kip met gezwel onder oor

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

kip met gezwel onder oor

Berichtdoor MIC » 10 mei 2007 14:13

Gisteren zag ik een van mijn kippen lopen met een gezwel (bloeduitstorting) onder haar oor. Er is geen uitwendige wonde te zien, het is een gezwollen bloeduitstorting knikker van een 2 à 3 cm. Ik weet niet of het een ziekte is daarom kom ik hier eens informeren. Ze loopt wel flink rond maar ze is deze winter vermagerd, dof (rui) en toch met een bleker aangezicht en kam.
Bloedluizen zijn hier helaas *jaarlijks probleem* het hok is al 2x behandeld dit jaar (vorige zondag nog, en dat leek best OK)

Iemand een idee ?

Gebruikersavatar
Stefanie
Berichten: 1528
Lid geworden op: 09 okt 2002 17:06
Land:
M/V: V
Locatie: Cambridgeshire, Engeland

Berichtdoor Stefanie » 10 mei 2007 20:58

Tja moeilijk te zeggen, misschien een splinter die ontstoken is? Kun je naar de dierenarts ermee?

Stef

Gebruikersavatar
mireille
Berichten: 1453
Lid geworden op: 08 okt 2006 13:57
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nieuw-Weerdinge

Berichtdoor mireille » 10 mei 2007 22:55

heb je er ook een foto van?

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Berichtdoor MIC » 10 mei 2007 23:00

mijn dieren laten zich niet vangen, ze zijn niet tam.
Ik heb 1x de dierenarts gevraagd om te komen, wat hij wel doet ... maar dan nog is het moeilijk een diagnose te stellen als ze zich niet laten vangen. Ik heb toen S-Mez 16% in huis moeten halen, algemeen goed voor ontstekingen.
Ik heb een foto proberen te nemen
Afbeelding
(hoop dat de fotot niet te groot is !)

Leonw
Berichten: 329
Lid geworden op: 12 aug 2006 15:34
Land:
M/V: V
Locatie: limburg

Berichtdoor Leonw » 11 mei 2007 09:22

Je zou de kip ook in de avond kunnen pakken, dan zitten ze normaal rustig op hun zitstok.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Berichtdoor MIC » 11 mei 2007 12:49

Niemand een idee, aub ??

Gebruikersavatar
martin marcel
Berichten: 2067
Lid geworden op: 31 mei 2004 11:22
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost- Vlaanderen
Contacteer:

Berichtdoor martin marcel » 11 mei 2007 13:14

Je vraagt het toch zo lief en vind het jammer dat ik ook géén idee heb wat dat abces heeft veroorzaakt. Het lijkt om een bloederig gezwel te gaan, zou ze zich kunnen verwond hebben of een lelijke pik moeten incasseren hebben? Op de foto te zien lijkt de halszone ook wat opgezwollen. Neen, ik weet het dus niet maar hoop dat iemand anders je mooie kip kan helpen.
Je kipje lijkt althans niet ziek te zijn wellicht neemt het gezwel in de komende dagen af, althans dat hoop en wens ik je toe.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 11 mei 2007 13:16

MIC schreef:Niemand een idee, aub ??

er zijn verschillende mogelijkheden, oa een zwaar abses als gevolg van een verwonding, het is niet dat je nu niets meer ziet van een verwonding, dat er geen verwonding kan hebben plaatsgehad, een kleine prik is soms genoeg. Dat is bij mensen ook zo
Een andere mogelijkheid is een kropgezwel, dat zich op deze manier vertoont, en dan denk ik aan het ergste...
Als het een bloeduitstorting zou geweest zijn, dan zou die zich nu langzamerhand moeten oplossen;
Er is maar één mogelijkheid om het te weten te komen, en dat is naar de dierenarts gaan.
hoe oud is de kip eigenlijk?

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Berichtdoor MIC » 11 mei 2007 14:55

Ik heb ze in augustus 2005 gekocht. (geboren in dat jaar ?)
Ik ken weinig van kippen, ik weet zelf niet welk rassen ik echt heb. Vermoedelijk een Sussex, ze legde ook vorig jaar veel dubbele eieren.
Heeft 1 nestje gehad vorig jaar juni
Afbeelding
Het wit kuiken is een grote haan geworden zoals zijn moeder. Hij rent achter zijn moeder en is idd. zeer onhandig en brutaal ( de andere haan slaagt hem er af ) Als hij de kans maar ziet in de loop krijpt hij ze bij hun nekvel. Het zou dus best een klap van zijn bek kunnen zijn.
Zolang het geen kippenziekte is ben ik al wat gerust. Zij loopt idd. rond alsof er niets is maar ik vond het wel lelijk.

marann
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2005 21:34
Land:
M/V: V
Locatie: Schoten

Berichtdoor marann » 11 mei 2007 17:25

hoi Mic,

Niet zo bescheiden met de melding dat je niet veel van kippen weet. Op een ander forum heb je toch redelijk snel een antwoord klaar.
Wat je kipje betreft, vangen en naar de dierenarts ermee. Dan alleen zal je een antwoord krijgen(hopelijk) op je vraag wat er mis is. Wij kunnen alleen gissen, en daar ben je niets mee vooruit.

mvg marcel


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten