Gewonde haan

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Gewonde haan

Berichtdoor MIC » 25 mei 2007 17:13

Mijn hanen hebben gevochten :cry:
Zoon haan is een sterke jongen geworden en tot hiertoe bleef vader haan de baas. Blijkbaar is het nu andersom. Tweety (zoon) zijn borstkas hang vol bloed van zijn vader. Vader haan zijn kop hangt vol bloed en is vreselijk bang nu van de zoon, hij rent voor het leven.

Ik heb Tweety apart gezet (het maakt hem gek want eigenlijk is hij baas geworden) Vader haan kan ik niet vangen om zijn wonde te controleren. Van ver kon ik maar met mijn spuitbusje met water en dettol spuiten.

Ik vind het zo ellendig dat dieren zich zo massakreren. Ik denk niet dat ze nog bijeen kunnen maar moet ik nu echt de kipjes straffen en splitsen, die vormen één groep. Moet ik nu elke haan onmiddellijk weg doen, bij mijn buurman leven ze met 5 hanen bijeen.
Waarom loopt het steeds fout bij mij :( :( :(

Ik zou de haan met iso-betadine willen verzorgen.
Wat zijn jullie tips

... en ja ik wil er WEL met hem naar de DA, maar ik ben alleen en kan mijn haan NIET vangen dus andere tips graag AUB

{Edit moderator: titel aangepast}

Amelie
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 mei 2007 21:42
Land:
M/V: V
Locatie: Edegem

Berichtdoor Amelie » 25 mei 2007 20:21

Kan je hem 's nachts niet vangen met dikke handschoenen als hij slaapt in zijn hok?

Marijke

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 25 mei 2007 20:47

Een schale troost is misschien dat die wonden vaak niet heel ernstig zijn. Kam en lellen raken vaak verwond, en die bloeden als een rund. Dat is waarschijnlijk ook alle bloed die je op de borstkas ziet.

Meestal geneest dat dus vanzelf, mits ze steeds blijven vechten...

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Berichtdoor MIC » 25 mei 2007 22:00

Ik heb mijn partner naar huis laten komen omdat ik naar de DA wilde (staan weer voor het weekend en als dat beestje te zwaar verwond zou zijn zou hij maandag niet halen.) Hij ging ook zo in een hoekje piepen.
Partner heeft hem gevangen met net, arm beestje was al uitgeput, nu nog ¨*die* stress. Ik heb met een spuitbus met water en dettol alles goed nat gemaakt en vond geen wonde in de hals = gelukkig ! (je had gelijk Monique)
Het is dus idd. de lellen en kam en rond de ogen.
Pfff vraag me af hoeveel bloed een haan heeft want hij is wat kwijt. Niet dik is hij wreed uitgeput. Schudden met zijn hoofd bracht hem uit evenwicht. De haan zou 3 jaar zijn volgens de buren waar hij vandaan komt. Hoe lang leeft een haan ?

Ik heb Tweety in de andere ren gelaten zodat Gerard wat kan recupereren. Partner vind dit foutief, hij vind dat ze bijeen moeten blijven.
Wat denken jullie ?
Hier is hem de sukkelaar onder bloed ! Hij die altijd baas was en plots oh zo bang is van zijn zoon
Afbeelding

zijn zoon Tweety kop en benen groter !

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 25 mei 2007 22:55

Die haan van jou is niet voor niets zo bang... :| Arm dier. Die ga je toch niet terugzetten bij zijn zoon lijkt mij! Hoewel het misschien wel zo is dat hij nu tweede viool speelt en de rangorde definitief is gewijzigd. Ik weet er mbt kippen te weinig vanaf eigenlijk. Maar rescueremedy zou kunnen helpen! Dat is een bachremedie en die koop je bij een reformwinkel. 3x daags 3 tot 5 druppels geven (alcohol laten verdampen) of druppels in het drinkwater. Zie de gebruiksaanwijzing.

Gebruikersavatar
Stefanie
Berichten: 1528
Lid geworden op: 09 okt 2002 17:06
Land:
M/V: V
Locatie: Cambridgeshire, Engeland

Berichtdoor Stefanie » 25 mei 2007 23:02

Wel eens van hanenvechten gehoord? Ja ze kunnen ook doorgaan tot dat er 1 dood is. Kun je ze naast elkaar zetten maar gescheiden zodat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar kunnen? Je kunt dan kijken hoe aggressief de zoon doet zonder dat er weer bloed valt. Zou ze niet zo bij elkaar zetten.

Stef

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Berichtdoor MIC » 25 mei 2007 23:48

Heb de foto vergroot
Afbeelding
Ja ik heb al eens een beeld gezien op TV van hanengevecht en draai snel mijn hoofd. Ik begrijp niet hoe mensen hier plezier aan nemen en dan nog messen aan de sporen hangen, arme dieren.
Gerard heeft dan vlijmscherpe sporen van 5 à 6 cm Tweety heeft eigenlijk nog stompjes. Tot hiertoe rende Tweety weg al was het nog maar 1m of 2 Gerard bleef er niet achterna zitten, 1 sprong naar voor was voldoende. Tweety is slim en zal zijn macht hebben ondekt, nu kruipt vader achter het hok of zoals hier in de veranda alleen. Eens hij langs de draad voorbij kwam had Tweety maar 1 stap naar voor te zetten Gerard rende al voor zijn leven. Hij is echt ontzettend bang. Heel raar hoe het zo kan keren.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 25 mei 2007 23:57

MIC schreef:Heb de foto vergroot
Afbeelding


als je dit de eerste keer ziet lijkt het heel erg maar het valt best mee. de kam is een zacht orgaan wat snel kapot gaat en heel hard bloed.

en 5 hanen dat kan best er lopen er hier 25 op 100 hoenders totaal maar ze hebben allemaal de ruimte en een eigen harem, groot of klein.

je kan ze ook gewoon even samen appart zetten zonder hennen dan kan hun gedrag ook heel erg veranderen. hoeven ze niet meer te vechten om de vrouwtjes.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 25 mei 2007 23:58

Als een haan eenmaal zijn macht kwijt is wil hij meestal ook niet meer leven. Hij gaat stilletjes ergens zitten dat hij niet opvalt en kwijnt langzaam weg. Of je moet zorgen dat zijn zoon helemaal uit de buurt is. 5 hanen gaat meestal beter dan 2.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Berichtdoor MIC » 26 mei 2007 00:51

Ja ik vond het heel eng al dat bloed, ik herkende eerst mijn haan niet. En Tweety zijn borst was ook vol terwijl hij geen schram had. Hij liep dan echt rond met verheven hoofd, gebolde borst en kraaide er maar op los *Victoria* nog vol energie terwijl de andere letterlijk zakte door de poten.

Ik vind het heel moeilijk om een beslissing te nemen:
Samen laten en hopen dat de hierarchie bepaald is of apart zetten en dan weer de dames splitsen. Mijn vorige haan een araucana die als kuikens hier kwam en heel tam was omdat hij afgesloten was door Gerard heb ik al moeten weg doen. Het lukte niet met de hennen hij verkrachte ze letterlijk iedereen wou terug naar Gerard, ze zaten triestig te ijsberen voor de draad.
Nu is het met dit (ex) kuiken ook boel en eigenlijk is Tweety nog vrij tam met mij en Gerard is dan altijd de gentleman en favoriet geweest bij de hennen.
De hennen waren allemaal heel stil vandaag een beetje verward dat hun heer en meester weg kroop... en zo ben ik hem ook niet gewend, hij domineerde.

Ik heb 2 hanen en 8 kippen (al wat veel voor het slaaphok vind ik) ze leven op 60m2. In theorie zitten ze niet echt op elkaars lip.
25 hanen op 100 henen is toch ook 1 op 4 henen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 13 gasten