Oorlog (kippen vs ratten)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Salasander » 02 mar 2009 18:56

Hallo,
Ik zit al een tijd met ratten en ben er nu iets aan het doen.
De ratten pakken kuikens van mij en daarom heb ik ze liever niet in de buurt, ook zijn ze uitheems en horen ze niet thuis in België.
Ik vang ze met een val en laat ze doodbijten door mijn hond Jefke (Jack russel).

Aantal kuikens dood: 5
Aantal ratten dood: 5

Afbeelding
Jefke is de hond met bruine oren, de andere is Lizzy, zij is meer verzot op tennisballen

Afbeelding
Dode rat, zo groot als mijn schoen, had waarschijnlijk al enkele kuikens opgegeten

Afbeelding
Mijn rattenval (heeft 8 euro gekost)

Afbeelding
Afbeelding
Een bosmuis kan je er ook mee vangen, deze heb ik wel weer vrijgelaten omdat hij inheems is en geen schade toebrengt aan de kippen.

Geyst
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 apr 2008 15:29
Land:
M/V: V
Locatie: Maaseik

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Geyst » 02 mar 2009 20:09

De oudste en ervaren ratten ga je vermoedelijk niet gevangen krijgen.

Als je hun schuilplaatsen grondig kan verstoren gaat je kolonie naar ergens anders (de buren)

Vergif op een aantal (veilige) plekken en je bent er (tijdelijk) vanaf.

Guido

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Ron » 02 mar 2009 20:23

Zeer langzaam werkend gif nemen.
ZOdat niet alleen de jongen ervan gegeten hebben maar ook de oude garde.
Daarna is langzaam gedaan met de kolonie.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor lessalines » 02 mar 2009 21:04

Misschien een idee voor je kuikens: houdt ze in een kooi/hok waar de ratten niet bij kunnen.

Dat je ratten levend vangt is één ding. Dat je ze dan aan je hond geeft is heel iets anders. Neem, als je ze dan toch levend hebt, toch de moeite ze een eind het platteland in te brengen. Wat je hier doet is pure dierenmishandeling. Langzaam werkend gif trouwens ook. Er zijn waarschijnlijk wel betere manieren om af te komen van je ratten, maar deze stuit mij echt tegen de borst.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Ron » 02 mar 2009 21:19

lessalines schreef:Misschien een idee voor je kuikens: houdt ze in een kooi/hok waar de ratten niet bij kunnen.

Dat je ratten levend vangt is één ding. Dat je ze dan aan je hond geeft is heel iets anders. Neem, als je ze dan toch levend hebt, toch de moeite ze een eind het platteland in te brengen. Wat je hier doet is pure dierenmishandeling. Langzaam werkend gif trouwens ook. Er zijn waarschijnlijk wel betere manieren om af te komen van je ratten, maar deze stuit mij echt tegen de borst.


Lekker belangrijk wat jij ervan vindt. Of wat jou tegen de borst stuit.

Hou toch eens op met dat wat wel en niet mag.
Doe lekker je eigen dingen en laat anderen eens het doen op hun manier.

Gezeur altijd.........

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor lnge » 02 mar 2009 21:24

Helemaal met Marit eens! En nog voor dat ik haar reactie had gelezen.
Of je nou een hekel hebt aan ratten of niet, om ze aan je hond te geven als een stuk speelgoed vind ik ook dierenmishandeling.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor lessalines » 02 mar 2009 22:14

RH schreef:
lessalines schreef:Misschien een idee voor je kuikens: houdt ze in een kooi/hok waar de ratten niet bij kunnen.

Dat je ratten levend vangt is één ding. Dat je ze dan aan je hond geeft is heel iets anders. Neem, als je ze dan toch levend hebt, toch de moeite ze een eind het platteland in te brengen. Wat je hier doet is pure dierenmishandeling. Langzaam werkend gif trouwens ook. Er zijn waarschijnlijk wel betere manieren om af te komen van je ratten, maar deze stuit mij echt tegen de borst.


Lekker belangrijk wat jij ervan vindt. Of wat jou tegen de borst stuit.

Hou toch eens op met dat wat wel en niet mag.
Doe lekker je eigen dingen en laat anderen eens het doen op hun manier.

Gezeur altijd.........


Dat kan me verder niet schelen of het belangrijk is of niet, maar zolang ik leef zal ik geen blad voor de mond nemen als ik iets zie of lees wat naar mijn gevoel nijgt naar dierenmishandeling. Dus wen er maar aan.

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Salasander » 02 mar 2009 22:30

haha, grappige reacties.
Punt 1; ratten zijn uitheems, dus doe je er goed aan ze te doden
Punt 2; als mijn hond de rat heeft is ze binnen de seconde dood, het is dus geen pijnlijke dood
Punt 3; mijn hond is een jachthond en heeft daar behoefte aan, anders zou hij misschien de kippen aanvallen
Punt 4; vergif is dieronvriendelijk en de kans is groot dat de kippen of de honden erbij kunnen en je kan andere dieren vergiftigen, zoals vogels, bosmuizen, enz.
Punt 5; als je mij niet gelooft, zoek het dan op :)

Ik zal ook eens een filmpje maken als ik de rat heb gevangen, dan zie je hoe het gebeurt. Op youtube staat het er trouwens vol van.

Sander

Geyst
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 apr 2008 15:29
Land:
M/V: V
Locatie: Maaseik

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Geyst » 02 mar 2009 22:34

Ik ga met mijn Russells op boerderijen ratten bestrijden en geef ook advies over hoe en welk vergif te gebruiken.
1. lanzaam werkend vergif is onzin, een rattenkolonie heeft een rangorde. De ranghoogste eten, de rest niet. Dus moet je tegelijertijd en op verschillende plekken vergift zetten en blijven bijvullen tot er niet meer aan gegeten is anders kweken ze sneller bij dan er sterven.

2. Als Russells een rat doden doen ze dat door de rat in het nekvel te pakken en er kort mee te schudden zodat de nekwervel breekt. Zeer snel pijnloos en efficiënt. Gevangen ratten geeft ik echter alleen maar tijdens de opleiding van een hond.

Uiteraard is een rat ook een dier en verdient mijn respect maar je praat zeer snel anders als een rattenkolonie jou terroriseert. De schade is enorm.

Fotograferen doe ik ze ook
http://www.ranaphoto.net/photo/12339?q=bruine+rat&orientation=

Guido

Angeloke
Berichten: 2951
Lid geworden op: 20 nov 2005 21:57
Land:
M/V: V

Re: Oorlog (kippen vs ratten)

Berichtdoor Angeloke » 02 mar 2009 22:45

hier doe ik niks voor de ratten, en hier zitten er heel veel. ( container park paar 100 meter verderop)


ik laat gewoon de boerenfox in de tuin lopen, en zij doet haar werk heel goed, ook de katten helpen haar mee.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten