diarree?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

diarree?

Berichtdoor mintaka » 29 mar 2009 23:33

Ik heb vanavond voor de tweede keer in een drietal weken de kont van Viktoria moeten schoonmaken omdat er uitwerpselen aan de veren blijven hangen. Terwijl ik haar veren waste, produceerde mevrouw een ehm drol op de handdoek op tafel, en die was echt "plat", geen water, maar niet mooi stevig zoals drollen zouden moeten zijn. Ze hebben van 13 tot 20 maart alle drie een kuur flubenol gehad, maar dat schijnt dus niet afdoende te zijn...
Verder is er niks aan de dames te merken, ze zijn alle drie actief, alle drie ook aan de leg, eten goed, drinken goed, enkel dus de mest laat te wensen over...

Ik had hier al in het soortgelijk topic gekeken over iemands Wyandottes, maar vroeg me af of iemand nog advies heeft voor me.... Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
3Hennies
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 sep 2008 12:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Zaanstreek
Contacteer:

Re: diarree?

Berichtdoor 3Hennies » 29 mar 2009 23:44

Kijk even naar mijn reactie bij de wyandottes... geen paniek. Ik ben een leek en heb mijn kipjes voor de gezelligheid maar alles bij elkaar heb ik al 15 jaar kippen gehad en nog nooit een dierenarts nodog gehad..

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: diarree?

Berichtdoor lupolo » 30 mar 2009 22:19

ik heb dit dus ook met een kip, zag het laatst (tijd terug) en kreeg de veren met moeite schoon, maar ook haar drollen zagen er niet waterig uit .. heb nu in het water Beaphar, kijken hoe dat uitpakt ..

succes ook

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: diarree?

Berichtdoor Lies » 30 mar 2009 23:35

Toch onderzoek van de mest op coccidiose en je kunt probiotica geven, dat kan ook helpen. Als probiotica niet helpt dan nader onderzoek zou ik zeggen. Je hebt ze niet ineens veel groen gegeven of veel yoghurt?

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: diarree?

Berichtdoor mintaka » 31 mar 2009 22:09

Lies schreef:Toch onderzoek van de mest op coccidiose en je kunt probiotica geven, dat kan ook helpen. Als probiotica niet helpt dan nader onderzoek zou ik zeggen. Je hebt ze niet ineens veel groen gegeven of veel yoghurt?


Nee, geen extra groen of yoghurt. Ze krijgen alleen 1/3 graan en 2/3 legkorrel (samen zo'n 240 gram voor de drie). Maar het is iets wat al een tijdje aansleept dus...

Stomme vraag misschien, maar waar haal ik probiotica voor de dames dan?

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: diarree?

Berichtdoor mintaka » 31 mar 2009 22:10

lupolo schreef:ik heb dit dus ook met een kip, zag het laatst (tijd terug) en kreeg de veren met moeite schoon, maar ook haar drollen zagen er niet waterig uit .. heb nu in het water Beaphar, kijken hoe dat uitpakt ..

succes ook


als je dat in het water doet, mag je de eieren dan nog eten? of is er dan een wachttijd?

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: diarree?

Berichtdoor mintaka » 31 mar 2009 22:17

Zou ik morgen bij Aveve zo'n potje Volacrine Zuivering en Volacrine Cox gaan halen?

http://www.raskippen.be/verzorging/vitamines

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: diarree?

Berichtdoor Jan Bollen » 31 mar 2009 22:25

Flubenol is een ontwormingsmiddel en dat pleegt een aanslag op de darmcultuur van de kippen. Hierdoor gaan ze minder mooie drolletjes leggen. Je moet ze de tijd geven om te hiervan te herstellen en geen andere dierproeven gaan doen. Laat ze eerst eens enkele weken bekomen van je experimenten.
Laat eerst het mest onderzoeken voor dat je in het wilde weg iets doet.

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: diarree?

Berichtdoor mintaka » 31 mar 2009 23:02

ehm, die flubenol was géén experiment hoor... ik weet echt wel wat dat is en het was me aangeraden door de fokker (die tegelijk ook dierenarts is)
maar ok, bedankt voor de tip, ik zal het even aankijken eerst of het misschien volgende week vanzelf beter gaat...

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: diarree?

Berichtdoor Lies » 31 mar 2009 23:11

Een wormkuur op de gok gegeven is niet handig omdat het de natuurlijke weerstand tegen wormen ondermijnt. Dat is wat Monique altijd roept en ik geloof haar. Ik vind het bovendien onzin om een wormenkuur te geven als je niet ook het hok ontsmet, afgezien van het feit dat je een tuin natuurlijk niet van wormeieren kan ontdoen. Dat een wormenkuur een negatief effect op de darmflora heeft is bij mij niet bekend. WAt ik wel weet is dat darmparasieten dus wormen oa en ook coccidiose floreren bij een klimaat in de darm wat niet optimaal is (wel optimaal voor de parasieten!) en dat klimaat kan je beïnvloeden met probiotica. Dan wordt het klimaat voor de benodigde bacteriën in de darm gunstig en tegelijker tijd wordt het klimaat voor wormen, coccidioseparasieten en ander gespuis ongunstig. Wat wil je nog meer? :P Juist na een infectie met darmparasieten (of na een ab-kuur) is de werking van probiotica erg op zijn plaats.

Probiotica haal je bijv. bij de da (protexin, pro soluble voor alle dieren door astfarma op de markt gebracht) of je bestelt probioforte van De groene os.nl De probiotica van Vogel (Aciforce) is ook goed. Dat heeft de drogist, in Nl dan.. Je kunt het ongetwijfeld ook bestellen via internet maar de hoeveelheid is beperkt. Uiteindelijk heb je effectief meer aan protexin of probioforte maar dan betaal je in eerste instantie iets meer.

Ps: ik vind ook wel dat onderzoek van de mest stap 1 moet zijn voor je iets doet.. :P Maar dat heeft vooralsnog omdat je flubenol gaf geen zin. Pas na een week of 5-6 (ppp) zijn er weer wormeieren in de mest te ontdekken, afhankelijk van de soort worm natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Lies op 31 mar 2009 23:18, 3 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten