kip verlamd?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Kristofjonckheere
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Land: Belgie
M/V: M

kip verlamd?

Berichtdoor Kristofjonckheere » 09 mar 2009 20:48

Ik heb 3 kippen, 1 cochin kriel, en 2 oude leghennen (4-5jaar oud), die nog uit een legbatterij komen. Vorige week is 1 vd 2 kippen opnieuw begonnen met leggen, maar slechts 1 ei, want 3 dagen later was de kip anders dan normaal, ze ging trager, en tegen de avond kon ze bijna niet meer op haar poten staan, ik heb haar dan maar savonds in haar kot gezet, maar ondertussen zit ze al 2 dagen op dezelfde plaats, en kan ze zelfs niet meer op haar poten staan. Het is precies alsof ze verlamd is aan haar beide poten.

Kan er mij iemand helpen? Ik las wel al op internet dat de ziekte van Marek ook verlamingsverschijnselen heeft als symptoom, maar dan zou het (maar) aan 1 kant zijn.

bedankt op voorhand

Kristof Jonckheere

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: kip verlamd?

Berichtdoor lnge » 09 mar 2009 20:53

Lijkt meer op legnood, dat komt bij dit soort kippen nogal eens voor.
Wat je beschrijft heb ik met mijn legkip ook wel meegemaakt en als ik dan voelde bleek er een kapot ei in te zitten. Dit is een paar keer gebeurd en nu legt ze helemaal niet meer.

Dus ik zou toch even proberen om te voelen of er wat dwars zit en als er een heel ei in zit de kip in een warm bad zetten zodat ze het misschien legt. Anders ben ik bang dat ze het niet lang meer maakt.

Kristofjonckheere
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Land: Belgie
M/V: M

Re: kip verlamd?

Berichtdoor Kristofjonckheere » 09 mar 2009 20:59

dotje,

bedankt voor de reactie, ik had eigenlijk al gevoeld, maar ben geen kenner... ik meende niks te voelen, maar hoe diep zit zo een ei? iemand op men werk zei me om met olijfolie te gaan voelen, maar ik voelde nergens een ei zitten.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: kip verlamd?

Berichtdoor monique » 09 mar 2009 22:39

Behalve legnood kan er ook een ander probleem zijn met het leggebeuren van de hen. Bij leghybrides komt dat nogal eens voor, eigenlijk omdat ze zo ontzettend veel eieren leggen in een relatief korte tijd.
Buikvliesontstekingen en eileider problemen komen ook nog al eens voor.

Is de achterkant van je kip (vooral het gebied van de cloaca tot aan het borstbeen) misschien opgezet, warm of pijnlijk bij aanraking?
Heb je toevallig ook ''rare dingen'' gevonden in het legnest of bij de mest?

Marek is onwaarschijnlijk, omdat leghybrides daar doorgaans als kuiken tegen geent worden.

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: kip verlamd?

Berichtdoor picobello » 10 mar 2009 13:45

Zou het ook uitputting kunnen zijn ipv verlamming? Ik heb met mijn leghybrides gehad dat er in hun 'binnenwerk' van alles mis was waardoor ze erg mager werden en ook heel snel verzwakten. Legbatterijkippen worden over het algemeen ingeent tegen allerlei ziekten dus Marek lijkt me niet logisch.
Bij mijn dieren traden deze verschijnselen op zo rond hun 4e levensjaar...

Kristofjonckheere
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Land: Belgie
M/V: M

Re: kip verlamd?

Berichtdoor Kristofjonckheere » 10 mar 2009 17:04

Monique,

Deze kip heeft de laatste 4 maand zeker geen eieren meer gelegd, enkel vorige dinsdag lag er weer een ei, waardoor ik dacht dat ze weer aan de leg ging gaan. Dus veel eieren in korte periode is het niet. Probleem is nu natuurlijk dat deze kip ondertussen al 3 dagen op dezelfde plaats ligt... en daar blijft het bij. Als je eten in een pot doet, eet ze er wel van...

toch bedankt voor de reactie's

Kristof Jonckheere

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: kip verlamd?

Berichtdoor Lies » 10 mar 2009 19:09

Afschuwelijk voor je kip zeg! Die is echt niet in orde :(
Als ik jou was ging ik eens snel heel serieus voelen aan de buik en achterkant en dan even de vragen van Monique beantwoorden. Vergelijk desnoods even met een kip die gewoon doet als je niet weet wat je moet voelen. Nog een vraag erbij: voel het het onder de buik ook trekken? En verder kan een foto van haar zodat we de houding zien veel verduidelijken.

Mocht de buik of de achterkant (cloaca) gezwollen zijn dan is het in elk geval belangrijk om haar groente en veel vezels en vocht te voeren. Plus dat ze dan dringend medicatie nodig heeft.
Als het met de eileider te maken heeft is er vaak wel wat aan te doen trouwens al lees je meestal anders!

Kristofjonckheere
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Land: Belgie
M/V: M

Re: kip verlamd?

Berichtdoor Kristofjonckheere » 10 mar 2009 19:16

Ik heb ondertussen met de kip naar de dierenarts geweest, en blijkbaar zou de lever kapot zijn van de ouderdom. Er zat zeker geen ei in, en het beestje zag zodanig af, dat ik haar dus heb laten inslapen... Heb ik goed gedaan? jah dat weten we niet, maar het ziet tenminste niet meer af...

Kristof

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kip verlamd?

Berichtdoor Ron » 10 mar 2009 20:58

Een kip die niet meer kan bewegen heeft geen waardig leven meer.
Dus je hebt een goed besluit genomen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: kip verlamd?

Berichtdoor Lies » 10 mar 2009 22:29

Je hebt in elk geval lijden beeindigd en dat is een goed ding. Wel een knappe conclusie van je da zonder nader onderzoek.. er zijn wel gekker dingen beweerd over kippen. Maargoed, het was gezien de omstandigheden een humane beslissing en je hebt er je kip goed mee gedaan. Of ze beter had kunnen worden is niet te zeggen omdat niet zeker was wat er scheelde.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten