snavels korten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Berichtdoor lessalines » 28 mar 2008 09:20

Liefbeestje schreef:

In plaats daarvan koop ik vlees van kippen die ik niet gekend heb en denk ik als ik eet maar niet aan het leven dat ze hebben gehad.


Ik raad je aan dit wel eens te doen. De smaak zal je dan enorm tegen gaan vallen. En misschien kom je de volgende keer in de supermarkt in de verleiding wel eens te kiezen voor die biokip. Voor die paar extra euros kan je dan met een goed geweten meer genieten van dat kippenboutje op je bord.

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Berichtdoor liefbeesje » 28 mar 2008 10:27

lessalines schreef:Liefbeestje schreef:

In plaats daarvan koop ik vlees van kippen die ik niet gekend heb en denk ik als ik eet maar niet aan het leven dat ze hebben gehad.


Ik raad je aan dit wel eens te doen. De smaak zal je dan enorm tegen gaan vallen. En misschien kom je de volgende keer in de supermarkt in de verleiding wel eens te kiezen voor die biokip. Voor die paar extra euros kan je dan met een goed geweten meer genieten van dat kippenboutje op je bord.


Ik denk dat je niet goed gelezen hebt wat ik schreef: Ik koop biologische kip als het er ligt. Wat mensen alleen denken is dat een biologische kip een prettig leven heeft gehad. Er doemt een plaatje op van een mooi groen weiland met een dolgelukkige kip erin. Da's een wassen neus natuurlijk. Een prettiger leven dan een kip uit de bio-industrie misschien, maar zeker niet fijn.

Waar het mij om gaat is dat hier iemand verweten wordt dat het dieronvriendelijk is dat hij zijn kippen slacht als ze niet met elkaar overweg kunnen.

Ik ben ook zo hypocriet dat ik graag, intens tevreden over mijn geweldige geweten, met een biologisch kippetje de winkel verlaat. Hypocriet omdat ik dat liever doe dan dat ik mijn eigen kipjes slacht. Terwijl ik verstandelijk dondersgoed weet dat mijn kippen een 1000x fijner leven hebben gehad dan die biologische kip.

Kortom: ik vind mezelf niet in de positie om iemand die zijn eigen kippen slacht iets te verwijten. Om welke reden ze dan ook geslacht worden. Sterker nog: ik zou zo'n iemand een pluim moeten geven omdat diegene vlees eet van dieren waarvan men weet dat ze een prima leven hebben gehad. Biologischer kan niet, lijkt me. :-D

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Berichtdoor lessalines » 28 mar 2008 10:40

@ liefbeestje,

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt wat ik schreef: Ik koop biologische kip als het er ligt.


Je hebt gelijk. Dat had ik even over het hoofd gezien.

Maar om dieren een kop kleiner te maken alleen omdat ze wat lastig aan het worden zijn (of het nou is omdat ze pikken of omdat ze paniekerig worden) daar kan ik niet inkomen. Vooral omdat er vaak wel andere oplossingen voor te vinden zijn. Of het gedrag is maar tijdelijk en gaat na verloop van tijd evt met wat hulp wel weer over.

Kitty
Berichten: 834
Lid geworden op: 09 dec 2007 10:21
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Kitty » 28 mar 2008 13:45

Lies schreef:
Ik vind, degene die zich niet gedragen in de groep moeten weg. Bij wilde dieren zijn degenen die niet mee kunnen in de groep ten dode opgeschreven


Daar heb je helemaal gelijk. Bij wilde dieren is dat hartverscheurend! Soms is er geen plaats voor 2 nestjes en is het nest van de tweede in rang ten dode op geschreven. Dan worden de jongen door een familielid doodgebeten en lagere vrouwtjes in rang worden ook wel als ze zwanger zijn verstoten zodat de groep met het weinige voedsel dat er is kan overleven.. En vrouwtjes van groepsdieren hebben in hun eentje nauwelijks overlevingskans. Ik volgde te hooi en te gras de serie over de stokstaartjes en de ringstaartmaki's. Nou, wat gaat dat er hard aan toe!! Echt afschuwelijk :( :( Die dieren kunnen trouwens ook oprecht rouwen om het verlies van hun kind/baby. Maar wij mensen kunnen soms aanpassingen doen en ach waarom zou je niet als het er in zit? We zijn toch al ver van de natuur weggegroeid.

*IM Mozart en haar twee zusjes waaronder Kink a Jou. (ofzo, hoe schrijf je het?)


als je die redenering zou volgen dan had eigenlijk die haan weg gemoeten ... ;)

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Berichtdoor liefbeesje » 28 mar 2008 14:23

lessalines schreef:@ liefbeestje,

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt wat ik schreef: Ik koop biologische kip als het er ligt.


Je hebt gelijk. Dat had ik even over het hoofd gezien.

Maar om dieren een kop kleiner te maken alleen omdat ze wat lastig aan het worden zijn (of het nou is omdat ze pikken of omdat ze paniekerig worden) daar kan ik niet inkomen. Vooral omdat er vaak wel andere oplossingen voor te vinden zijn. Of het gedrag is maar tijdelijk en gaat na verloop van tijd evt met wat hulp wel weer over.


Nouja, als het tegelijkertijd inhoudt dat hij geen kip koopt in de winkel kan ik het alleen maar prima vinden.

Angeloke
Berichten: 2951
Lid geworden op: 20 nov 2005 21:57
Land:
M/V: V

Berichtdoor Angeloke » 28 mar 2008 15:08

Lies schreef:
dus niet beginnen te verwijten als je niet weet waar je hebt over hebt he


Mmm ik dacht toch heel zeker te weten waar ik het over had eigenlijk. En nog steeds :-D

Als je slacht en eet ben je wat mij betreft geen beul maar eerlijk. Bij kritiek hoef je niet direct jezelf een negatieve titel te geven hoor ;) Dan doen anderen wel.. Grapje!!!



ik geef je gelijk, dat dit eerst de bedoeling was, hanen laten vechten is ook een oplossing, dan moet er geruimd worden.

ik wou eerst deze haan slachten en begraven, wat moest ik anders doen, maar hij is dus naar mensen gegaan die het wel opeten.

maar ik heb dat hier nooit verteld omdat ik geen zin had om hier zoiets te vertellen, omdat er toch altijd commentaar op is, wat ik ook doe ;)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 28 mar 2008 15:12

Tsja, commentaar is niet leuk idd. Kan er zelf ook heel slecht tegen :cry: Maar misschien moet je eens kijken of je dingen anders kan brengen? En het jezelf niet zo aantrekken maarja daar heb je geen zak aan, dat weet ik ook wel ;)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 28 mar 2008 15:14

Kitty schreef:
als je die redenering zou volgen dan had eigenlijk die haan weg gemoeten ... ;)


Dit volg ik eventjes niet. Bedoel je dat de haan zich niet goed gedraagt omdat hij gepikt wordt?
Wijzig: Oooh je bedoelt dat hij niet in de groep past? Ja inderdaad. Bij concurrentie van een andere sterke haan met hennenaantrekkingskracht was hij ook vast en zeker gewipt :-D
Laatst gewijzigd door Lies op 28 mar 2008 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 28 mar 2008 15:24

ik ga eens terug van het beginstandpunt uit, want dit is een rottopic, door al de negatieve reacties
19 hennen en 1 haan, dus veel te veel hennen voor die ene haan
dus er moeten hennen weg, dat kan niet anders.
Of één haan erbij, maar dan moet er een afspanning geplaatst worden, want twee hanen en 19 hennen op één stuk gaat het probleem echt niet oplossen. En wie zegt dat dit dan mogelijk is.
Dat men dan een selectie maakt op gedrag, vind ik doodnormaal.
Degenen die pikken moeten er dan doodgewoon uit.
Als men zou kweken is 'gedrag' ook één van de selectiepunten.
Wat men er dan mee doet, met diegene die er uit moeten, dat is het probleem van diegene die het topic startte, daar heeft men eigenlijk zich niet mee te moeien

Ik heb de indruk dat hypocrisie heel hoog tij viert in dit topic.

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Re: snavels korten

Berichtdoor Ineke » 28 mar 2008 15:55

de canteclear schreef:Is het mogelijk om de snavels van volwassen hennen te korten?

Hoe dit te doen?

De reden is dat ze mijn geliefde haan zijn kuif pikken en naar ik vrees hem zullen doden.

bedankt!


Even over het oorspronkelijke onderwerp:
kippen pikken a) uit verveling, b) als ze de veren ook opeten door een tekort aan natuurlijke eiwitten.
Naast de oplossingen die genoemd zijn: anti-pikspray, of de hennen een 'kippen'bril geven!
Ineke


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 111 gasten