Maden in kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Karin
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:23
Land:
M/V: V
Locatie: zwolle

Berichtdoor Karin » 30 mei 2007 15:58

Lieve,
Ik heb pasgeleden een soortgelijk iets meegemaakt met een kip van mij: ik bedoel het madenverhaal. Mijn kip was daarvoor al een paar dagen verlamd: kon niet meer op haar poten staan. Wel at en dronk ze goed(ik had haar apart van de anderen gelegd). Maar na een week is ze dood gegaan, met die maden.
Ik heb het op forum gezet en ook rondgevraagd. Ik had haar gecontroleerd (en laten controleren) op legnood, maar er leek haar geen ei dwars te zitten. 't Is een beetje kip of ei verhaal. was ze al ziek en kreeg ze daardoor de maden, of was ze ziek door de maden? Ik hoorde twee versies: poep in de veren trekken de groene vliegen aan>eitjes>maden.
Of: er was iets kapot in haar, dat trok de vliegen aan (dus maden altijd in rottend vlees, niet andersom). Maar dat dat beeld je heel lang bijblijft, dat is bij mij ook zo!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 31 mei 2007 01:18

Wat verschrikkelijk.. :cry: Madenziekte is heel traumatisch voor het dier en voor de baas!! Je kunt goede info vinden op http://www.konijnen.nl/ziekten/maden.htm Gaat op zich ook op voor kippen.

Groene vliegen zijn dol op kippemest en het is geen probleem zolang je kippen gezond zijn en niet (als ze niet kunnen lopen bijvoorbeeld) met hun achterste in hun eigen mest blijven zitten. Als je kip diarree krijgt die aan hun achterste plakt dan loop je kans op madenziekte. De vliegen leggen eieren in de mest en de maden die uitkomen eten zich een weg naar binnen. Wonden trekken vliegen aan als ze ontstoken zijn. En een ontsteking in de kip aan de cloaca/eileiders zal ook vliegen aantrekken zoals al gezegd werd.

Monique schreef:
Als je er snel bij bent, kun je de maden nog verwijderen, maar dan moet je er echt snel bij zijn, anders hebben ze zich al naar binnen gegeten.


Ook de maden in een dier zijn dood te krijgen. Daarvoor moet je naar de dierenarts die dan ivermectine zal geven. Natuurlijk moet je zoveel mogelijk de maden eruit halen maar voor die in de diepte helpt ivermectine. En verder is een slachtoffer absoluut gebaat bij rescueremedy en pijnstilling. Madenziekte is erg pijnlijk en bezorgt zodoende een dier veel stres.

Angela, legnood zie je wel. Dat merk je aan je kip. Te lang op het nest of ze staat langdurig te persen zonder resultaat. Calciumgebrek vang je op met grit enzo en je zou wat wortelloof kunnen voeren wat veel calcium bevat. Maar teveel calcium is ook niet goed. Het belast de nieren geloof ik.

Ohja, je kunt tips vinden om vliegen te weren op www.konijneninjetuin.nl

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

Goede tips!

Berichtdoor Angela » 01 mei 2008 11:30

Lies: Hartstikke bedankt voor het linkje met de vliegentips.
Ik ga afrikaantjes, citroengeraniums, citroenkruid en misschien zelfs vlier planten. Ik neem aan dat geen van deze gewassen giftig is voor de kippen. Ook het vliegengif ga ik maken en ervoor zorgen dat er geen vlieg meer durft aan te komen.
Geweldig bedankt allemaal!

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Re: Goede tips!

Berichtdoor magreth rozenveld » 01 mei 2008 12:39

Angela schreef:Lies: Hartstikke bedankt voor het linkje met de vliegentips.
Ik ga afrikaantjes, citroengeraniums, citroenkruid en misschien zelfs vlier planten. Ik neem aan dat geen van deze gewassen giftig is voor de kippen. Ook het vliegengif ga ik maken en ervoor zorgen dat er geen vlieg meer durft aan te komen.
Geweldig bedankt allemaal!


Citroenkruid vinden ze heel erg lekker!
In de ren zal het dan ook zo verdwenen zijn.

Hier hebben ze een struik binnen een paar uur helemaal opgegeten, in ik maakte mij toen ook echt zorgen of ze niet veel te veel binnen hadden gekregen..............
Dat was geen eten, maar vreten :lol:

Gebruikersavatar
Mar2
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2007 20:45
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor Mar2 » 01 mei 2008 20:45

Mijn buurvrouw heeft het meegemaakt met een van haar konijnen.
Zo is er niets aan de hand en zo zitten ze vol met maden,gaat echt rasendsnel.
Bij haar kwam het doordat er wat ontlasting is blijven zitten en daar hebben ze eitjes in gelegd,was echt vreselijk om te zien.
Ik hou met warm en of vochtig weer goed de onderkant van mijn kippen in de gaten en als er maar wat poep aan zit dan knip ik dat weg.

Marja

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Berichtdoor nyckle » 03 mei 2008 00:48

vliegen is voor schapen, konijnen en kippen altijd en probleem.
Mest, daar komen die vliegen op af. Blijkft er mest aan de veren hangen, knip zo snel mogelijk weg! Houdt de kip in de gaten. Vliegen zijn vlug. Maden ook. Binnen twee dagen, kunnen maden een schaap half aanvreten.
(moet er niet aan denken dat het mij zou overkomen...... :shock: )

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 03 mei 2008 01:01

Mest, daar komen die vliegen op af.


Ja, ik vul het nog even aan ;) Ook op ontstoken wonden (verse wonden niet) en op huid die al wat langer doordrenkt is geraakt met urine komen die vliegen af. En ontstekingen van baarmoeder/vagina waardoor er nattigheid naar buiten komt zijn ook aantrekkelijk. Ik zag vandaag de eerste groene vlieg weer in de tuin rondvliegen. Ze zijn toch ook wel mooi hoor. Het zijn opruimers, alleen soms iets te vlug..

Van kippen met maden heb ik geen verstand maar als het om konijnen gaat kun je het merken aan gedrag (sloom/ziek)! Zal bij kippen ook wel zo zijn. En verder, zoals Monique een jaar geleden al zei: als je die vliegen om je dier ziet zoemen moet je absoluut op onderzoek!

Nyckle, jij zou wel op tijd naar de dokter gaan :lol:

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Berichtdoor nyckle » 03 mei 2008 01:18

Ik heb eens ast van vliegen gehad.. maar dat was met schapen. Ellenig om te zien dat de dieren zowat levend werden op gevreten. Ik was er gelukkig op tijd bij.
Natuurlijk heeft dit met stront te maken. Daar komen die vliegen op af.
Kippen en konijnen zijn prooidieren. Een gezond konijn of kip zal zich verweren. Beter gezegd, heeft er weinig last van.
Het zijn juist die dieren die gehouden worden in hokjes, en die ook nog eens pluizig en wollig zijn, die het slachtoffer zijn.
L
@ Lies: nee ik ben niet pluizig en ook niet wollig...

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 04 mei 2008 00:29

nyckle schreef:@ Lies: nee ik ben niet pluizig en ook niet wollig...


Jee, heel mijn droom in gruzelementen :lol:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten