Dood na legnood

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
danny
Berichten: 250
Lid geworden op: 15 apr 2007 06:52
Land:
M/V: V
Locatie: Bels
Contacteer:

Dood na legnood

Berichtdoor danny » 17 mar 2009 19:46

Zo'n drie keer per dag wandel ik altijd even het tuinhuis in alwaar de legnestjes staan. Dit om ervoor te zorgen dat de eitjes steeds weggehaald worden want de Chabootjes hier worden toch al zo makkelijk en hardnekkig broeds.
Toen ik voor de tweede maal ging kijken zag ik het allerkleinste dametje als een pinguin staan en ze maakte enorm veel kabaal. Je kon duidelijk zien dat ze ontzettend veel pijn had! Ik heb haar toen voorzichtig opgetild en vermoedde al wat er aan de hand was ondanks dit de eerste keer is dat ik dit ik mee maak. Direct te zien dat er ei zat die er niet uit kon heb ik wat olijfolie aangesmeerd en ben naar de telefoon gerend om de DA te bellen. Ik kon gelukkig direct komen, met een noodvaart daar naar toe gereden en steeds tegen haar geroepen dat ze het wel zou halen. Je had haar moeten horen krijsen .. het ging me door merg en been!
Daar aangekomen heeft de DA met een massage, handmatig en met een soort glijmiddel het ei kunnen verwijderen. Dit ei was voor het toch al erg ondermaatse Chabootje erg groot en ze was dan ook wat ingescheurd door het verwijderen van het ei. Ze werd verder verzorgd door hem en ik nam haar mee naar huis met de mededeling haar een weekje apart te houden en dagelijks te verzorgen met een dettolbadje.
Vanmorgen toen ik een kijkje ging nemen zat ze dood in haar kooitje en snap er niks van. Heel erg lang heeft ze geen legnood gehad want ik hou al mijn kipjes altijd stipt 3 maal daags in de gaten. Daarom zou ik graag willen weten wat een reden geweest kan zijn dat ze nadat haar ei verwijderd was, toch is gestorven.

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Re: Dood na legnood

Berichtdoor magreth rozenveld » 17 mar 2009 20:42

:roos:
Wat triest zeg..
Krijg het er koud van als ik jouw verhaal zo lees...
Sterkte!

Ik heb geen idee waarom ze alsnog is overleden.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Dood na legnood

Berichtdoor Lies » 17 mar 2009 20:51

Infectie denk ik? Ze heeft heel erg veel stres gehad en dat is een enorme dreun voor een lijf zowel voor mens en dier en dan komt ziekte om de hoek kijken. Misschien was ze ook wel gewoon uitgeput. Wat jammer Ellen (toch? je schrijft net wat te weinig.. :-D ), je hebt je best gedaan en je kipje ook :| Sterkte!

Ps: ik maakte dit ooit mee met Isabel en de da gaf toen aan dat alleen al het verwijderen van een ei de dood van je kip tot gevolg kan hebben (door stres).

Gebruikersavatar
danny
Berichten: 250
Lid geworden op: 15 apr 2007 06:52
Land:
M/V: V
Locatie: Bels
Contacteer:

Re: Dood na legnood

Berichtdoor danny » 18 mar 2009 17:50

Inderdaad, na wat dingen over legnood aan te weet te zijn gekomen (dankzij Gonda), heeft het toch met een infectie te maken. M.a.w. een directe bloedbaan infectie vanwege het handmatig lospeuteren van het ei uit de eileider. Nu weet ik wat ik in het vervolg moet doen mocht weer zoiets gebeuren.. wat ik nooit hoop natuurlijk. Eerst een kwartier in een lauwwarm badje zetten en als het ei er na een een kwartier niet is, de DA bellen om hem een spuit ... ben even de naam kwijt :oops: .. in te laten spuiten en dan komt het ei vanzelf.

Enne Lies, je hebt een goed geheugen :!: Ellen ja.
Ik moest voor iemand anders voordat ik hier lid was een advertentie plaatsen en gebruikte dus zijn naam.
'k Bleef in het forum "hangen" en ging nog steeds gebukt onder zijn naam. Danny kan ik dus niet meer veranderen en ga hier als man door het leven.. heeft ook z'n charmes. Misschien een beetje undercover zelfs?

Iedereen dank voor zijn/haar opmerkingen omtrent het "dood na legnood" kipje.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Dood na legnood

Berichtdoor Lies » 18 mar 2009 18:00

:P

Ik wil het ook wel weten. Gonda, hoe heet dat spul wat de da dan kan geven? Mij da wist dat indertijd niet.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Dood na legnood

Berichtdoor monique » 18 mar 2009 18:09

Ik vermoed oxytocine? (ook wel pyton genaamd) een hormoon om ''weeen'' op te wekken

brahmaborg
Berichten: 499
Lid geworden op: 25 nov 2008 14:03
Land: nederland
M/V: V

Re: Dood na legnood

Berichtdoor brahmaborg » 18 mar 2009 18:15

oh jeetje zeg wat erg,heel veel sterkte.

groetjes Joyce

Gebruikersavatar
fresco
Berichten: 237
Lid geworden op: 22 dec 2008 14:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Dood na legnood

Berichtdoor fresco » 18 mar 2009 20:21

Nou Ellen, dat is naar. Sterkte ermee.

Ik hoor ook graag wat Gonda geadviseerd heeft. Ik hoop het natuurlijk nooit mee te maken (net als jij dat had natuurlijk).

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Dood na legnood

Berichtdoor picobello » 19 mar 2009 10:32

He, wat naar zeg.

Het is echt rot om een dier met pijn te hebben en niet veel te kunnen doen. Erg jammer dat het zo heeft moeten aflopen voor jou en je kipje.

Sterkte met het verlies!

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Dood na legnood

Berichtdoor Ing » 19 mar 2009 10:37

Ach wat erg dat ze het alsnog niet gered heeft :(
Heel veel sterkte met het verlies Ellen!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten