Hope is ziek, aan ab!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Hope is ziek, aan ab!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 08:40

Ik twijfel of Hope misschien gaapworm heeft aangezien ze met vlagen haar snavel langzaam open doet en weer sluit. Een echte gaapbeweging vind ik het niet, maar aangezien de anderen dat niet doen, lijkt het me toch niet 'normaal'.

Nu vroeg ik me af of het kwaad zou kunnen als ik haar zou behandelen met Flubenol tegen gaapworm als ze dat misschien niet heeft?
Ik moet straks toch naar de da voor een zalfje voor mijn hond en dan zou ik het meteen kunnen halen. Hope meenemen gaat me niet lukken omdat ik haar nog niet mag oppakken en alleen krijg ik haar ook niet te pakken.

Vandaar dat ik me afvroeg of het kwaad kan als ik het gewoon haal en haar behandel?
In verband met dat ik zo weg moet, hoop ik dat iemand me snel kan helpen!
Laatst gewijzigd door Ing op 16 jun 2008 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor wodkacola » 13 jun 2008 08:46

er zijn voldoende fokkers die preventief ontormen, op gewone wormen.

alhoewel ik daar zelf geen echte voorstander van bent, want je maakt de dieren steeds meer imum voor de medicatie, zal er aan 1x niet zo'n heel groot nadeel hangen. maar je moet er altijd voorzichtig mee zijn.

maar ik weet niet of je voor gaapworm, een hele andere dosis toe moet passen. want als die veel hoger is, dan zou ik toch eens kijken of je toch niet naar een DA kan gaan.

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor malle molen » 13 jun 2008 08:49

Zijn de kippen al eens ontwormd?
Zo niet zou je ze een keer kunnen ontwormen met Concurat dit werkt nl ook tegen gaapworm (flubenol dacht ik niet ,maar weet dat niet zeker)ik weet niet of jij bij een Duitse Da bent ( ik heb het middel laatst van onze Duitse Da gekregen) het voordeel hiervan is, je hoeft het maar 1 keer te geven het nadeel is wel dat je de eitjes 8 dagen lang moet weggooien.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 09:10

Nee, ik zit bij mijn nederlandse dierenarts.
Ik heb geen idee of Cindy ze al eens ontwormd heeft en ik krijg haar vast niet zo snel te pakken :|

Ik heb hier op het forum gelezen dat Flubenol juist tegen gaapworm zou zijn. Concurat ken ik verder niet....

Eitjes weggooien hoeft gelukkig nog niet omdat Hope nog niet legt :mrgreen:
De eitjs van de anderen kan dan toch geen kwaad?

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor malle molen » 13 jun 2008 09:25

Ik weet niet of Concurat in Nl verkrijgbaar is,ik heb er goede ervaringen mee,ik had eerst ontwormd met Flubenol maar de mest was nog steeds niet in orde,daarna heb ik Concurat gebruikt.....het krioelde van de wormen in de mest:shock:.
Als je je kip wilt ontwormen kun je ze beter allemaal ontwormen, echt wormvrij krijg je ze nooit helemaal (merk je verder niets van) wat er achter weer uit komt gaat er van voren weer in :mrgreen: .
Het is wel belangrijk dat je na het ontwormen het hok en de uitloop goed schoonmaakt (mest verwijderen) dit ivm herbesmetting.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Jan Bollen » 13 jun 2008 09:35

Flubenol heeft geen zin voor 1 kip, het zijn potten van 1 kg die je moet mengen in 2000 kg voer- hoe ga je dat afwegen voor 1 kip? Je kan ze beter avicas geven dat zijn pillen en die kun je dus aan je kip afzonderlijk geven.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 09:38

En het kan geen kwaad voor het geval ze toch geen gaapworm heeft? Want ze doet het dus niet de hele tijd en is verder volgens mij volkomen gezond :|

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 09:43

Ik moet nu helaas de deur uit, dus ik zal met de da overleggen wat volgens hem het beste is.... :|

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ing » 13 jun 2008 15:26

Ik ben niet tot aan de da gekomen :oops:
Er waren een paar dingen die ik persé eerst moest doen en gedurende die tijd werd ik helemaal niet lekker en ben naar huis gegaan voordat ik onderuit zou gaan :|

In de tussentijd was ik ook aan het twijfelen of het wel gaapworm zou zijn, omdat Hope er ook hele tijden geen last van heeft en gewoon eet en drinkt. Daarnet zag ik dat ze staand aan het slapen was en ik twijfel nu of ze misschien coccidiose heeft?
Ik wilde de preciese symptomen in de faq opzoeken, maar helaas is de link niet goed geprogrammeerd, dus daar kan ik even niet kijken.

Weet iemand de symptomen zo uit zijn hoofd?
Ik zit nu te denken om maandagochtend met haar naar de da te gaan, zodat ik haar samen met Ro kan vangen, want alleen lukt me dat vast niet en dat zou haar ook erg veel stress bezorgen.
Of zijn de symptomen zo duidelijk dat ik haar niet mee zou hoeven nemen en gewoon om het medicijn kan vragen?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Kan het kwaad om te ontwormen? Haast!

Berichtdoor Ron » 13 jun 2008 16:18

Aan het eind van het jaar doe ik alle kippen "ontwormen" met poeder oplosbaar in water.
Zodat wanneer ze weer in het voorjaar aan de leg gaan ik geen 14 dagen wachttijd meer heb.

Een hoop mensen zijn hierop tegen, maargoed ieders zijn manier.

Wanneer je meer kippen hebt dan zal mijn advies zowiezo zijn van Ontworm alle kippen tegelijk. Dit voorkomt ieder geval dat de één na de ander wormen krijgt.

4 dagen ontwormen - 14 dagen wachten en nogmaals 4 dagen ontwormen.
Dat is mijn methode.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google, Google Adsense en 9 gasten