Bezorgd om Zijdehoender kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lupolo » 24 jan 2009 17:47

Nu ik 5 Zijdehoenders heb zit er een tussen die dunner is geworden en veren begint te verliezen dat laatste vermoed ik doordat je de pennen ik dr nek erg goed ziet, ook heb ze veel meer dons zichtbaar ..

Moet ik mijn ongerust maken en naar de dierenarts of hoort dit gewoon ?, zoals je ziet is eten en drinken geen probleem.

op de foto links:
Afbeelding

voor op de foto:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor anke x » 24 jan 2009 17:50

Gewoon in de rui misschien?

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lupolo » 24 jan 2009 17:57

anke x schreef:Gewoon in de rui misschien?


haha dus hopelijk bezorgd om niets ?!, maar de andere twee nog niet en die zijn even oud ..

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor anke x » 24 jan 2009 17:59

lupolo schreef:
anke x schreef:Gewoon in de rui misschien?


haha dus hopelijk bezorgd om niets ?!, maar de andere twee nog niet en die zijn even oud ..

Hangt af van kip tot kip, komt waarschijnlijk nog...

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lessalines » 24 jan 2009 18:36

Nekrui misschien? Lees hier eens.

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lupolo » 24 jan 2009 20:01

tja nekrui, zal je inderdaad zeggen al zou het niet door de eieren zijn .. maar bij lichten zijn hier ervaringen mee ?, moet dit in het binnenhok of buitenren ?.

En vitamines .. wat word hier meestal voor gegeven .. ze krijgen bij mijn Gallus Type 2 en krijgen regelmatig mails omdat ze hiervan smullen .. of heb je vitamine druppels oid voor in het water ..

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor lessalines » 26 jan 2009 11:58

Ze heeft nog niet gelegd, begrijp ik. Dan kan het komen omdat ze vermagerd is/minder goed in haar vel zit. Heb je ze al eens ontwormd? Hoe ziet haar ontlasting eruit ten opzichte van de andere hennen? Hoe oud is ze?

Dat bijlichten zou ik niet doen, dat gaat nu wel vanzelf. En de vitamines: hier (Frankrijk)hebben ze speciaal een vitaminepreparaat voor de rui en de groei. Daar zitten ook extra eiwitten in. Ik weet niet wat je in Nederland/België kan krijgen. Misschien kan iemand anders je daarbij helpen. Het voer wat je geeft ken ik ook niet. Zit er genoeg eiwit in? Is het voer voor opgroeiende kippen? Ik zou haar wat extra eiwitten in de vorm van ei of kattenvoer geven. De mais is prima voor nu, maar als het weer wat warmer wordt zou ik het gaan minderen. Nu hebben ze wel wat extra energie nodig.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor Lies » 26 jan 2009 13:38

Wormen kunnen heel goed oorzaak zijn van nekrui, zeker als je het ook over mager hebt! Het beste laat je de mest controleren zodat je weet of er echt wormen zijn en welke worm het om gaat. (Het is niet altijd gezegd dat bij een worminfectie de wormeieren daadwerkelijk gevonden worden bij een eerste onderzoek door een da, echt grondig onderzoek vindt plaats bij de faculteit of de GD) Ontwormen moet je verder combineren met je hok ontsmetten anders heeft het geen zin.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor monique » 26 jan 2009 18:54

Omdat je ook op andere plaatsen dons ziet doorkomen, kan het ook ''gewoon'' de rui zijn. Mijn dame haar nek ziet er ook zo uit, dat kan verder ook normaal zijn, nekjes moeten ook ruien ;).

Als je ontlasting onderzoek laat doen, is het wijs om je kip een nachtje apart te zetten, de nacht voor het ontlasting onderzoek. Van alle hoopjes poep die ze die nacht heeft laten vallen, pak je een klein beetje (van het bruin/groene gedeelte, niet van het witte gedeelte want dit is urine) bij elkaar en dat mengen je (je doet het bijv in een botherham zakje en dan kneed je het door elkaar). Veel mensen doen 1 grote kippenkeutel in een zakje en klaar, maar dat maakt de slagingskans minder groot. Van meerdere hoopjes een klein beetje, heb je al een behoorlijke slagingskans om iets te vinden bij een mestonderzoek. Je hoeft maar een klein beetje te pakken! Geen enorme hoeveelheden!
(al verschild de uitkomst dan weer of ze een direct preperaat nemen of een bewerkte, zoals door te centrifugeren).

Is je hennetje erg mager, of gewoon dat je haar borstbeen voelt, maar er nog wel vlees omheen zit?

Gebruikersavatar
kevin chabos
Berichten: 777
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:26
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Flevoland

Re: Bezorgd om Zijdehoender kip

Berichtdoor kevin chabos » 26 jan 2009 21:07

heb zelf ook veel zijdehoenders maar je moet het gewoon er af haalen als het goed is zijn het rietjes die om de feertjes heen zitten maak het nat dan gaat het er zelf af


mvg kevin


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten