krop probleem

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

krop probleem

Berichtdoor AnjaR » 12 jun 2008 18:36

Helaas heb ik sinds vandaag een zieke hen. Haar krop is helemaal met vocht gevuld, echt een hele grote zware bal, wel zacht. Haar kammetje is van mooi fel rood in dof rood veranderd. Ze draaide vanmiddag een paar keer met haar nek, maar dat heb ik ze later niet meer zien doen. Verder loopt ze behoorlijk wankel.

Ik heb hier natuurlijk al gezocht wat het kan zijn. Bij de FAQ vond ik dat ik de krop moest masseren. Dit heb ik gedaan en er kwam zwart water en een paar gras sprietjes uit. Het leek heel wat wat er uit kwam, maar helaas is haar krop nog behoorlijk vol.

Het gekke is dat ze steeds naar buiten gaat, hoewel het hier al de hele dag hard regent. Ze ligt/loopt steeds in de buurt van de plassen. Ik ben nu bang dat ze daar heel veel rommel heeft gedronken (oorzaak/gevolg?????). Ik heb haar net apart in een (konijnen) hok gezet, zonder eten.

Toen ik haar aan het masseren was zag ik ook een paar hele kleine witte beestjes wegschieten. Na dit ook opgezocht te hebben ga ik ervan uit dat dit veerluizen zijn :cry: . Ze heeft ook al wel een paar kale plekken op haar buik die ik pas zag toen ik de andere veren opzij schoof :oops: . Ik kan er niet veel vinden, maar als ik er een paar zie (stuk of 3) zitten er vast wel meer. Ik zal dadelijk ook de andere kippen eens controleren, lijkt me verstandig om ze dan allemaal tegelijk te behandelen. Zijn dit inderdaad veerluizen?????

Maar goed, dat is denk ik niet haar grootste probleem. Weet er iemand waardoor haar krop zo vol kan zitten en wat ik er buiten het eruit proberen te masseren nog meer kan doen??? Ik hoop maar dat dit goed af gaat lopen :cry:

Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 1801
Lid geworden op: 12 mei 2005 11:05
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuidoost Drenthe
Contacteer:

Re: krop probleem

Berichtdoor Mariëlle » 12 jun 2008 21:00

Ik denk dat door met name de grassprieten de krop verstopt is geraakt. Als de kip nogal gulzig is geeft dat problemen, het gras is te lang en raakt dan verstopt in de krop.
Ik heb het hier ook met 1 kip gehad, al een hele poos geleden. Inderdaad even geen voer meer, maar juist wel water, zodat de massa wat "smeuiïger" wordt in de krop. En masseren, echt het liefst meerdere keren per dag...
Als het goed is merk je al snel dat de krop kleiner word. Morgenvroeg moet de krop sowieso een stuk kleiner zijn, anders even naar de dierenarts.

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: krop probleem

Berichtdoor AnjaR » 12 jun 2008 21:06

Bedankt Marielle.
Ik heb haar vandaag al drie keer gemasseerd aan haar krop en het begint nu wel kleiner te worden. Maar wat een ongelofelijke stank komt er uit. Het is vooral zwart water, gras heb ik alleen in het begin gezien. Maar misschien masseert het water er wel het makkelijkst uit en blijft de rest zitten ?!
Er staat wel wat lang gras in de ren. Dat zal ik er morgen eens uit maaien. Hopelijk is het morgen inderdaad nog minder, anders, ritje naar de dierenarts, hopelijk heeft die van ons ervaring met kippen :?

Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 1801
Lid geworden op: 12 mei 2005 11:05
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuidoost Drenthe
Contacteer:

Re: krop probleem

Berichtdoor Mariëlle » 12 jun 2008 21:12

Ja die stank...alles wat madam gegeten heeft gaat gewoon gisten in haar krop...zet ook weer extra uit.
Door te masseren gaat de "brij" in de krop verder het spijsverteringskanaal in, en water vergemakkelijkt de boel.
Misschien zit er wel een grasspriet net op dat plekje, zodat de boel niet goed doorstroomt.
Als de krop morgen kleiner is ben je al een heel eind op de goede weg! ;) Ik vond het zielig om de kip tijdelijk geen eten te geven; maarja het was voor d'r eigen bestwil en het is goedgekomen!
Morgenvroeg gewoon even kijken of de boel kleiner is geworden en dan een klein beetje voer geven.

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: krop probleem

Berichtdoor AnjaR » 12 jun 2008 22:49

Ik hoop het Marielle.

Wel grappig dat ze het allemaal zo goed accepteert. Nu snap ik wel dat je niet veel tegenstribbelt als je jezelf beroerd voelt, maar ze vindt het nu wel heel knus op schoot. Lijkt wel dat het meteen oplucht als die rotzooi eruit is.

Ik heb er nu een beter gevoel over dan vanmiddag, hopelijk is het morgen inderdaad al een stuk verder geslonken.

Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 1801
Lid geworden op: 12 mei 2005 11:05
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuidoost Drenthe
Contacteer:

Re: krop probleem

Berichtdoor Mariëlle » 14 jun 2008 01:14

Hoe is het nu met je kippie Anja? :roll:

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: krop probleem

Berichtdoor AnjaR » 14 jun 2008 16:17

Hoi Marielle,
Het gaat best weer goed met haar. Haar krop is gelukkig weer leeg. Ik heb haar vanmorgen weer uit haar hokje gelaten en in de groep gedaan. In het hokje had ik ze gisterenmiddag wat graan gegeven (water had ze al), maar daar wilde ze niet van eten. In het hok at ze ook niet van het graan of de legmeel, maar ging ze weer naar buiten om wat groenvoer te eten. Ik houd ze goed in de gaten, maar ze loopt nu goed te scharrelen :gulzig: :gulzig:

Hopelijk is de verstopping verdwenen en zal de krop normaal blijven.

Bedankt voor je adviezen en reacties :handzwaai:

Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 1801
Lid geworden op: 12 mei 2005 11:05
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuidoost Drenthe
Contacteer:

Re: krop probleem

Berichtdoor Mariëlle » 14 jun 2008 20:44

:gulzig: Gelukkig, dat is goed nieuws!

Graag gedaan hoor... ;)

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: krop probleem

Berichtdoor AnjaR » 15 jun 2008 20:33

Het gaat gelukkig weer een heel stuk beter met mijn kipje, maar toch is ze nog niet helemaal in orde. Ze blijft ook maar de modderplasjes opzoeken. Ze lijkt momenteel meer een eend dan een kip :roll: . Zelfs 's morgens als ze wat graan krijgen verlaat ze haar modderplasjes liever niet.

Het lijkt er dus op dat ze iets te kort komt. Ik wil daarom morgen eerst vitamines gaan halen. Zal even moeten zoeken, want bij de boerenbond zag ik ze hier niet. Herkent iemand hier mijn verhaal over een kip die steeds maar in de modderplassen duikt, wat zou ze te kort kunnen komen.

Het enige dat ik zelf kan verzinnen is dat ze daar makkelijker wormen kan vinden, die volgens mij vol eiwitten zitten ?! Of ze vindt ze gewoon lekker. Maar het lijkt er trouwens ook op dat ze het modderwater drinkt. Van mij mag het dus heel snel mooi weer worden, dan verdwijnen de plassen en zal het op moeten houden.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: krop probleem

Berichtdoor Lies » 15 jun 2008 23:59

AnjaR schreef:Het gaat gelukkig weer een heel stuk beter met mijn kipje, maar toch is ze nog niet helemaal in orde. Ze blijft ook maar de modderplasjes opzoeken. Ze lijkt momenteel meer een eend dan een kip :roll: . Zelfs 's morgens als ze wat graan krijgen verlaat ze haar modderplasjes liever niet.

Het lijkt er dus op dat ze iets te kort komt. Ik wil daarom morgen eerst vitamines gaan halen. Zal even moeten zoeken, want bij de boerenbond zag ik ze hier niet. Herkent iemand hier mijn verhaal over een kip die steeds maar in de modderplassen duikt, wat zou ze te kort kunnen komen.

Het enige dat ik zelf kan verzinnen is dat ze daar makkelijker wormen kan vinden, die volgens mij vol eiwitten zitten ?! Of ze vindt ze gewoon lekker. Maar het lijkt er trouwens ook op dat ze het modderwater drinkt. Van mij mag het dus heel snel mooi weer worden, dan verdwijnen de plassen en zal het op moeten houden.


Er bestaat zoiets als groene leem, een kleisoort die reinigend werkt doordat het het lichaam stimuleert afvalstoffen uit te scheiden. In de natuur zijn er dieren die leven per gratie van het bestaan van dit soort gronden. Of jou kip zoiets zoekt dat weet ik niet. Het zou kunnen. Mijn kippen hebben wel eens heel bewust groene leem gegeten, ik kon hun behoefte toen ook goed verklaren maar ik vond het toch heel bijzonder dat ze zo goed wisten wat hen te doen stond :-D


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten