Pokken-difterie.... S.O.S

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor Ukelekuk » 21 feb 2019 06:36

....Mijn 3 liefste hanen hebben pokken-difterie. Eerst dacht ik dat ze een vechtpartij achter de rug hadden, wat ik al heel gek vond, maar ze eten ook moeilijk, ik voer ze al een aantal dagen o.a.brinta en elke stap die ik buiten de deur zet lopen ze achter me aan. Inmiddels heb ik nu 1 hier binnen, hij heeft af en toe ook last van benauwdheid en slijm

Afgelopen zomer ben ik met een van die hanen bij de dierenarts geweest omdat hij toen ook moeilijk at en een soort abces in zijn bek had en die kreeg toen de diagnose trichomoniasis/het geel. Ik dacht dat nu weer te herkennen en wilde eigenlijk beginnen met een nieuwe kuur ornithosemix (dat kreeg ik toen) maar ben toch nog wat meer gaan lezen omdat ik op dit forum las dat het zelden bij kippen voorkomt, en inderdaad nu ik over die pokken lees is het me wel duidelijk.... :(

Maar nu slaat bij mij even de paniek toe... Is er echt helemaal geen behandeling voor? Ik las over vitamine A...is dat hetzelfde supplement als voor mensen of moet ik iets speciaal voor vogels zoeken? En ik denk misschien aan knoflook..? Honing..? En hoe zit het met die nood enting? Werkt die ook bij dieren die besmet zijn maar nog in de incubatiefase zitten?

Ik heb een zijdehaantje, Keba, die een heel speciaal plekje in mijn hart heeft. Hij heeft behoorlijk de lente in zijn bol en had gister een aanvaring met 1 van die 3 hanen. Ik ben nu heeeel bang dat hij het ook krijgt... Hij heeft geen wondjes opgelopen maar toch.

Ik wil ze gewoon zo graag helpen om weer beter te worden... Alle tips/adviezen zijn meer dan welkom.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor lnge » 21 feb 2019 06:58

Wat een ellende, hopelijk krijg je ze er nog bovenop :(
Hier vind je ook informatie http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N05A06.pdf ook over de noodenting.
En dit topic viewtopic.php?f=28&t=58275 loont ook de moeite om te lezen.

Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor Ukelekuk » 21 feb 2019 07:47

Hee, dankjewel!
Die eerste had ik al gelezen, de 2e ben ik nu aan het lezen en heb ik zeker wat aan. (dat roept weer allerlei vragen bij me op maar dat zijn in elk geval nieuwe dingen om uit te pluizen ipv dezelfde dingen steeds maar weer te herlezen....)

Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor Ukelekuk » 21 feb 2019 09:16

lnge schreef:Wat een ellende, hopelijk krijg je ze er nog bovenop :(
Hier vind je ook informatie http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N05A06.pdf ook over de noodenting.
En dit topic viewtopic.php?f=28&t=58275 loont ook de moeite om te lezen.


Die 2e link is te gek! Alles wat ik moest weten. Dankjewel :duimop:

En nu...gaan we er gewoon voor!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor lnge » 21 feb 2019 16:49

Goedzo!
Opgeven kan altijd nog. Maar als je een lange adem hebt, is het misschien toch de moeite van het proberen waard.

Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor Ukelekuk » 24 feb 2019 00:34

:| Nou.... ik ben bezig. Zoals in dat fotoverslag.

Gister had ik in eerste instantie alleen de teatree oplossing op een wattenschijfje geprobeerd, en vanmorgen leek die aanslag minder geworden en dacht ik heel blij dat het werkte en ik er dus op tijd bij was (teatree werkt zowiezo t beste wanneer je er meteen mee begint) Maar...vanavond was het weer meer geworden :( Toen voorzichtig wat van die aanslag weggehaald, dat ging makkelijk maar ik ben toch de hele tijd bang dat ik iets doe wat het juist erger maakt. Maar niks doen is ook geen optie dus probeer ik het toch. Af en toe word ik een beetje wanhopig, en af en toe ben ik gewoon hartstikke boos

Er zijn een hoop nare aandoeningen, maar jeetje wat is deze ziekte GEMEEN...

Mijn lieve kukels slaan zich er dapper doorheen. En ze vinden mn eierhoningbrintabixballen ook best wel te doen

:geenidee:

Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor Ukelekuk » 24 feb 2019 00:50

In dat fotoverslag haalt ze die aanslag steeds weg.

Maar dat gaat op een bepaalde manier toch tegen mijn gevoel in. Wordt het daardoor niet juist erger? Of wordt het ook erger als ik er niks aan doe..?

Pfff ... ikweetniet ikweetniet

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor jantien » 24 feb 2019 09:05

Ik heb eens een hen gehad met difterie en mijn DA heeft het toen weggehaald.
Kwam gelukkig niet terug. Wel steeds aangestipt met jodium.
Daarnaast kreeg ze pennicilline tegen eventuele bijkomende ziektes, want ze zijn op dat moment erg bevattelijk voor van alles.
Hen heeft het overleefd.

Gebruikersavatar
Ukelekuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Norg

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor Ukelekuk » 24 feb 2019 16:13

jantien schreef:Ik heb eens een hen gehad met difterie en mijn DA heeft het toen weggehaald.
Kwam gelukkig niet terug. Wel steeds aangestipt met jodium.
Daarnaast kreeg ze pennicilline tegen eventuele bijkomende ziektes, want ze zijn op dat moment erg bevattelijk voor van alles.
Hen heeft het overleefd.


Heeft die dierenarts het toen helemaal in 1 keer weggehaald? Bloedde het toen ook? En deed hij dat met een pincet?

Gebruikersavatar
Jitske Koopman
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2019 17:48
Land: Jordanie
M/V: V

Re: Pokken-difterie.... S.O.S

Berichtdoor Jitske Koopman » 20 jun 2019 11:23

Mijn kip heeft hier ook last van. Ik woon in Jordanië en er is geen vet voor kleine huisdieren dus ik moet zelf aan het dokteren. Ukeluk, is het uiteinelijk gelukt? En heeft het stippen met Teatree en jodium geholpen?
Ik las ook over sudo creme. Ik ga kijken of ze dat hier hebben. ben bang van niet.
Heb het fotoverslag gezien en ik ben bang dat die gele troep ook in de ruimte onder zijn bek zit.

Hier kun je een filmpje zien van de kop van haar en de volle 'zak' onder haar bek.
https://drive.google.com/file/d/1HDcZqO ... sp=sharing

Ik hoor graag wat ik daar aan kan doen want witkopje is een leuke kip die ik nog graag een tijdje hier bij de andere kippen heb.

alvast bedankt,
Jolanda


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten