Zwart/blauw x mz blauwpatrijs/zwartwitgepareld

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Brahma_
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2017 16:10
Land: Nederland
M/V: V

Zwart/blauw x mz blauwpatrijs/zwartwitgepareld

Berichtdoor Brahma_ » 12 mar 2018 13:36

Volgens de kippen calculator komen uit de combinatie meerzomig blauwpatrijs x effen zwart 50 % effen zwart en 50% effen blauw. Nou vraag ik me af of de dieren dan echt mooi effen zwart/blauw worden. Of komen er andere kleuren doorheen.

En hoe pakt het uit als je zwartwitgepareld x effen blauw doet? Dit geeft volgens de kippen calculator ook 50% effen blauw en 50% effen zwart. Geeft dit mooie effen dieren?

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Zwart/blauw x mz blauwpatrijs/zwartwitgepareld

Berichtdoor Brahma's Ward » 12 mar 2018 17:29

Brahma_ schreef:Volgens de kippen calculator komen uit de combinatie meerzomig blauwpatrijs x effen zwart 50 % effen zwart en 50% effen blauw. Nou vraag ik me af of de dieren dan echt mooi effen zwart/blauw worden. Of komen er andere kleuren doorheen.

Bij de meeste dieren uit deze combinatie zal er goud (roest) doorlekken in de hals, en bij de hanen ook op de schouders.


Brahma_ schreef:En hoe pakt het uit als je zwartwitgepareld x effen blauw doet? Dit geeft volgens de kippen calculator ook 50% effen blauw en 50% effen zwart. Geeft dit mooie effen dieren?

Kan je moeilijk voorspellen, er gaan er zijn zonder (weinig)witte plekken en met. Dit sterk verschillen van dier tot dier.

Brahma_
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2017 16:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zwart/blauw x mz blauwpatrijs/zwartwitgepareld

Berichtdoor Brahma_ » 14 mar 2018 13:55

Bedankt voor je reactie! Zeker niet doen dus bij meerzomig patrijs.

Met zwart wit gepareld is het een keer te proberen.

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Zwart/blauw x mz blauwpatrijs/zwartwitgepareld

Berichtdoor reteip » 16 mar 2018 12:22

Volgens mij, krijg je idd uit de eerste combinatie blauwe en zwarte dieren met roest in de hals en of schouders, maar als je deze dieren dan terug kruist met een zuivere zwarte, zouden hier ook zuivere zwarte of blauwe moeten uitvallen.
Als je een zilverpatrijs haan hebt lijkt me dat wel een betere optie om al vanaf het begin betere dieren te krijgen.

Uit zwartwitgepareld x zwart krijg je volgens mij mooie zwarte dieren die allemaal split zijn voor gepareerd. Die vertonen geen parels. (als je dan terug naar gepareld wil heb je wel meer kans op maar matig gepareerd dieren)

Het hangt er wat van af wat je doel is en afhankelijk hoeveel tijd je hebt zijn zulke kruisingen zeker mogelijk om een bepaalde kleur te verbeteren.

Brahma_
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2017 16:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zwart/blauw x mz blauwpatrijs/zwartwitgepareld

Berichtdoor Brahma_ » 31 mar 2019 23:17

Haan meerzomig patrijs x koekoek hen geeft zwarte hennen.

Zijn deze hennen effen zwart of is ook hierbij sprake van roest?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten