Open front hok, doen of niet?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Open front hok, doen of niet?

Berichtdoor Els71 » 08 nov 2014 10:32

Het hok dat ik vorige zomer bij de kippenhandelaar kocht blijkt, zoals de meeste kant en klaar aangeboden hokken weet ik nu, totaal ongeschikt. Ongelooflijk dat ze zoiets voor zo veel geld verkopen. Zowel voor de kippen als het onderhoud. Soit....
Op een boerderij zag ik een geniale constructie met 4 hokken die aan 1 kant helemaal open zijn maar waar de neerhofdieren toch helemaal beschut konden zitten door met schutsels en verdiepingen te werken. Je kan je dieren observeren in hun hok zonder het te betreden en het lijkt heel aangenaam werken qua onderhoud. Ik ga bijna wekelijks boodschappen doen op die boerderij, bezoekers mogen naar de dieren gaan kijken, wat ik telkens doe en ik merk dat er steeds een deel van die kippen en konijnen in het hok zitten, ze vertoeven er erg graag. De mijne gaan er enkel in dat van hun om te slapen...

Ik zou deze winter willen nadenken over een soortgelijke constructie om dan een familielid/schrijnwerker volgend voorjaar aan de slag te laten gaan. Ik heb al een heel degelijke pergola van 5x2m laten bouwen in de kippenren met lichtdoorlatende dakbedekking en zou de helft daarvan als hok laten ombouwen met 1 open zijde op het N-O.
Die open zijde zou halverwege in de breedte van de pergola komen zodat er nog een oversteek is van 2-3m.
Voor de veiligheid van de dieren zou ik die zijde wel dichtmaken met gaas en een deur maken in gaas zodat er 's nachts geen rovers aan kunnen.
Doen of niet?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Open front hok, doen of niet?

Berichtdoor buldog » 08 nov 2014 10:53

Misschien dat wat foto's van de hokken op de boerderij en je thuis situatie het kunnen verduidelijken.
Maar begrijp ik echt niet wat je bedoeld. :oops:

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Open front hok, doen of niet?

Berichtdoor Els71 » 08 nov 2014 11:17

In plaats van een gesloten hok met 4 wanden en een kleine ingang, een hok met 3 wanden, een beetje zoals een Kerststal :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Open front hok, doen of niet?

Berichtdoor Martine M » 08 nov 2014 11:40

Ik ben zelfs totaal van hokken afgestapt door de bloedmijt invasie van dit jaar.

Ik heb in de overdekte ren een beschutte slaapplaats gemaakt met één open zijde, die open zijde is gericht naar het zijpad van het huis wat een meter van de ren staat.
Ik heb een tussenschot gemaakt, de stokken op bouten gezet, daar in die hoek een verduisteringsdoek onder het dak van de ren bevestigd en er een betonplex plaat onder gelegd om de mest goed op te vangen.
Omdat het schuttingen zijn met spleten heb ik in die hoek ook er doorschijnend plastiek achter het riet gedaan. Dus ze zitten aan 3 kanten windvrij en helemaal droog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus ja ik denk dat het wel kan met één open zijde alleen zal je moeten zien dat de regen niet in het hok kan.
Ik heb ze er maar één keer moeten opzetten en sindsdien gaan ze er uit zichzelf slapen dus ik vermoed dat ze tevreden zijn. :mrgreen:
Ik heb dan natuurlijk wel aparte legnesten moeten voorzien.

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Open front hok, doen of niet?

Berichtdoor Els71 » 08 nov 2014 11:57

Heel erg bedankt voor de foto's Martine! Een heel goeie inspiratiebron!
Het is ongeveer zoiets wat ik zou willen, ook 'open' gewerkt. Goed beschut voor regen en wind maar toch nog in de buitenlucht. Geen zorgen hoeven te maken over tocht of ventilatie.
En ik zou dan ook een kast voorzien zoals bij jou waar ik eten en strooisel kan in opbergen maar eerder laag en in de breedte, daar bovenop voorzie ik dan legnesten of een stok.
In de boerderij hebben ze op ongeveer 1m20 hoogte een legnest gebouwd van zo'n 3m lang en die kippen zitten daar overdag gewoon een dutje te doen of op de rand veren te poetsen.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Open front hok, doen of niet?

Berichtdoor Martine M » 08 nov 2014 12:06

Graag gedaan ben blij dat het inspiratie geeft. ;)
Overdag als het regent (anders zijn ze in de tuin) dan zitten ze bij mij op de andere stokken in de ren (ook op foto) daar is het lichter natuurlijk en ook droog. Maar dat is omdat ze die keuze hebben natuurlijk.

Als je eten in de kast zet wel in goed afgesloten bakken om geen muizen te lokken.
Het graan zit bij mij in die ton die je voor de kast ziet staan. extra mais en meelwormen zitten wel in de kast in afgesloten bakken.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten