gebroken poot

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Kriellemans
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2007 14:42
Land:
M/V: V

gebroken poot

Berichtdoor Kriellemans » 08 jul 2009 18:52

Hallo,

Negen weken geleden heeft 1 van mijn kippen haar pootje gebroken, op een vervelende plek vlakbij haar lichaam. De dierenarts heeft het pootje gespalkt, maar nu het verband eraf is, staat het pootje scheef. Ze zit bijna de hele dag op 1 plaats en hinkt niet erg op haar goede pootje. Heeft iemand ervaring met zo'n kip?
Zou het zichzelf kunnen redden? Af en toe ben ik weg, dus hoop ik niet dat ze verhongert of te weinig drinkt.. Wij zetten dagelijks wat voer en drinken voor haar neus. Verder heeft ze denk ik geen pijn. Ik weet niet of ze nog mobieler kan worden.. Misschien later een spuitje, maar je kan altijd eerst proberen..

Ik wacht af op reacties,


MVG

Thomas.

Gebruikersavatar
Dieter T
Berichten: 1756
Lid geworden op: 07 jul 2009 20:11
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: gebroken poot

Berichtdoor Dieter T » 08 jul 2009 19:08

Terug mee naar de dierenarts gaan , hoeveel kost dat eigenlijk zo naar de dierenarts gaan , gewoon om te weten :?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: gebroken poot

Berichtdoor Ron » 08 jul 2009 20:24

Dierwaardig leven?

Ik vind van niet, maargoed volgens velen mag je dat niet schrijven.
Gevolg van geen dierwaardig leven moge duidelijk zijn.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: gebroken poot

Berichtdoor monique » 08 jul 2009 20:32

De plek die je beschrijft is, als het de plek is die ik denk dat het is ;) - ook niet te spalken. Daar zit de knie (gewricht) en loopt een bocht.
Daarnaast zijn vogel botten hol van binnen ( verbrijzelen dus makkelijk) en dat maakt zetten ook erg lastig, zeker als het bijv ook nog een breuk op het gewricht is.

Gewrichten kan je beter niet vast zetten met een spalk.

Is er een röntgenfoto gemaakt?

Vrees dat je er niks meer aan kan doen (behalve misschien hele dure chirurgische ingrepen?) en dat het er op neer komt, kan de kip er mee leren leven/lopen zonder dat het dr leven belemmerd?

Ter verduidelijking waar de vogel knie zit:

Afbeelding

Overigens kon ze de poot goed gebruiken toen het gespalkt was?

Als het er nog maar net af is kan je het wel even aankijken of het verbeterd, want dat het stijf is, de spieren een poos niet/,imder gebruikt zijn e.d. mogen duidelijk zijn.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Re: gebroken poot

Berichtdoor Ria » 09 jul 2009 19:35

Een aantal maanden geleden, had ik ook een hen, met gebroken poot. Was niet op tijd weg, voor de hoef van een paard. Ik liet mijn man halen, om haar uit haar lijden te verlossen, maar, gelukkig, duurde het even, voordat hij bij de wei was. Op dit manier, moest ik wachten en had ik de tijd, , om de kip te observeren.
Het was geen open botbreuk.
Toen ik zag, dat ze zich rustig hield, en toch links en rechts een beetje voer pikte, dacht ik, dat ik het toch een kans moest geven. In ieder geval, een dag wachten. Op stok gaan lukte uiteraard niet, ze zat gewoon op de grond. De tweede dag, hinkte ze, door de wei en zocht regelmatig een rustig plekje en sliep veel. Ze rustte veel. Na een paar weken, ging ze de poot weer langzaam gebruiken. Ze liep wel mank, maar kipje leek niet ongelukkig. Uiteindelijk heeft het toch een maand of 3 geduurd, maar, nu zie je er niks meer van, als ze loopt en scharrelt. Wel is haar poot een beetje krom gebleven. Ik ben blij, dat ze het gered heeft.
Ik zou dus zeggen, als ze gewoon eet en drinkt, genoeg rust krijgt, zie het nog een tijdje aan. Misschien komt het net als de mijne,goed. Je ziet zelf wel, wanneer je moet ingrijpen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten