dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
legkippetje
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2004 20:39
Land:
M/V: V
Locatie: belgie

dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor legkippetje » 06 nov 2008 23:47

mijn kip(leonie) haar onderbuik staat gezwollen, ze heeft daardoor moeite met lopen.De dierenars denkt dat ze een gezwel heeft in haar buik.Ze is dus niet actief meer de laatste twee weken ,ze staat daar meestal en doet haar oogjes toe.ze eet wel nog goed en als ik tegen haar praat ,praat ze ook echt terug, wat het voor mij moeilijker maakt, ik weet niet wat ik moet doen, laat ik haar nog een tijdje zo(zolang ze nog eet) of laat ik haar inslapen??ik geef haar antibiotica maar daar word ze niet beter van.Ik beslis niet graag over leven en dood van iemand maar ik wil in de eerste plaats goed doen voor haar, kunnen jullie mij een beetje raad geven?wat zouden jullie doen in mijn plaats?????

Gebruikersavatar
Lidia
Berichten: 555
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor Lidia » 07 nov 2008 07:55

Ik heb nog geen ervaring met kippen inslapen, wel parkieten.
Maar ik zou als mogelijk is de natuur z'n werk laten doen, zolang ze eet
en nog op je reageert en de andere kippen haar niet aanvallen. :?
Als ze niet meer kan scharrellen, dan breng je de wormpjes of andere insecten bij haar.
Bij vogels die echt ziek zijn gaat het meestal heel snel.
:( sterkte

san
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 jun 2007 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor san » 07 nov 2008 10:48

Ik snap je dilemma erg goed.
Een kip met zo´n groot gezwel dat ze er bijna niet van kan lopen heeft hoogstwaarschijnlijk ook pijn ook al geeft ze dat misschien niet duidelijk aan.
Hoe moeilijk ook ik zou toch voor inslapen kiezen.
Wij hebben daar een keer te lang mee gewacht (achteraf bezien dan, toen de uitslag van de sectie binnen was).
Wij hoopten ook dat ze vanzelf zou gaan en dat gebeurde niet.
Maar los van dat alles, een kip die niet goed kan lopen heeft mijnsinziens geen kipwaardig leven.

laura
Berichten: 1730
Lid geworden op: 13 okt 2004 11:46
Land:
M/V: V
Locatie: zundert

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor laura » 07 nov 2008 11:07

hoe moeilijk ook, ik zou ook voor inslapen kiezen. wanneer je haar voert en ze wel eet, duurt het alleenmaar langer voordat de "natuur zijn werk kan doen".
Het is echt wel een vervelend iets om te moeten kiezen, makkelijker zou het zijn wanneer je haar gevwoon een keer vindt terwijl ze ingeslapen is, maar dat zal vermoedelijk niet snel gebeuren als ze eet en drinkt.
een kip met zo`n groot gezwel heeft echt wel pijn, dat kan niet anders (zou bij mensen ook pijn doen!)
sterkte ik hoop dat je voor jou de juiste keuze maakt!

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor Marti » 07 nov 2008 20:53

legkippetje schreef:mijn kip(leonie) haar onderbuik staat gezwollen, ze heeft daardoor moeite met lopen.De dierenars denkt dat ze een gezwel heeft in haar buik.Ze is dus niet actief meer de laatste twee weken ,ze staat daar meestal en doet haar oogjes toe.ze eet wel nog goed


Wat zei de DA verder? Denk hij dat ze veel pijn heeft, kan hij nog iets doen qua behandeling ..?

Het *klinkt* alsof ze pijn heeft, ookal eet ze nog.
Als dat zo is en de DA kan niets meer voor haar doen, dan zou ik toch kiezen voor inslapen.
Waarom het dier lange tijd pijn laten lijden als de uitkomst uiteindelijk het zelfde is?

Doet ze nog mee met de andere kippen?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor Lies » 07 nov 2008 21:10

Dat klinkt als buikvliesontsteking.. wat evt te verhelpen is met een homeopatisch middel maar dat werkt de eerste 3 weken na een ab-kuur niet. Het hoeft niet hopeloos te zijn. Kun je wat meer vertellen? Hoe is en was het met de leg? Was de buik warm? Was of is haar huid rose of paars ipv neutraal van kleur. Zit er vocht in de buik denk je? Nam de da een punctie??? Als er vocht zit kan de da het weghalen met een injectienaald en dat geeft verlichting! Geef haar als ze buikvliesontsteking heeft veel vocht (groen) te eten en ook zemelen! Je mengt die door natgemaakte legkorrel. Maar er geen soep van want dat eten ze niet (en terecht). Verder duiden dichte ogen op pijn, geef haar alsjeblieft pijnstilling liefst metacam (dosering is hier wel bekend) , zorg dat ze eet, houd haar warm en laat nog even iets horen als het lukt :-D

Gebruikersavatar
legkippetje
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2004 20:39
Land:
M/V: V
Locatie: belgie

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor legkippetje » 07 nov 2008 22:59

hallo iedereen, bedankt voor jullie reactie's.hoe het nu gaat met haar, ze eet goed en liep een beetje rond maar je ziet dat die zwelling onderaan haar buikje haar stoort om goed te stappen.haar buik voelt warm aan en de da heeft geen punctie gedaan, hij denkt dat het een gezwel is, maar dat was er vorige week niet, kan dat zo vlug groeien????zou ik hem vragen om een punctie te doen??ze heeft nog een mooie roode kam, als het een gezwel is dan weet ik wel dat ik haar uiteindelijk moet laten inslapen maar ik denk dan, moest ze echt pijn hebben dan zou ze toch niet meer eten??ik kik het dit weekend nog uit,ze gaat ook mooi tegen de andere twee kippen liggen(dat is wel lief)ze blijft wel rechtop staan slapen door die zwelling,dat is wel zielig,ik verzorg haar ondertussen wel heel goed , ik houd jullie op de hoogte, alvast bedankt iedereen :bloem:

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor monique » 07 nov 2008 23:17

Onmogelijk is het niet, maar een gezwel is niet voor de hand liggend. Vermoedelijk inderdaad buikvlies ontsteking bijv als gevolg van ontstekingen in haar legsysteem, of dooiers die niet in de eileider maar in de buikholte terecht gekomen zijn.

Vraag is wat je kan met een punctie, dus wat doe of kan je met de uitslag. Vraag dat jezelf (en je dierenarts eerst af), voordat je zulke handelingen onderneemt (voor je kippie dus).

Hoe oud is je kipje, en heeft ze zeker weten eieren gelegd? Heb je, zoja, ooit rare eieren of gekke dingen gevonden?

Inderdaad zijn er ook altijd nog alternatieve manieren om je kip mee te helpen.

Lies schreef:Dat klinkt als buikvliesontsteking.. wat evt te verhelpen is met een homeopatisch middel maar dat werkt de eerste 3 weken na een ab-kuur niet.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, en weet niet of het correct is om het zo te stellen. Zeker in kritieke gevallen niet. Het werkt op een ander niveau is mij geleerd. Ideaal is het zeker niet, de combi, maar dat het niks doet of niet kan is niet wat ik vernomen heb.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor Lies » 08 nov 2008 01:18

monique schreef:
Lies schreef:Dat klinkt als buikvliesontsteking.. wat evt te verhelpen is met een homeopatisch middel maar dat werkt de eerste 3 weken na een ab-kuur niet.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, en weet niet of het correct is om het zo te stellen. Zeker in kritieke gevallen niet. Het werkt op een ander niveau is mij geleerd. Ideaal is het zeker niet, de combi, maar dat het niks doet of niet kan is niet wat ik vernomen heb.


Ja, ik weet dat jij het er niet mee eens bent :-D Dat kan en dat mag. Ik heb het van drie vakmensen gehoord onafhankelijk van elkaar en verder van 2 mensen die erg ervaren zijn met het inzetten van homeopatische middelen en ik heb het ook nog eens zelf meerdere malen ervaren met mijn eigen dieren!! Dus ik ben aardig overtuigd inmiddels.

Homeopathie werkt idd op een heel ander niveau. Ik zie het zo, het is mijn eigen invulling aan de hand van ervaringen en wat me geleerd is: homeopathie zet het lichaam er zelf toe aan om de ziekte (verwekker) te bestrijden. Daarvoor is het imuunsysteem nodig en dat functioneert niet goed na een abkuur omdat de bacterien in de darm die heel belangrijk zijn voor (een deel van) het imuunsysteem door de ab worden gedood voor een groot deel! Vergelijk: je kunt geen oorlog voeren als het grootste deel van je strijdkrachten weggevaagd is.
Nu werken hogere potenties wellicht in andere lagen maar dan nog, zonder een goede weerstand begin je volgens mij niets omdat eenmaal ziek, de ziekte zich in het lichaam zelf heeft geopenbaard.. Maar, ik hoor graag jou argumenten hoor! Sta er zeker voor open.

Wat een punctie betreft, het kan zekerheid geven maar veel belangrijker is dat het vocht afzuigen je kip verlichting geeft en evt benauwdheid wegneemt. Ze zal zich tijdelijk beter voelen en ook beter gaan lopen. Maar dat is vocht afnemen wat ik bedoelde, geen punctie.

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: dikke buik onderaan!!!moet ik haar laten inslapen???

Berichtdoor picobello » 08 nov 2008 13:52

Om wat voor kip gaat het?

Een van mijn leghybrides heeft ook een gezwel in haar buik gehad, komt bij hybrides wel vaker voor. Ik heb voor de zekerheid een rontgenfoto van haar laten maken om uit te sluiten dat er geen ontsteking of dwars ei zat. Helaas echt een tumor.
Zij was ook lusteloos en werd steeds magerder.
Ik heb haar laten inslapen want uit zichzelf kan het nog nodeloos lang duren. Ze verhongeren dan.
Als de antibiotica niet werken is er waarschijnlijk geen infectie.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten