Kan de rui zo erg zijn?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Kan de rui zo erg zijn?

Berichtdoor picobello » 06 okt 2008 11:13

Een van mijn kipjes is vreselijk in de rui, als ik haar aanraak vallen de veren er uit met bosjes. Maar sinds 2 dagen is ze ook erg stil, wil niet veel, staat nat te regenen en eet minnetjes en weinig. Ik probeer haar met lekkers te paaien maar ook joghurt, mais of groente pakt ze nauwelijks aan. Ze drinkt wel heb ik gezien.
Nu vraag ik me af of dit malaise is door de rui of is er iets ergers aan de hand? Nu heb ik vanavond een afspraak bij de DA en ik heb haar apart gezet zodat ze droog en warm blijft maar ik vroeg me af of iemand hier dergelijke ervaring heeft met ruiende kippen?
Haar ontlasting is wat dun en groenig maar of dat komt door nauwelijks eten of iets anders weet ik niet. Ik ga in ieder geval wat proberen te verzamelen voor de DA.

Ze is heel sneu en ik ben recent al een kip kwijt geraakt en wil haar niet ook verliezen....

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kan de rui zo erg zijn?

Berichtdoor Jan Bollen » 06 okt 2008 13:13

Groen ontlasting komt meestal als ze niet eten. Eerst en vooral zorgen dat ze niet nat en koud wordt, daarna de DA.

Gebruikersavatar
moniqueboerin
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2008 09:36
Land: nl
M/V: V

Re: Kan de rui zo erg zijn?

Berichtdoor moniqueboerin » 16 okt 2008 14:32

Hoe is het nu met je kippie? Mijn beide kippen hadden soortgelijke klachten, dagelijks een paar handen vol met veren in de ren, kale plekken en maar binnen zitten en bijna niet eten. Voer lieten ze 1 week helemaal staan, zelfs mais wilden ze niet, enkel het sneetje brood tussen de middag werd opgegeten. Drinken ging wel goed, dus ook groenige dunne ontlasting.
Nu gaat het weer helemaal goed, er wordt weer gegeten, op de kale plekken zijn de eerste "stekels" zichtbaar. En ze zijn weer nieuwsgierig en buiten.
Het was de eerste rui dus misschien schrokken ze er zelf net zo van als ik :-D

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Kan de rui zo erg zijn?

Berichtdoor picobello » 17 okt 2008 09:53

Helaas bleek het niet de rui te zijn. Ze kwam maar niet door de rui heen dus ik dacht dat het heel heftig was en ze werd erg mager. Uiteindelijk merkte ik dat ze ook niet meer wilde eten en toen ben ik naar de DA gegaan. Uiteindelijk is gebleken dat haar hele spijssverteringskanaal niet meer wilde functioneren en dat ze dus verhongerde.... In een ander topic hier heb ik daar nog wat over geschreven.
Helaas is ze er dus niet meer....

Maar de rui zelf kan ook heel intens zijn. Bij mijn anders kippies heb ik wel gezien dat ze er wat lusteloos van kunnen worden. Geen interesse in scharrelen, beetje bleekjes...
Ik moet zeggen dat ik bij de eerste rui die ik meemaakte ook een beetje in paniek raakte bij het zien van die kale scharminkels... :shock:

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Kan de rui zo erg zijn?

Berichtdoor Ron » 17 okt 2008 19:34

Daarom altijd extra voer geven in het begin van de herfst.

Ezelsbruggetje: wanneer het maïs uitggegroeid is, gelijk maïs geven aan de kippen voor hun vetreserve. Zo hebben ze wat extra om wat beter door de rui heen te komen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten