Bezorgd om Zijdehoender kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor monique » 26 jan 2009 22:56

Opzich kunnen die hulsjes geen kwaad, eraf peuteren kan wel, maar als het nog niet ''klaar'' is kun je de veren beschadigen.

Gebruikersavatar
hanny
Berichten: 956
Lid geworden op: 04 dec 2002 12:02
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Strijen [ZH]
Contacteer:

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor hanny » 01 feb 2009 23:05

Waarom krijgen ze nog Gallus 2 ? dit is kuiken opfok en deze zijn toch volwassen neem ik aan.
Voor volwassen kippen is er gallus 3 of voor foktoom gallus 4.
Verder zou ik ze eens eerst een multivitamine kuurtje geven zoals bijv Teurling multivitamine voor duiven{dit is geel spul voor door het drinkwater}
Het lijkt mij gewoon op de rui maar een beetje extra hulp kan geen kwaad. En blijft ze zo mager kun je een wormkuurtje geven{ascapinal van bogena gebruik ik 1x per jaar}
Maar op de foto zie ik toch allemaal nieuwe halspennen staan dus zou ze toch binnenkort weer vol in de veren moeten zitten
Het is inderdaad een rotgezicht die hennen in de rui

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lupolo » 05 feb 2009 09:52

Hanny bedankt voor de tip !, Ik vermoed trouwens dat mijn Zijderhoentjes bij jou vandaan komen kan dit ? ..

Ik zal zsm overgaan op Gallus 3 ..

multivitamine kuurtje (Teurling ), zou ik dit gewoon bij een dierenwinkel kunnen kopen ? netzoals het worm kuurtje ?!

ALvast bedankt !

Guy

Gebruikersavatar
hanny
Berichten: 956
Lid geworden op: 04 dec 2002 12:02
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Strijen [ZH]
Contacteer:

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor hanny » 08 feb 2009 09:47

Het zou best kunnen hoor Er gaan enkele kips van mij in de verkoop maar ik weet niet meer precies waar ze heen gaan.
De multivitamine kun je in de dierenwinkel kopen waar ze ook kip en duivenvoer verkopen dus niet in de 'gewone' huisdierenwinkel. Ik moet het meestal even bestellen omdat het niet veel gebruikt word hier in de regio maar het is een redelijk grote fles en je doet er lang van aangezien je ze maar een kuurtje van een week geeft en dat max 4 x per jaar Anders raken ze er aan gewend en kun je ze niet meer iets extra's geven als het nodig is.
Overgens is roosvicee ook goed te gebruiken in het drinkwater zeker nu want dan bevriest het niet zo goauw

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lupolo » 15 mar 2009 16:16

Hoi Hanny ..

bedankt voor de info !, ik denk trouwens dat het idd. de rui is geweest ze is weer helemaal top, ook de dierenarts kon niets vinden :) ..

Ik heb volgens mijn de drie Patrijs kippen van jou ! ..

Heb er inmiddels twee witten bijgehaald .. maar zit ereen bij waarvan zijn kont te veel veren heeft waarop ze steeds kapt wat is dat een werk zeg om bij te houden ..

heeft iemand hier tips voor, of gewoon dr kont in water dompelen ? .. haal het nu steeds weg met een zak, maar trek soms wat veertjes mee .. maar zo blijft het wel fris ..

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor Lies » 15 mar 2009 16:23

lupolo schreef:waarvan zijn kont te veel veren heeft waarop ze steeds kapt wat is dat een werk zeg om bij te houden ..

heeft iemand hier tips voor, of gewoon dr kont in water dompelen ? .. haal het nu steeds weg met een zak, maar trek soms wat veertjes mee ..


Heeft ze soms diarree?!? Mest hoort er gewoon uit te vallen namelijk. Als het blijft plakken denk ik zelf aan diarree.

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lupolo » 15 mar 2009 18:33

is wel dunner dan normaal maar ook niet zo erg .. dat het kletsnat is ..

ken je hier wat tegen doen dan? .. Ik merk namelijk niets aan de kip.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor Lies » 15 mar 2009 19:07

lupolo schreef:is wel dunner dan normaal maar ook niet zo erg .. dat het kletsnat is ..

ken je hier wat tegen doen dan? .. Ik merk namelijk niets aan de kip.


Ja, daar ken je wel wat aan doen ;) Als de mest structureel nattig is dan is je kip niet helemaal okay. Een eerste logische stap is de mest naar een da met verstand van kippen (zie de link in mijn onderschrift) brengen voor onderzoek naar wormen en/of coccidiose. Verder is het handig om je kip probiotica te geven omdat het mogelijk is dat de kwaal daarvan over gaat!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten