panacur suspensie

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: panacur suspensie

Berichtdoor kippenvrouwtje » 08 jul 2008 08:02

Even een vraagje ? ik lees net alles over ontworm middel , en ben gelijk gaan kijken wat ik net gekocht heb , en dat is bogena worm middel (worminal ) is dit dan wel goed ? en hoe oud moeten je kuikens zijn om een ontworm kuurtje te geven , 4 dagen moet je de eieren weg gooien staat er op de verpakking , ik ben benieuwd hoor , anders gaan we naar boerenbond , en kijken dan of zij iets anders hebben , meestal gaf de da een worm kuur , maar nu had ik het in onze dieren winkel gekocht , en de andere dag zagen wij al een bosje wormen in de ren liggen , brrrr alvast bedankt voor het antwoord ! ;)

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: panacur suspensie

Berichtdoor monique » 08 jul 2008 14:16

kippenvrouwtje schreef:Even een vraagje ? ik lees net alles over ontworm middel , en ben gelijk gaan kijken wat ik net gekocht heb , en dat is bogena worm middel (worminal ) is dit dan wel goed ? en hoe oud moeten je kuikens zijn om een ontworm kuurtje te geven , 4 dagen moet je de eieren weg gooien staat er op de verpakking , ik ben benieuwd hoor , anders gaan we naar boerenbond , en kijken dan of zij iets anders hebben , meestal gaf de da een worm kuur , maar nu had ik het in onze dieren winkel gekocht , en de andere dag zagen wij al een bosje wormen in de ren liggen , brrrr alvast bedankt voor het antwoord ! ;)


Worminal? ken het niet, is de werkzame stof levamisol?

san
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 jun 2007 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Re: panacur suspensie

Berichtdoor san » 08 jul 2008 14:49

malle molen schreef:Ik heb laatst ook met Panacur ontwormd,de wachttijd is ca. 7 dagen (maar ik had schijnbaar een andere samenstelling want ik hoefde het maar 1 keer te geven)


Dat dacht ik ook.
Volgens mij hebben we dit al een keer gehad en hoefde het toen maar een keer en na 14 dagen evt. herhalen, ik zal het toch nog een keer navragen.
Laatst gewijzigd door san op 08 jul 2008 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: panacur suspensie

Berichtdoor monique » 08 jul 2008 15:19

san schreef:
malle molen schreef:Ik heb laatst ook met Panacur ontwormd,de wachttijd is ca. 7 dagen (maar ik had schijnbaar een andere samenstelling want ik hoefde het maar 1 keer te geven)


Dat dacht ik ook.
Volgens mij hebben we dit al een keer gehad en hoefde het toen maar een keer en na 14 dage evt. herhalen, ik zal het toch nog een keer navragen.


Wij gebruiken het ook voor vogels en dat is weer een kuur van 3 dagen.

Birgit is panacur in duitsland geregistreerd voor kippen? zoniet dan is het dus nog steeds lastig, omdat de ene dierenarts dit zegt en de ander weer wat anders.

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: panacur suspensie

Berichtdoor malle molen » 08 jul 2008 15:23

Ja ik dacht wel dat het hier geregistreerd was voor kippen,maar de meningen van de wachttijden lopen nogal uiteen,vandaar dat mijn Da mij adviseerde om een week de eieren weg te gooien.

Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: panacur suspensie

Berichtdoor kippenvrouwtje » 08 jul 2008 15:55

monique schreef:
kippenvrouwtje schreef:Even een vraagje ? ik lees net alles over ontworm middel , en ben gelijk gaan kijken wat ik net gekocht heb , en dat is bogena worm middel (worminal ) is dit dan wel goed ? en hoe oud moeten je kuikens zijn om een ontworm kuurtje te geven , 4 dagen moet je de eieren weg gooien staat er op de verpakking , ik ben benieuwd hoor , anders gaan we naar boerenbond , en kijken dan of zij iets anders hebben , meestal gaf de da een worm kuur , maar nu had ik het in onze dieren winkel gekocht , en de andere dag zagen wij al een bosje wormen in de ren liggen , brrrr alvast bedankt voor het antwoord ! ;)


Worminal? ken het niet, is de werkzame stof levamisol?

het is van Bogena 10 mg levamisole hydrochloride zou het dan wel goed zijn ?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: panacur suspensie

Berichtdoor monique » 08 jul 2008 16:52

levamisol werk tegen de meest voorkomende wormen (haar en spoelwormen). Is ook geen wachttijd van bekend

@ malle molen, het is heel simpel, als er onderzoek gedaan is naar de wachttijd voor de eieren dan is dat bekend, als dierenartsen verschillende dingen roepen dan zal het wel niet onderzocht zijn (en vermoedelijk ook niet geregistreerd voor kippen zijn, want dan staat het gewoon in de bijsluiter.)
er bestaat een zogenaamde off label use wat een standaard regeltje is voor het gebruik van medicijnen voor dieren waarvoor het niet 'gemaakt' is. Die is (of was, want ik hou niet bij wanneer ze dat veranderen ;) ) een week, maar bij sommige middelen is het wijzer om langer aan te houden.
Dus moet ieder voor zich maar bepalen wat ze denken dat wijs is, en ik denk dat 14 dagen een veilige is. Bij antibiotica zou ik zowiezo altijd minimaal 28 dagen aanhouden en bij ivermectine ook.

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: panacur suspensie

Berichtdoor malle molen » 08 jul 2008 17:03

Ok ,bedankt Monique :-D dan weet ik dat voor de volgende keer.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: panacur suspensie

Berichtdoor Lies » 08 jul 2008 18:54

Bij antibiotica zou ik zowiezo altijd minimaal 28 dagen aanhouden en bij ivermectine ook.



Even een aanvulling, als het gaat om ornithosemix minstens 6 weken aanhouden.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten