IB overdracht

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

IB overdracht

Berichtdoor Angela » 15 jun 2008 11:30

Hoi,
Als een kip IB heeft (infectieuze bronchitis), las ik dat de mens het over kan brengen aan kleding en schoenen e.d.
Kan een mens het zelf ook krijgen en dan doorgeven aan de kippen?

Ik lees heel vaak, dat men wat extra vitamine moet geven in sommige situaties. Maar geen enkele dierenwinkel kan mij vertellen wat die extra vitamine zijn (poeder? speciale kost?)

Ook lees ik soms dat er licht verteerbaar voedsel moet worden verstrekt....maar welk eten is lichtverteerbaar?
(naast legmeel). Hebben we het hier dan over bijv. gekookte rijst?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: IB overdracht

Berichtdoor monique » 15 jun 2008 14:46

Ib gaat niet over op mensen.

Over vitamines is al heel veel geschreven daar kan je met de zoekfunctie een hoop over terug vinden.
Je kan vitaminen voor kipppen kopen (teurlings heeft ze meen ik, of A-D-E van farm-o-san, te koop bij sommige welkoop en boerenbond winkels.) Niet te vinden? Dan kan je uitwijken naar vit. voor bijv duiven of tropische vogels.

Lichtverteerbaar voer is geen rijst, denk meer inderdaad aan een basis kippenvoer wat je kan aanvullen met bijv Soft bill voer van Cede (dierenwinkel) of zakjes convalesence support (te koop bij dierenarts.) Maar dat is voor als je kip echt ziek is.

Gebruikersavatar
orps1705
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 apr 2007 21:34
Land:
M/V: V
Locatie: Hummelo
Contacteer:

Re: IB overdracht

Berichtdoor orps1705 » 15 jun 2008 18:22

Als je last van IB hebt moet je op passen dat je niet ook snot krijgt ofzo want dan kunnen je kippen er wel aan sterven. In combinatie met andere ziektes is IB dus dodelijk. Een antibiotica doet het dan erg goed.

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

Re: IB overdracht

Berichtdoor Angela » 17 jun 2008 18:37

Bedankt voor de nuttige informatie!
Het is gelukkig nog geen snot, en ik heb direct de eerste dag antibiotica en ontstekingsremmer gehaald.
Ik hoop dat ze er na deze 5 dagen vanaf is. De andere 2 kipjes hebben nog geen verschijnselen.
Ik wilde ze preventief ook deze medicijnen geven, maar de dierenarts zei dat ik dat alleen moest doen als ze verschijnselen hadden.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: IB overdracht

Berichtdoor monique » 17 jun 2008 19:11

Je kan niet op het gezicht zien wat er speelt. Mg de veroorzaker van snot, speelt heel vaak ook een rol.
Ib is een virus, en antibiotica en ontstekingsremmers werken daar niet tegen, die geven ze juist voor de secundaire bacteriele infecities (zoals Mg).


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten