kalkpoten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: kalkpoten

Berichtdoor gonda » 21 aug 2010 21:51

paddywack schreef:Dettol is een ontsmettingsmiddel dat je o.a kunt kopen in een gewone winkel of de aveve of zo

is misschien niet zo in nederland

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: kalkpoten

Berichtdoor Lies » 21 aug 2010 21:59

gonda schreef:
paddywack schreef:Dettol is een ontsmettingsmiddel dat je o.a kunt kopen in een gewone winkel of de aveve of zo

is misschien niet zo in nederland


Jawel, de drogist heeft het.

jo-corine
Berichten: 9167
Lid geworden op: 02 jun 2004 11:02
Land:
M/V: V

Re: kalkpoten

Berichtdoor jo-corine » 21 aug 2010 22:34

De tip van Gonda werkte bij mijn hennen altijd prima.
Helaas deze keer niet. 1 hen bleef maar last houden.
De dierenarts gaf me de volgende gratis tip....

14 dagen de pootjes onderdompelen in gewone sla-olie, zonnebloem-olie.
Ik heb dit 3 weken volgehouden en de pootjes zijn weer helemaal schoon.

Succes!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11884
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kalkpoten

Berichtdoor jantien » 21 aug 2010 22:37

jo-corine schreef:De tip van Gonda werkte bij mijn hennen altijd prima.
Helaas deze keer niet. 1 hen bleef maar last houden.
De dierenarts gaf me de volgende gratis tip....

14 dagen de pootjes onderdompelen in gewone sla-olie, zonnebloem-olie.
Ik heb dit 3 weken volgehouden en de pootjes zijn weer helemaal schoon.

Succes!



Zó doe ik het al jaaaaren , het is makkelijk en het werkt idd perfekt!

Gebruikersavatar
Veertje
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 jul 2007 18:08
Land:
M/V: V
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: kalkpoten

Berichtdoor Veertje » 12 sep 2010 19:53

Oke een beetje schaam ik me wel, maar alles heeft zo zijn redenen. Zie hier mijn verhaal...

Vandaag ben ik begonnen met de behandeling van de kalkpoten van mijn kippen.
Tot een paar maanden geleden smeerde ik de poten 3-dagelijks in met een kwast met zonnebloemolie. Het ging altijd reuzegoed en ze hadden nergens last van. Het hok werd wekelijks schoongemaakt en ingespoten tegen vieze beesies.

Iets voor de zomervakantie zag ik mijn Aussie (australorp) met een licht gezwel aan haar poot. Ze is altijd moeilijk te vangen en ook nu kon ik haar niet te pakken krijgen om het te onderzoeken. (mijn hok is best wel groot)
Steeds met de afspraak er nog eens goed naar te kijken sloot ik de dag af, de week af enz.

In de zomervakantie heb ik haar poot eens goed onder de loep genomen, maar ik kon er niks van maken. Ze is al oud en ik dacht dat het iets typisch oude-kip-ziekte was. Ik schonk er weinig aandacht aan, de kip maakte het prima dus waarom zorgen maken.
Ook nam ik niet de moeite om op internet te zoeken of langs een dierenarts te gaan. (zoals gezegd alles heeft zo zijn redenen)
Ik ging ook niet naar de DA doordat mijn laatste bezoek aan de DA niet bepaald prettig verliep aangezien ze me uitlachten toen ik met een kip kwam aanzetten. Ik moest grof betalen en toen hebben ze mijn kip vermoord...

Nu had ik een probleem dat ik vorige week een gezwel aan de poot zag van een andere kip. Toen ik afgelopen vrijdag 's avonds in het hok nog even ging kijken of ik het wat dichterbij kon zien zag ik de kip vol met bloedluizen zitten op haar kop, bovenop haar veren! Ik werd er vies van en besloot een bezoek te brengen aan de dierenwinkel de volgende ochtend.
Na zaterdag veel te hebben gelezen op internet en alles in huis te hebben gehaald ben ik vandaag aan de slag gegaan en heb ik mijn kippen 1 voor 1 gevangen om voor dierenarts te spelen.

De foto's hieronder geplaatst laten zien wat ik allemaal heb gedaan vandaag.
Stuk voor stuk heb ik ze geborsteld, zoveel mogelijk ontschubt, gedettold, gesmeerd met uierzalf, ingezwachteld, nagels geknipt, ingespoten met anti-luis en ze liefdevol geaaid.

Ook het hok moest er natuurlijk aan geloven. Alles leeggehaald, met een gasbrander alles langs geweest (2x!) dan alles ingespoten en laten doorwaaien. Alles afgekrabt en nogmaals ingespoten. Nieuw zand erin geschept, nieuw hooi in de hokjes gedaan, alles ingeolied en toen was het tijd de kippen weer toe te laten tot hun verblijf. Ik heb ze nog twee plantjes basilicum gegeven (goed voor de darmen) een bakje joghurt, wat verse sla, graan en een magnesiumtablet in het water. Over 3 dagen gaan de verbandjes van de poten af en begin ik opnieuw met het ritueel. Hopelijk maak ik mijn tijdelijke verwaarlozing dan een beetje goed.

Groetjes, Veertje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veertje op 12 sep 2010 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: kalkpoten

Berichtdoor Frank- » 12 sep 2010 20:08

Van je fouten moet je leren! ;)

Gebruikersavatar
Veertje
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 jul 2007 18:08
Land:
M/V: V
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: kalkpoten

Berichtdoor Veertje » 12 sep 2010 20:18

Bumblefeet???

De kip op de eerste foto zou hier inderdaad last van kunnen hebben??? Maar hoe komt ze er dan aan? Ze lopen op zand bij mij, ik heb afgeronde zitstokken. Geen van de andere kippen hebben dit. Het lijkt meer op een oude blaar?

Kunnen de bloedluizen er ook voor gezorgd hebben dat mij 2 zwarte kippen een kale voornek hebben? Of is dit van de pikorde, want de anderen hebben dit weer niet.

Bovendien hebben niet al mijn kippen last van kalkpoten hoor. Er zijn erbij die zijn zo glad als iets. Zelfs mijn oude Treesje van 5 jaar oud heeft prachtige pootjes. Ik dacht dat het een soort van besmettelijk was?

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: kalkpoten

Berichtdoor Frank- » 12 sep 2010 20:24

Heb mijn bericht aangepast. ;)
Had de foto's nog niet gezien.

Het leek me een 'gewone' kalkpoot, maar nu begin ik te twijfelen... :roll:

Bloedluis veroorzaakt geen veeruitval. Of de kippen hebben van de jeuk hun eigen veren uitgetrokken.
Het zou nekrui kunnen zijn. Of ze hebben veerluizen?

Gebruikersavatar
Veertje
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 jul 2007 18:08
Land:
M/V: V
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: kalkpoten

Berichtdoor Veertje » 12 sep 2010 20:29

Ze zijn nu in ieder geval behandeld voor verschillende kruipende beesjes! Het zijn maar 2 kippen van me die een kale nek hebben (onder de lel). Maar de nieuwe veren komen er al weer aan, wel toevalliog dat het mijn 2 zwarte zijn....

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: kalkpoten

Berichtdoor José » 12 sep 2010 20:41

Veertje schreef:Ze zijn nu in ieder geval behandeld voor verschillende kruipende beesjes! Het zijn maar 2 kippen van me die een kale nek hebben (onder de lel). Maar de nieuwe veren komen er al weer aan, wel toevalliog dat het mijn 2 zwarte zijn....


Dat toeval valt wel mee denk ik. Hier gaan ook eerst de zwarte kippen in de rui, dan de koekoeks en dan de beige Brahma/Araucana's. De zwarte hebben nu hele kale nekken en achterkanten waar al weer mooie veerpennen uit komen, de koekoeks beginnen nu net veren te verliezen en bij de beige is nog niets aan de hand.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten