaa » 09 jan 2018 21:39

Ik denk echt dat de meesten onder ons niet eens weten of de door hun gekochte kippen zijn ingeënt tegen Marek of niet .... en vergeet niet Trea, bij zeer zeldzame rassen kun je het de fokkers niet kwalijk nemen .... anders zouden ze er nu misschien niet meer zijn. Feit is dan wel dat een andere generatie van diezelfde kippen op een compleet andere plaats zou moeten worden uitgebroed en tot een gezonde stam moet uitgroeien. En dan moeten ze nog zo slim zijn om op den duur de geënte kippen te ruimen. Pas dán zijn we weer een beetje op de goede weg.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 09 jan 2018 22:49

Het beste is om broedeieren voor vers bloed te kopen. Deze met wat Halamid voor het uitbroeden in de broedmachine te doen. Dan lukt het ook om van fokkers die enten de besmetting niet binnen te krijgen.

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Nymeyer » 26 nov 2018 15:06

Er zijn veel topics over marek, heb er al veel doorgelezen maar heb nog niet op al mn vragen antwoorden, iemand hier die me verder kan helpen?
1) Hoe lang kan het duren voordat marek tot uiting komt? Ik heb zo'n 3 maanden geleden een haantje verloren, en weet het niet zeker maar ik houd er rekening mee dat het marek was. De rest bleef fit dus zo'n 2 maand later een nieuw haantje en hennetje er bij aangeschaft (ik had verwacht dat iets besmettelijks, al dan niet marek, al wel tot uiting was gekomen dus durfde een nieuwe aanschaf wel aan) sinds gisteren opeens 2 beestjes die niet fit zijn. Staan niet stevig op de benen maar moet het verloop even afwachten.
2) nu bedacht ik me dat deze twee uit hetzelfde 'nest' bij een broedservice vandaan komen als het haantje die doodgegaan is. Zou dit besmetting van marek kunnen zijn als er marek-ingeënte kippen rondlopen op de broedservice?
3) als de kuikens van de broedservice een paar dagen later bij mn eigen kuikens zijn gezet, zijn ze vermoedelijk allemaal besmet?
4) ik heb nog 2 oudere hennetjes en een haantje uit een ander nest, de nieuwe aanwinst, hoe veilig zijn deze drie beestjes nu?
5) ik zou volgend voorjaar wel een keer eitjes willen laten uitbroeden, hoe veilig is dit via natuurbroed van de opgegroeide kuikens (als ze dan nog leven en ik hier geen massamoord krijg) of de oudere hennetjes? (Ik heb zowel een haan van de opgegroeide kuikens als de nieuwe aanwinst)
6) als het antwoord op vraag 5 "niet verstandig/veilig" is, zouDen eitjes van de oudere hennen in de broedmachine wel kunnen? (Als die tot die tijd fit blijven) Al mogen ze dan niet in contact komen met de rest denk ik?

Hopelijk hebben jullie nog wat meer info

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Bollen » 26 nov 2018 16:33

Als er eenmaal Marek is vastgesteld is het best dat je geen dieren meer koopt en enkel met de dieren die je nog hebt kweekt. Als je dan een jaar geen dieren aan Marek sterven kan je proberen met toevoegen van kippen die je niet zelf gekweekt hebt. Het beste neem je dan kippen die volwassen zijn.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 26 nov 2018 17:11

Probleem is als je zelf nog niet eens weet of de dieren ingeent zijn tegen marek. Ook nog met welke entstof. In broederijen en bij veel fokkers in Belgie laten hun kuikens de eerste dag inenten tegen marek; met entstof die onder stikstof bewaard moet worden. Deze kuikens blijven hun leven lang virus over dragen. Komen jonge kuikens onder de 8 weken in contact met veerstof van ingeente kippen dan worden deze besmet; en gaan dood voor de 20 weken. Ze worden ziek, door wormen coccidiose en typisch zijn ontstekingen op de lever. Ze hebben totaal geen weerstend. Dit is dus een andere marek als de klassieke waarvan de dieren een gestrekt pootje hebben met gekrulde tenen. Deze marek is erfelijk. De eerste genoemde; hier tegen zijn alle kippen gevoelig; met normaal 100% sterfte.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor jantien » 26 nov 2018 17:12

Nymeyer schreef:Er zijn veel topics over marek, heb er al veel doorgelezen maar heb nog niet op al mn vragen antwoorden, iemand hier die me verder kan helpen?
1) Hoe lang kan het duren voordat marek tot uiting komt? Ik heb zo'n 3 maanden geleden een haantje verloren, en weet het niet zeker maar ik houd er rekening mee dat het marek was. De rest bleef fit dus zo'n 2 maand later een nieuw haantje en hennetje er bij aangeschaft (ik had verwacht dat iets besmettelijks, al dan niet marek, al wel tot uiting was gekomen dus durfde een nieuwe aanschaf wel aan) sinds gisteren opeens 2 beestjes die niet fit zijn. Staan niet stevig op de benen maar moet het verloop even afwachten.
2) nu bedacht ik me dat deze twee uit hetzelfde 'nest' bij een broedservice vandaan komen als het haantje die doodgegaan is. Zou dit besmetting van marek kunnen zijn als er marek-ingeënte kippen rondlopen op de broedservice?
3) als de kuikens van de broedservice een paar dagen later bij mn eigen kuikens zijn gezet, zijn ze vermoedelijk allemaal besmet?
4) ik heb nog 2 oudere hennetjes en een haantje uit een ander nest, de nieuwe aanwinst, hoe veilig zijn deze drie beestjes nu?
5) ik zou volgend voorjaar wel een keer eitjes willen laten uitbroeden, hoe veilig is dit via natuurbroed van de opgegroeide kuikens (als ze dan nog leven en ik hier geen massamoord krijg) of de oudere hennetjes? (Ik heb zowel een haan van de opgegroeide kuikens als de nieuwe aanwinst)
6) als het antwoord op vraag 5 "niet verstandig/veilig" is, zouDen eitjes van de oudere hennen in de broedmachine wel kunnen? (Als die tot die tijd fit blijven) Al mogen ze dan niet in contact komen met de rest denk ik?

Hopelijk hebben jullie nog wat meer info


Zou eerst eens uitzoeken wat de dieren überhaupt mankeren, want niet fit zijn en niet stevig op de poten staan kan vele oorzaken hebben...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten