kip ziek? witte kam en afwezig

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Kriellemans
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2007 14:42
Land:
M/V: V

kip ziek? witte kam en afwezig

Berichtdoor Kriellemans » 30 jul 2011 14:58

Hallo,

Sinds een paar weken is een van mijn kippen niet fit (1,5 jaar oud). Ze werd wat minder vlot en is geen eieren meer gaan leggen. Daarna is ze heel timide geworden. De laatste dagen ging het wat beter, maar sinds vandaag zit ze alleen nog maar met haar kop in haar verenpak. Ook schudt ze met haar hoofd en kan ze haar eten slecht wegkrijgen. Deze week heeft ze al een kuurtje tegen coccidioce gehad en ze heeft toen veel gedronken. Ik heb haar net even opgepakt om te kijken of ze last heeft van wormen, maar die heeft ze niet. Wel is ze ontzettend veel afgevallen! Ze is erg licht/zwak.
Haar kam is een stuk witter dan normaal. Heeft ze last van Favus/ poederkam?

Bijgaand een paar foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Wat kan ik nog voor haar doen?

mvg, Thomas

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: kip ziek? witte kam en afwezig

Berichtdoor Dieter » 30 jul 2011 15:12

Die ziet er echt niet goed uit. Zo snel mogelijk mee naar de DA anders redt die het zeker niet.
Een volwassen dier dat mager wordt.... veel heb ik er nog niet weten genezen, dus bereid je maar voor op het ergste.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kip ziek? witte kam en afwezig

Berichtdoor jantien » 30 jul 2011 15:17

Die ziet er idd echt goed ziek uit!
Je schrijft dat ze een coccidiosebehandeling heeft gehad.
Waaruit bestond die en is de mest gecontroleerd door een DA?
Heb je de medicatie via DA of van een dierenwinkel?
Als mest is gecontroleerd door een DA wordt er meestal ook gelijk op wormen gecontroleerd.
Is dit alles niet gedaan dan zsm. naar een DA met het dier én een staaltje mest.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: kip ziek? witte kam en afwezig

Berichtdoor Dieter » 30 jul 2011 15:19

Neen, poederkam heeft ze niet. Het dier is gewoon ziek, dat is de reden dat de kam er bleek uitziet. In de 30 jaar dat we kippen fokken heb ik nog nooit een geval van poederkam gehad of gezien, dus volgens mij is dat een ziekte die slechts heel sporadisch voorkomt.

Kriellemans
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2007 14:42
Land:
M/V: V

Re: kip ziek? witte kam en afwezig

Berichtdoor Kriellemans » 30 jul 2011 15:30

Ze heeft Bogena Finicoc gekregen, bij de dierenwinkel. Ik ben ook wel eens met een kip naar de DA geweest en die zei dat ik spul tegen coccidioce (in kleinere porties) zelf kon kopen bij de dierenwinkel. De DA raadde dit spul aan.
De dierenarts is er pas maandag, dus dan zal ik even langsgaan.

bedankt iig mensen!

mvg

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: kip ziek? witte kam en afwezig

Berichtdoor Frank- » 30 jul 2011 18:46

Meteen ORS geven. Het dier is echt ziek.
Maandag zou misschien wel eens te laat kunnen zijn. Is er bij jullie geen andere dierenarts in de buurt die wel aanwezig is?

Waarom heb je ze tegen cocciodiose behandeld?
Mocht je coccidiose vermoeden dan zou ik een mest onderzoek uit laten voeren door de dierenarts. Dit kost je nog geen 20 euro. Mocht het inderdaad om coccidiose gaan, dan kan je dierenarts je een middel voorschrijven om je dieren mee te behandelen. Als ze nergens last van hebben heeft het geen zin om de dieren te behandelen. Door onnodig behandelen is er een kans dat ze resistentie opbouwen, met alle gevolgen van dien.

Hebben de dieren geen last van luizen? Ik zou het hok en de kippen eens goed controleren.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kip ziek? witte kam en afwezig

Berichtdoor jantien » 30 jul 2011 18:52

Kriellemans schreef:Ze heeft Bogena Finicoc gekregen, bij de dierenwinkel. Ik ben ook wel eens met een kip naar de DA geweest en die zei dat ik spul tegen coccidioce (in kleinere porties) zelf kon kopen bij de dierenwinkel. De DA raadde dit spul aan.
De dierenarts is er pas maandag, dus dan zal ik even langsgaan.

bedankt iig mensen!

mvg


Ik kan me toch echt niet voorstellen dat een DA finicoc aanraadt :mrnono:
Maar goed, je hebt het toch gegeven en stel dat het cocc is, weet je nu dat de middeltjes uit de dierenwinkel niet helpen.
Er zit veel te weinig werkzame stoffen in, slechts een fractie dan wat je van de DA zult krijgen.
Resistentie zal ze er ook niet van opgebouwd hebben, vanwege die weinige werkzame stof.
Maar maandag dus eerst naar DA met mestmonster en aan de hand daarvan kan gericht behandeld worden.
Succes!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten