Oorlog (kippen vs ratten)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Geyst
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 apr 2008 15:29
Land:
M/V: V
Locatie: Maaseik

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Geyst » 06 mar 2009 21:28

De bruine rat volgt waterlopen. De behoeften van een kolonie zijn vooral een veilige plek en iets eetbaars.
Eens je een kolonie hebt krijg je ze niet meer weg door het voer af te dekken. Je kan ze wel beter vangen als ze meer honger hebben.

Zelf gebruik ik al jaren mijn hondjes en vallen en dat ging lekker. Tot ik eind 2008 een agressieve troep onder de stapel brandhout kreeg. Ze lieten zich niet vangen en vernielden op een week tijd zodanig veel dat ik geen keuze had. Een volledige emmer rattenuitwerpselen heb ik van de zolder gehaald. Isolatie vernield kabels doorgebeten.
Moet wel zeggen dat ik langs een oude arm van de Zuid-Willemsvaart woon.

Guido

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Robijntje » 07 mar 2009 12:27

RH schreef:
lessalines schreef:Misschien een idee voor je kuikens: houdt ze in een kooi/hok waar de ratten niet bij kunnen.

Dat je ratten levend vangt is één ding. Dat je ze dan aan je hond geeft is heel iets anders. Neem, als je ze dan toch levend hebt, toch de moeite ze een eind het platteland in te brengen. Wat je hier doet is pure dierenmishandeling. Langzaam werkend gif trouwens ook. Er zijn waarschijnlijk wel betere manieren om af te komen van je ratten, maar deze stuit mij echt tegen de borst.


Lekker belangrijk wat jij ervan vindt. Of wat jou tegen de borst stuit.

Hou toch eens op met dat wat wel en niet mag.
Doe lekker je eigen dingen en laat anderen eens het doen op hun manier.

Gezeur altijd.........


Hou jij het wel een beetje netjes...

Er zijn erg veel mensen die respect hebben voor het leven.
Voor AL het leven.
Voor mensen (zoals jij), voor kippen (ook die van jou) en ook voor ratten.

Ook ratten voelen angst en pijn!

Het is belachelijk dat dit forum alleen is voor mensen die hun eigen kippen slachtren en opeten, en andere dieren martelen.

Schaam je! En matig je toon een beetje!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor lnge » 07 mar 2009 12:58

Het is belachelijk dat dit forum alleen is voor mensen die hun eigen kippen slachtren en opeten, en andere dieren martelen.


Nounou, dat valt gelukkig wel mee hoor :-)

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor lessalines » 07 mar 2009 13:10

Robijntje schreef:
RH schreef:
lessalines schreef:Misschien een idee voor je kuikens: houdt ze in een kooi/hok waar de ratten niet bij kunnen.

Dat je ratten levend vangt is één ding. Dat je ze dan aan je hond geeft is heel iets anders. Neem, als je ze dan toch levend hebt, toch de moeite ze een eind het platteland in te brengen. Wat je hier doet is pure dierenmishandeling. Langzaam werkend gif trouwens ook. Er zijn waarschijnlijk wel betere manieren om af te komen van je ratten, maar deze stuit mij echt tegen de borst.


Lekker belangrijk wat jij ervan vindt. Of wat jou tegen de borst stuit.

Hou toch eens op met dat wat wel en niet mag.
Doe lekker je eigen dingen en laat anderen eens het doen op hun manier.

Gezeur altijd.........


Hou jij het wel een beetje netjes...

Er zijn erg veel mensen die respect hebben voor het leven.
Voor AL het leven.
Voor mensen (zoals jij), voor kippen (ook die van jou) en ook voor ratten.

Ook ratten voelen angst en pijn!

Het is belachelijk dat dit forum alleen is voor mensen die hun eigen kippen slachtren en opeten, en andere dieren martelen.

Schaam je! En matig je toon een beetje!


Dank je wel Robijntje. ;)



Nyckle schreef:
levend vangende vallen heeft echt geen zin. De rat pist in de val en geeft een teken, dat het niet pluis is. De volgende keer is je valletje waardeloos. Je moet de tat dan ook nog kilometers wegbrengen, anders heb je hem/haar morgen terug.


Ik had vorig jaar een rattenplaag kan je wel zeggen. Met een paar ordinaire levend vangende rattenvallen heb ik zo'n 50 ratten gevangen zonder de vallen schoon te maken. Spreekt voor zich dat je alle voer uit het hok weg moet halen. In de val moet je vooral niet zuinig zijn met voer, met kleine hoopjes graan verspreid in de val en leg ook graan in een lijntje tot aan de ingang van de val. Ik had zo soms drie a vier ratten in één keer. Ik heb ze allemaal ietsjes verder dan 2 kilometer de natuur ingebracht, waar water was.



Geyst schreef:
Hie zie je Hoe Nina een Mol uitgraaft en dood door er mee te schudden.


Wist je dat mollen beschermd zijn in de nederlandse Flora- en Faunawet. De wet is van toepassing op alle van nature in Nederland voorkomende zoogdierensoorten (behalve de zwarte rat, de bruine rat en de huismuis).
De doelstelling van de wet is de bescherming en het behoud van in het wild levende planten- en diersoorten. Het uitgangspunt van de wet is 'Nee, tenzij'. Dit betekent dat activiteiten met een schadelijk effect op beschermde soorten in principe verboden zijn. Van het verbod op schadelijke handelingen ('nee') kan onder voorwaarden ('tenzij') worden afgeweken. Daarnaast stelt de wet dat ook dieren die geen direct nut opleveren voor de mens van onvervangbare waarde zijn (erkenning van de intrinsieke waarde).


Ook het jagen op mollen daar zie ik het nut niet van in. Het zijn hele nuttige dieren en dat hoopje aarde dat je vindt op je gazon is hele mooie aarde voor in je potten. Doe er een beetje kompost bij en je plantjes zien er prachtig uit deze zomer.
Laatst gewijzigd door lessalines op 07 mar 2009 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Jan Sch » 07 mar 2009 15:05

lessalines schreef:Ik had vorig jaar een rattenplaag kan je wel zeggen. Met een paar ordinaire levend vangende rattenvallen heb ik zo'n 50 ratten gevangen zonder de vallen schoon te maken. Spreekt voor zich dat je alle voer uit het hok weg moet halen. In de val moet je vooral niet zuinig zijn met voer, met kleine hoopjes graan versprijd in de val en leg ook graan in een lijntje tot aan de ingang van de val. Ik had zo soms drie a vier ratten in één keer. Ik heb ze allemaal ietsjes verder dan 2 kilometer de natuur ingebracht, waar water was.

Weten de ratten de weg terug vanaf 2km ? Dan zijn het zeker vaak dezelfde geweest. Denk als je ze in de val hebt het beste kunt opruimen.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor wodkacola » 07 mar 2009 15:12

Robijntje schreef:
Het is belachelijk dat dit forum alleen is voor mensen die hun eigen kippen slachtren en opeten, en andere dieren martelen.


er is een paar gepeild hoe dat nu zat, maar het blijkt echt een grote minderheid te zijn, die hun eigen kippen slachten, en voor mij is het nog altijd beter om je eigen dieren te eten, inplaats van eentje uit de supermarkt.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor wodkacola » 07 mar 2009 15:18

Het verbranden van een rat werkt uitstekend, je gooit de val met rat en al boven op een vuurstapel, en de rat zal verbranden, je kan hem ook vangen en met zijn staart tegen een balk of paal slaap, met een spijker dus.

en ja nu komt iedereen natuurlijk weer sputteren, maar denk even iets verder na voordat je iets zegt, het voordeel van deze methode is, dat je maar 1 rat hoeft te vangen en ook maar 1 rat hoeft te doden. uiteindelijk is het de meest vriendelijk methode, want alle andere ratten laat je eigenlijk met rust, die kiezen er zelf voor om weg te gaan.

en je hoeft dus niet onnodig veel ratten te vangen, en die allemaal te doden

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor nel » 07 mar 2009 15:21

en je hoeft dus niet onnodig veel ratten te vangen, en die allemaal te doden


Nee, maar je zou maar net de rat zijn die levend verbrand wordt.
:|

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor lessalines » 07 mar 2009 15:52

Jan Sch schreef:
lessalines schreef:Ik had vorig jaar een rattenplaag kan je wel zeggen. Met een paar ordinaire levend vangende rattenvallen heb ik zo'n 50 ratten gevangen zonder de vallen schoon te maken. Spreekt voor zich dat je alle voer uit het hok weg moet halen. In de val moet je vooral niet zuinig zijn met voer, met kleine hoopjes graan versprijd in de val en leg ook graan in een lijntje tot aan de ingang van de val. Ik had zo soms drie a vier ratten in één keer. Ik heb ze allemaal ietsjes verder dan 2 kilometer de natuur ingebracht, waar water was.

Weten de ratten de weg terug vanaf 2km ? Dan zijn het zeker vaak dezelfde geweest. Denk als je ze in de val hebt het beste kunt opruimen.


Ik heb het destijds opgezocht. Binnen een 2-tal kilometers heeft het inderdaad geen zin ze weg te brengen. Zit je iets verder kans klein dat ze terugkomen.

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Salasander » 07 mar 2009 18:20

Doe die ratten toch dood, je doet de natuur en de mensen en je kippen er een plezier mee. Ratten kunnen volgens mij kilometers lopen, dus heeft het zowiezo al geen zin om ze te verplaatsen.
Ik ga nu mijn val gaan zetten in de hoop nog iets te vangen. En inderdaad, ik gooi er ook veel graan of hamster eten in en rond de kooi en ik had bijna dagelijks een rat.
Levende vallen zijn de beste volgens mij, ja kan onschadelijke dieren gewoon terugzetten en de schadelijke dieren kan je vernietigen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten