Verlamming gevolgd door dood

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Re81
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2008 17:31
Land:
M/V: V

Verlamming gevolgd door dood

Berichtdoor Re81 » 02 mei 2008 18:28

Afgelopen zondag lag een van onze kippen verlamd in de wei. Ze kon niet meer op haar poten staan en haar kam zag er droog en donkerrood uit. De kip was ongeveer een jaar oud. Heb geprobeerd haar te voeren en water te geven, maar ze wilde niks. Een dag later was ze dood.

Vanmiddag volgde een tweede kip met exact dezelfde verschijnselen. Ook bij deze kip geprobeerd om voer en water te laten eten/drinken, helaas zonder resultaat. We hebben haar tenslotte zelf uit haar lijden verlost. Deze kip was ongeveer 2 jaar oud.

Heb al gekeken naar info over Marekse verlamming, maar volgens mij was dit geen eenzijdige verlamming zoals daar beschreven wordt. Heb hier op het forum ook bij de verschillende ziektebeelden bij de faq gekeken, maar kan niet echt vinden wat ik zoek.

Wat ik vooral vreemd vind, is dat er bij beide kippen de dag ervoor helemaal niks aan de hand was.

Onze wei ligt aan de straatkant en diverse mensen voeren de kippen oud brood. Misschien heeft er iets verkeerds tussen gezeten?

Er zitten hier erg veel kauwen. Kunnen zij dit veroorzaken door een eventuele aanval op de kip? Heb zelf niks gezien.

Waar ik verder nog aan denk is misschien bloedluis, maar ik vraag me af of dit zo'n acute reactie kan veroorzaken.

Wat misschien ook nog kan: we hebben een hele fanatieke haan met een enorme voortplantinsdrang. Kan hij de schuldige zijn?

Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
kippig
Berichten: 358
Lid geworden op: 08 okt 2004 15:39
Land:
M/V: V
Locatie: omgeving Breda

Berichtdoor kippig » 02 mei 2008 23:00

Wat erg van je kipjes :(
Ik zou je niet echt antwoord kunnen geven. Het veelvuldig treden van de haan lijkt me niet de oorzaak te kunnen zijn. Kauwen lijkt me ook sterk, dan zou je toch wondjes moeten zien.

Je zou je kip eventueel kunnen insturen naar Utrecht. Ze doen daar gratis sectie.
Ik hoop dat iemand anders je wat beter kan helpen.
Heel veel sterkte!

Re81
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2008 17:31
Land:
M/V: V

Berichtdoor Re81 » 03 mei 2008 10:04

Heb vanmorgen 2 van onze hanen dood in het hok aangetroffen. Ik vermoed dat zij hetzelfde lot zijn ondergaan.

Wat wel opvalt is dat allebei de kippen en hanen uit hetzelfde nest komen. Je zou dus aan iets erfelijks kunnen denken. Zou het dan misschien toch die Marekse verlamming zijn?

Gebruikersavatar
Mar2
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2007 20:45
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor Mar2 » 03 mei 2008 17:55

Wat rot voor je.
Ik zou als ik jou was toch sectie op laten verrichten dan weet je het tenminste en misschien kun je het dan voortaan voorkomen.
Voor hetzelfde geld hebben ze iets verkeerds te eten gekregen je weet het nu niet.
Ben erg benieuwd als je sectie laat verrichten wat het nou was!

Marja

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 03 mei 2008 19:01

Lijkt idd wel heel erg op marekse verlamming. Maar ze komen niet uit hetzelfe nest, dus dat zou wel heel erg toevallig zijn dat beide nesten besmet waren. Het is altijd lastig om uit te vinden wat de oorzaak is.

Misschien bij beide een beroerte? Kan voorkomen als er onbekende harde geluiden of andere dingen zijn gebeurd waardoor ze erg zijn geschrokken en daardoor te heftig met de kop hebben gedraaid. Dat kan de zenuwen in de nek afknellen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 04 mei 2008 00:59

Een donkere kam kan duiden op uitdroging heb ik wel gelezen. Er is natuurlijk meer aan de hand met die kippen maar even wat ors geven lijkt me het minste wat je kan doen!! Ze kunnen daar enorm van opknappen. Acute marek, dat duurt toch wel 24 uur voor ze van 'ben duidelijk niet lekker' dood neervallen. En vaak zijn er dan een paar weken van te voren al symptomen doordat organen beginnen met niet meer goed te werken. Ik had een haan met acute marek vandaar dat ik dit zo breng. Het hangt er natuurlijk vanaf welke organen getroffen worden maar het duurt vast 24 uur of meer voor ze van ziek naar dood gaan door acute marek.
Het lijkt me stug dat je kippen in zo'n kort tijdsbestek allemaal dood neervallen door marek. Een infectie van een virus of bacterie lijkt mij mee voor de hand liggen. Je zou een arts met verstand van kippen moeten raadplegen voor dit probleem. Hebben je kippen diarree maw kan er sprake van coccidiose zijn? Het recept voor ors en hoe je om kan gaan met een zieke kip staat hier: http://www.schutters.net/phpBB2/viewtop ... 966#550966

ps: Wat jammer van je kippen!

Ps2: Sectie is een hele goeie en eigenlijk onvermijdelijk.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten