snavels korten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: snavels korten

Berichtdoor gonda » 28 mar 2008 16:34

Ineke schreef:
de canteclear schreef:Is het mogelijk om de snavels van volwassen hennen te korten?

Hoe dit te doen?

De reden is dat ze mijn geliefde haan zijn kuif pikken en naar ik vrees hem zullen doden.

bedankt!


Even over het oorspronkelijke onderwerp:
kippen pikken a) uit verveling, b) als ze de veren ook opeten door een tekort aan natuurlijke eiwitten.
Naast de oplossingen die genoemd zijn: anti-pikspray, of de hennen een 'kippen'bril geven!
Ineke

en als het aantal teveel is, in functie van de oppervlakte

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 28 mar 2008 17:12

liefbeesje schreef: Ik koop biologische kip als het er ligt. Wat mensen alleen denken is dat een biologische kip een prettig leven heeft gehad. Er doemt een plaatje op van een mooi groen weiland met een dolgelukkige kip erin. Da's een wassen neus natuurlijk. Een prettiger leven dan een kip uit de bio-industrie misschien, maar zeker niet fijn.


waarom denk je dat een biologische kip niet in een groenweiland heeft gelopen, het is de standaard voor biologische kippen dat ze een grasveld vrij tot hun beschikking hebben.

een kip is nsle blij hoor, als het de hele dag mag lopen waar het wil, en ook nog gewoon te eten en te drinken krijgt.

het enige wat minder is, dat is dat ze elke keer andere beesten ziet, omdat ze er maar 80 kan herkennen. maar in de praktijk, zullen ze dan toch vaak met vast groepjes lopen.

Gebruikersavatar
Siety
Berichten: 1857
Lid geworden op: 14 mei 2003 00:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland

Berichtdoor Siety » 28 mar 2008 18:27

Gonda schreef
19 hennen en 1 haan, dus veel te veel hennen voor die ene haan
dus er moeten hennen weg, dat kan niet anders.
Of één haan erbij, maar dan moet er een afspanning geplaatst worden, want twee hanen en 19 hennen op één stuk gaat het probleem echt niet oplossen. En wie zegt dat dit dan mogelijk is.


Niemand volgens mij, maar ook niet onmogelijk!
Ik had deze optie in ieder geval geprobeerd.

Apart dat ik een vraag stel aan de canteclear
Quote:
Alle opties heb ik zorgvuldig overwogen en deze schijnt te werken.
Waarom heb je niet gekozen voor het toevoegen van een haan erbij

en vervolgens iemand anders antwoord!

Gebruikersavatar
RoelD.
Berichten: 2076
Lid geworden op: 12 okt 2002 19:37
Land:
M/V: V
Locatie: Noortuk

Berichtdoor RoelD. » 28 mar 2008 20:43

:-D Grappig al die reacties, zo kan je goed merken dat er veel verschil zit in de kippenhouders; voor de een is het echt een "huisdier" waar ze alles voor over hebben, en voor de ander meer een productiedier waardoor er dan weer meer op een nuchtere manier naar het dier wordt gekeken.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 28 mar 2008 22:38

RoelD. schreef::-D Grappig al die reacties, zo kan je goed merken dat er veel verschil zit in de kippenhouders; voor de een is het echt een "huisdier" waar ze alles voor over hebben, en voor de ander meer een productiedier waardoor er dan weer meer op een nuchtere manier naar het dier wordt gekeken.


Nou had ik niet de indruk dat de topicstarter er eerder zo rationeel naar keek. Ik las in andere topics over dit probleem, het speelt al 2 weken, dat hij niet van de hennen èn niet van de haan af wilde. Wat ik me maar al te goed voor kan stellen! Maar 19 dames is vast wat veel voor een haan die een beperkte ren tot zijn beschikking heeft, dat geloof ik nu ook. Ikzelf heb in elk geval wel weer geleerd van dit topic :-D

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Berichtdoor Robbedoes » 28 mar 2008 23:26

gonda schreef:ik ga eens terug van het beginstandpunt uit, want dit is een rottopic, door al de negatieve reacties
19 hennen en 1 haan, dus veel te veel hennen voor die ene haan
dus er moeten hennen weg, dat kan niet anders.
Of één haan erbij, maar dan moet er een afspanning geplaatst worden, want twee hanen en 19 hennen op één stuk gaat het probleem echt niet oplossen. En wie zegt dat dit dan mogelijk is.
Dat men dan een selectie maakt op gedrag, vind ik doodnormaal.
Degenen die pikken moeten er dan doodgewoon uit.
Als men zou kweken is 'gedrag' ook één van de selectiepunten.
Wat men er dan mee doet, met diegene die er uit moeten, dat is het probleem van diegene die het topic startte, daar heeft men eigenlijk zich niet mee te moeien

Ik heb de indruk dat hypocrisie heel hoog tij viert in dit topic.

Gonda het enige wat mij stoort aan dit topic is de aanhef "snavels korten"dat doen wij onze dieren niet aan.
En dat iemand geen zin heeft om een goede oplossing te zoeken,doodt hij de kippen die pikken net zolang tot er een acceptabel aantal overblijft die de haan de baas kan.
Ik lees iedere zin van topicstarter met ongeloof en soms afgrijzen.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 29 mar 2008 06:53

Robbedoes schreef:
gonda schreef:ik ga eens terug van het beginstandpunt uit, want dit is een rottopic, door al de negatieve reacties
19 hennen en 1 haan, dus veel te veel hennen voor die ene haan
dus er moeten hennen weg, dat kan niet anders.
Of één haan erbij, maar dan moet er een afspanning geplaatst worden, want twee hanen en 19 hennen op één stuk gaat het probleem echt niet oplossen. En wie zegt dat dit dan mogelijk is.
Dat men dan een selectie maakt op gedrag, vind ik doodnormaal.
Degenen die pikken moeten er dan doodgewoon uit.
Als men zou kweken is 'gedrag' ook één van de selectiepunten.
Wat men er dan mee doet, met diegene die er uit moeten, dat is het probleem van diegene die het topic startte, daar heeft men eigenlijk zich niet mee te moeien

Ik heb de indruk dat hypocrisie heel hoog tij viert in dit topic.

Gonda het enige wat mij stoort aan dit topic is de aanhef "snavels korten"dat doen wij onze dieren niet aan.
En dat iemand geen zin heeft om een goede oplossing te zoeken,doodt hij de kippen die pikken net zolang tot er een acceptabel aantal overblijft die de haan de baas kan.
Ik lees iedere zin van topicstarter met ongeloof en soms afgrijzen.

Daar heb je volledig gelijk in.
Maar ik dacht het volgende bij het lezen van die titel: als je kijkt naar de kippenkwekerij, dan is dit een middel dat gebruikt wordt om het pikken te vermijden. Die man heeft daar iets over gelezen en vraagt gewoon onze hulp, misschien denkende dat dit een middel was om van het probleem af te geraken.
Ik gaf hem zeker het voordeel boven de twijfel

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Berichtdoor Zweedse Kip » 29 mar 2008 07:44

Volgens mij maakt het niet zo uit of je een dier als hobby houdt of voor productie ( in geval vd kip....ei en/of vlees of verkoop )
We moeten elkaars meningen respecteren.

Wat het belangrijkste is : DIERWAARDIG EN MET RESPECT !!!!

Ik neem even als voorbeeld mijzelf.
Ok ik ben dan een muts die haar kippetjes als huisdier ziet en ze (bijna)net zoveel liefde geeft als haar kat en honden.
Ik kan mijn eigen kippen niet eten en zal het zeker niet doen.

En er zijn er die ze houden op de andere wijze........
Zij eten hun kippen al dan niet zelf, kunnen zelf slachten enz.ieder zijn ding.

Maar zodra er mensen van plan zijn snavels te kappen oid.....ja dan sta ik op mijn achterste benen.

De topic-starter heeft geen enkele reactie gegeven op eerdere ( door hem gestarte)topics aangaande dit "probleem".
Toen is hij dit topic maar gestart.....
Hij vraagt om raad.....maar heeft zijn eigen plan al klaar en doet toch zijn eigen ding.
Moet ie zelf weten.....maar vraag dan niks.

Of is het weer om onrust te zaaien tussen de 2 " groepen " hier op t forum.

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Re: snavels korten

Berichtdoor Loex » 29 mar 2008 09:55

de canteclear schreef:Mede door de enkele zinvolle suggesties van forumleden gaat prima met de haan nu. De wonden genezen en hij lijkt wat meer zelfvertrouwen te krijgen.
Ik heb een aantal hennen appart gezet en dat helpt. De hennen die blijven pikken stuur ik naar de wintersport. Uiteindelijk zullen er ongeveer 10 overblijven en de haan blijkt dat beter aan te kunnen.
Alle opties heb ik zorgvuldig overwogen en deze schijnt te werken. En zo leert men!


Onnodig op topicstarter door te blijven hakken, het probleem is allang opgelost.

:slotje:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 32 gasten