verkoudheid?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kipikhebje
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:07
Land:
M/V: V

verkoudheid?

Berichtdoor kipikhebje » 19 jun 2008 23:07

Gisteren heb ik nieuwe kippen gehaald bij een pluimvee bedrijf een leghorn en een franse koekoek en nog een andere donker bruine leg kip. Beginnen de leghorn en de koekoek te hoesten en beetje pruttelende ademhaling te krijgen. Ik had nog wat anti biotica en heb deze nu gegeven aan die 2. Hopenlijk zijn ze morgen wat beter. Heeft er iemand nog een idee wat te doen?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: verkoudheid?

Berichtdoor monique » 20 jun 2008 07:43

Ik neem aan dat je niet 1 dag antibiotica wilde geven?

Je kan naast een geschikte kuur (die lang genoeg duurd) evt een vitamine kuur geven.

kipikhebje
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:07
Land:
M/V: V

Re: verkoudheid?

Berichtdoor kipikhebje » 20 jun 2008 22:58

monique schreef:Ik neem aan dat je niet 1 dag antibiotica wilde geven?

Je kan naast een geschikte kuur (die lang genoeg duurd) evt een vitamine kuur geven.


ik heb voor een paar dagen nog doxycycline en op het onstoken "snot oog" rondom bactroban gedaan. het hoesten is nu weg, beetje reutelen nog door de leghorn. De koekoek lijkt redelijk ok. Het oog van de leghorn is nog wel gezwollen, maar lijkt er toch iets beter uit te zien. Vanochtend heb ik met spuitje extra a.b. gegeven , en ook ors. Toen gingen beide kippen lekker eten. Vanavond vond ik de leghorn nog wel " mat".
Morgen maar weer even afwachten hoe e.e.a. is.
(toen ik ze had gehaald heb ik de kippen met groene zeep badje en dettol behandeld, want ze waren erg vies, misschien hebben ze daardoor kou gevat, is het misschien mijn eigen schuld :puppydogeyes: ; k hoop dat ze gauw opknappen.
Hoe lang zou dit duren?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: verkoudheid?

Berichtdoor monique » 21 jun 2008 08:09

Tis me nou nog niet helemaal duidelijk hoe lang je kuurt. Maar het is van groot belang dat als je antibiotica gebruikt je dit in de juiste dosering geeft, vaak en lang genoeg geeft.
Anders helpt het niet voldoende, en kan de bacterie zelfs resistentie opbouwen tegen de antibiotica!!!

Rochelende ademhaling kan chrnisch worden (of al zijn) dus dat is wel zaak om goed te behandelen, anders is er een aanzienlijke kans dat je kip er niet meer vanaf komt!

kipikhebje
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:07
Land:
M/V: V

Re: verkoudheid?

Berichtdoor kipikhebje » 21 jun 2008 11:18

monique schreef:Tis me nou nog niet helemaal duidelijk hoe lang je kuurt. Maar het is van groot belang dat als je antibiotica gebruikt je dit in de juiste dosering geeft, vaak en lang genoeg geeft.
Anders helpt het niet voldoende, en kan de bacterie zelfs resistentie opbouwen tegen de antibiotica!!!

Rochelende ademhaling kan chrnisch worden (of al zijn) dus dat is wel zaak om goed te behandelen, anders is er een aanzienlijke kans dat je kip er niet meer vanaf komt!


Je hebt helemaal gelijk, ik geef de a.b. dacht ik wel in de goede dosering, dit wordt de derde dag. Kop van de leghorn ziet er wel wat beter uit. Maar eten en drinken gaat nog niet van harte. Ik blijf door gaan met de doxycycline poeder ( mespunt op 1 liter water, dit is mij door een andere kippenhouder gegeven).
Als ze naar mijn idee nog niet genoeg binnene krijgen dan geef ik wat met een spuitje in de bek en ook wat ors. Gisteren heeft dat de kippen wel even opgepept om weer zelf wat te eten.
Na een week moeten ze wel beter zijn anders denk ik dat het toch een virus is, en daar doe je niet veel tegen.

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

Re: verkoudheid?

Berichtdoor Angela » 06 jul 2008 12:28

Ik heb zojuist hetzelfde achter de rug.
Het was infectieuze bronchitis (ook van andere kuikens gekregen).
Heb een ontstekingsremmer en antibiotica gekregen.
(5 dagen ontstekingsremmer en 10 dagen - of langer, net wat nodig - antibiotica).
Bij krielkippen was 0,5 ml 's ochtends en 0,5 ml s avonds (minimaal 10 dagen) genoeg.
Maar ik heb grote orpingtons...daarbij bleek ik toch minstens 1 ml 2x per dag te moeten geven.
het is nu bijna over bij allemaal (ze steken elkaar aan).
Hopelijk is het bij jou ook in orde nu.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google, Google Adsense en 7 gasten