kip heeft roos?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

kip heeft roos?

Berichtdoor Angela » 06 jul 2008 12:38

Hoi,
Het viel mij op dat de uiteinden van de staartveren van mijn ene kip, er niet zo mooi bij staan (alsof het een beetje vet is).
Stond mij bij dat ze dan wel eens iets konden hebben.
Haar gecontroleerd en het enige wat mij opviel was, dat ze schilfers tussen haar veren heeft, het lijkt wel roos.
Ook zie ik nieuw groeiende veren.
Geen korstjes zoals andere op het forum schrijven.
Eigenlijk helemaal niets bijzonders, maar wel een vorm van roos (en rare staartveren).
De andere twee hebben dit niet.

Is dit normaal? Ik las dat het ook wel eens schilfers van de nieuwe veerpennen kunnen zijn.
Maar het zit echt overal en ze is niet zichtbaar in de rui.

Misschien weet iemand hier iets over?

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Re: kip heeft roos?

Berichtdoor Ineke » 06 jul 2008 13:20

Ik vermoed toch dat het veerschilfers zijn. Probeer het er eens uit te halen, met je nagels langs de veren.

Als je twijfelt zou ik in ieder geval spuiten tegen veerluis. Dat kan geen kwaad, en het is mogelijk dat dat het euvel is.
Ineke

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: kip heeft roos?

Berichtdoor Lies » 06 jul 2008 17:42

Veerschilfers, daar moet je vooral niet tegen spuiten!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: kip heeft roos?

Berichtdoor Jan Bollen » 06 jul 2008 18:37

Die kip is gewoon in de rui. :lol:
Als ze in de rui zijn dan zitten op de nieuwe veren allemaal schilfertjes. Als de rui voorbij is zijn de schilfertjes ook weg.

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

Re: kip heeft roos?

Berichtdoor Angela » 13 jul 2008 14:03

Bedankt voor de reacties.
Is het niet een beetje vreemde tijd voor de rui? Ik dacht dat dat pas in aug/sept begon.
Afgelopen jaar was deze kip enorm in de rui, meer dan een half jaar lang. Er zat bijna geen veer meer op.
De rest had het toen niet zo heftig.
Ik heb haar nog eens goed bekeken en ik kan de schilfers er gewoon tussenuit blazen.
Er zitten inderdaad wel een aantal nieuwe pennen van een centimeter of 8, dus misschien maak ik mij inderdaad zorgen om niets.
Weet iemand of je vederluis ook echt kan zien? Kun je die beestjes zien lopen? En wat voor kleur hebben die?

Ik dacht dat haar lelijke staartveren misschien ook iets te maken konden hebben met de maand op het nest broeden wat ze heeft gedaan. Maar ik heb daar natuurlijk nog niet eerder ervaring mee gehad, dus ik heb geen idee of de staartveren daaronder te lijden hebben.

Heb gelijk alle drie m'n kipjes maar even aan een algehele controle onderworpen. Volgens mij gaat het prima met ze.

Gebruikersavatar
Bernard
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:44
Land:
M/V: V
Locatie: Provincie Drenthe

Re: kip heeft roos?

Berichtdoor Bernard » 21 jul 2008 12:06

mijn wyandotte kuikens van 9 week laten ook veel schilfertjes los, s'nachts als ze slapen zie liggen er smorgen veel , maar is dat niet door veerluis?? kunnen kuikens nu al in de rui zijn?? of is dat omdat ze nog jong zijn??

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2007 11:33
Land:
M/V: V
Locatie: Boesingheliede

Re: kip heeft roos?

Berichtdoor Angela » 25 jul 2008 14:44

Als ze nog 9 weken zijn, dan zijn ze toch juist veren aan het maken. Die moeten dan inderdaad wel schilfertjes hebben lijkt mij.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten