Hope is ziek, aan ab!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 16:45

Maar als het Coccidiose is, zouden de volwassen kippen dit toch in principe niet kunnen krijgen? Of kan dat wel?
Hope is namelijk de enige 'jonge' kip, de rest is allemaal van vorig jaar.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ron » 13 jun 2008 17:37

Anthraciet schreef:Maar als het Coccidiose is, zouden de volwassen kippen dit toch in principe niet kunnen krijgen? Of kan dat wel?
Hope is namelijk de enige 'jonge' kip, de rest is allemaal van vorig jaar.


Ja ook volwassen kippen kunnen Coccidiose krijgen.
Afgelopen jaar waren hier 4 volwassen en 6 kuikens (3 maanden oud) die Coccidiose hadden.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 17:51

En zou ik Hope mee moeten nemen naar de da, of is het duidelijk genoeg en kan ik gewoon het medicijn halen (en welke?)?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor monique » 13 jun 2008 18:13

Waarom laat je niet gewoon de mest onderzoeken?

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 19:00

Dan zou ik haar dus apart moeten zetten lijkt me?
Want nu weet ik natuurlijk welke mest van wie is.
Of is daar ook een handigheidje voor? Zoals bij honden de urine opvangen ofzo? :mrgreen:

cindybanjer
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mar 2008 17:10
Land: NL
M/V: V
Locatie: doetinchem

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor cindybanjer » 13 jun 2008 19:06

hoi hoi

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat hope al is ontwormt. Niet bij mij maar bij de vorrige eigenaar.
Waarom denk je dan dat ze coccidiose heeft?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor monique » 13 jun 2008 20:02

Coccidiose is niet voor de hand liggend als ze niet jong is en je haar al een poos hebt.
Maar ook dat is te zien bij een ontlasting onderzoek.

Of ze wel of niet bij een vorige eigenaar ontwormd is, zegt niks, nieuwe besmettingen zijn zo opgedaan.

Ontlasting nakijken kan bijv ook, door van verschillende hoopjes wat te pakken en bij elkaar te doen en door elkaar te mengen (kneden). Neem bijv van het donkere gedeelte af, het witte is urine.

Je kan ook savonds kijken waar ze op stok zit en daar smorgens wat ontlasting van pakken.

Het middel dat Malle Molen beschrijft heeft als werkzame stof Levamisol en daar zijn er meerdere van te verkrijgen ook in Nederland. Maar of die allen werken tegen gaapworm?? Misschien afhankelijk van hoeveel werkzame stof??

Gaapworm geeft veelvuldig gapen. Met bek open en dicht, rare bewegingen of geluiden, het kan ook op andere dingen duiden, zoals benauwdheid of snot symptomen.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 20:31

cindybanjer schreef:hoi hoi

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat hope al is ontwormt. Niet bij mij maar bij de vorrige eigenaar.
Waarom denk je dan dat ze coccidiose heeft?


Ik weet niet eens zeker óf ze iets mankeert, maar het valt me op dat ze af en toe haar snavel langzaam opent en weer sluit, dit een paar keer achter elkaar. Gezien ik gaapworm nog nooit gezien heb, weet ik dus niet zeker of dit het 'gapen' is, of misschien zelfs een gewoon ticje van haar.
Daarnaast viel me vanmiddag op, dat ze heel levendig aan het scharrelen is, dan blijft ze stilstaan en gaat ze staand slapen, gewoon voor zich uit kijkend zeg maar.
Ze eet en drinkt overigens prima, als ik druiven geef is ze er als de eerste bij en ook van het water met vitamine wat ik neergezet heb, drinkt ze regelmatig.

Dus eigenlijk weet ik niet óf ze iets mankeert, maar bij de anderen zie ik dat snavelige en staand slapen niet, vandaar dat ik me zorgen maak. :|
Maar misschien zegt iemand me dat dit normaal gedrag is? :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 20:40

monique schreef:Coccidiose is niet voor de hand liggend als ze niet jong is en je haar al een poos hebt.
Maar ook dat is te zien bij een ontlasting onderzoek.

Of ze wel of niet bij een vorige eigenaar ontwormd is, zegt niks, nieuwe besmettingen zijn zo opgedaan.

Ontlasting nakijken kan bijv ook, door van verschillende hoopjes wat te pakken en bij elkaar te doen en door elkaar te mengen (kneden). Neem bijv van het donkere gedeelte af, het witte is urine.

Je kan ook savonds kijken waar ze op stok zit en daar smorgens wat ontlasting van pakken.

Het middel dat Malle Molen beschrijft heeft als werkzame stof Levamisol en daar zijn er meerdere van te verkrijgen ook in Nederland. Maar of die allen werken tegen gaapworm?? Misschien afhankelijk van hoeveel werkzame stof??

Gaapworm geeft veelvuldig gapen. Met bek open en dicht, rare bewegingen of geluiden, het kan ook op andere dingen duiden, zoals benauwdheid of snot symptomen.


Ik heb Hope nu bijna een maand hier. Ze is van dit jaar, dus nog wel behoorlijk jong.

Hope zit af en toe op verschillende plekken op de stok hebben we het idee. Als we het hok dichtdoen zit ze dan op een andere plek als wanneer we het hok weer opendoen :roll:

Hope maakt overigens geen rare bewegingen met haar kop. Het enige wat ze doet is af en toe haar snavel langzaam open en weer dicht. En heel soms steekt ze haar koppie dan even wat verder vooruit. Maar wat ik wel eens lees over heen en weer schudden of rare bewegingen, nee dat doet ze niet.
Ik heb ook niet het idee dat ze benauwd is of zich zelfs ziek voelt. Verder gedraagt ze zich voorbeeldig, ze eet goed, ze drinkt goed, begint al een van de meest vertrouwelijke meiden te worden en is gewoon een snoesje :mrgreen:
Volgens mij is ze overigens wel een van de onderste kipjes in rangorde, ik weet niet of haar gedrag daar ook mee te maken kan hebben? Kan het zijn dat ze buiten af en toe in slaap valt omdat ze haar gewoon niet met rust laten in het hok? Dat ze ook daarom niet altijd op dezelfde plek zit als 's avonds?
Er gaat me echt van alles door het hoofd....

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor monique » 13 jun 2008 21:12

Anthraciet schreef:Volgens mij is ze overigens wel een van de onderste kipjes in rangorde, ik weet niet of haar gedrag daar ook mee te maken kan hebben? Kan het zijn dat ze buiten af en toe in slaap valt omdat ze haar gewoon niet met rust laten in het hok? Dat ze ook daarom niet altijd op dezelfde plek zit als 's avonds?
Er gaat me echt van alles door het hoofd....

Nee dat lijkt me niet.

Wijs is dan toch een ontlasting onderzoekje denk ik. Dat geeft duidelijkheid.
Neem je gewoon een mestmonster van meerdere (verse) hoopjes en evt observeer je haar een poosje of zet je haar een paar uurtjes apart (soms poepen ze al binnen een half uur). Zet er wel een bakje eten bij,dat kan helpen ;)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten