Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Helly
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 sep 2007 11:43
Land:
M/V: V
Locatie: Biar

Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Helly » 02 apr 2009 10:38

Hallo,

Ongeveer 1,5 week geleden bleek één van mijn vijf kippen (groene) diarree te hebben en zat bol. Ik heb haar apart gezet. Inmiddels is de diarree over, ze eet en drinkt weer, en heeft ze weer gewone poep. Maar ze is nog steeds lusteloos. Ze staat nog steeds apart van de andere kippen. Ik heb haar eventjes terug gezet bij de anderen, maar ze reageerde niet goed. Het leek of ze zich verstopte voor de andere kippen en de haan en ze kreeg het benauwd. Kennelijk kostte het teveel energie. Ik heb haar gelijk weer in haar eigen verblijf gezet. Ze is al aardig op leeftijd. Ik denk tussen de 3 en 4 jaar. Het is een bruine legkip, maar leggen doet ze haast niet meer. En nu ze ziek is natuurlijk al helemaal niet. Maar dat maakt voor ons niet uit.

Maar mijn vraag is nu: wordt ze wel weer de oude? Wat kan ik nog voor haar doen? Wat is wijsheid? Of is het voor haar beter haar uit haar leiden te verlossen. Ze lijkt overigens geen pijn te hebben.

Ik woon in Spanje en naar een DA gaan met een kip is hier geen optie. De adviezen die ik van de Spanjaarden om mij heen krijg zijn duidelijk. Inruilen voor nieuwe kippen. Maar zo Spaans ben ik nog steeds niet. Ik hoor het graag.

Groetjes,

Helen

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Jan Bollen » 02 apr 2009 12:11

Heb je gewone legkippen? Die worden gekweekt om maximum 2 jaar te worden. Als ze nu 4 jaar is zal ze heel oud zijn volgens haar levensverwachtingen. Het enige wat je kan doen is ze goed verwennen.

Gebruikersavatar
Helly
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 sep 2007 11:43
Land:
M/V: V
Locatie: Biar

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Helly » 02 apr 2009 12:38

Het zijn inderdaad legkippen. Ik ging net bij haar kijken en zag dat ze in de voerbak zit en het heel benauwd heeft. Ze hapt echt naar adem. Misschien is het wel beter als er een eind aan komt. Als het al niet vanzelf gebeurt. We zullen vanavond een beslissing nemen.

Soms is het beter de natuur een handje te helpen. Maar het gaat ons wel aan het hart. We proberen het uit te leggen aan onze kinderen (7 en 10) dat een lijdensweg ook geen oplossing is. Maar dat gaat er maar moeilijk in. Het zijn toch een soort huisdieren.

Helen

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Jan Bollen » 02 apr 2009 17:51

Dat is altijd het moeilijkste en het wordt uitgesteld en dan ga je ze nog meer verwennen en dan wordt het nog moeilijker. Sterkte.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Lies » 02 apr 2009 20:03

Helly schreef:Het zijn inderdaad legkippen. Ik ging net bij haar kijken en zag dat ze in de voerbak zit en het heel benauwd heeft. Ze hapt echt naar adem. Misschien is het wel beter als er een eind aan komt. Als het al niet vanzelf gebeurt. We zullen vanavond een beslissing nemen.

Soms is het beter de natuur een handje te helpen. Maar het gaat ons wel aan het hart. We proberen het uit te leggen aan onze kinderen (7 en 10) dat een lijdensweg ook geen oplossing is. Maar dat gaat er maar moeilijk in. Het zijn toch een soort huisdieren.

Helen


Het zal wel te laat zijn nu en het is erg moeilijk lijkt me om met een kip in Spanje te gaan dokteren :| Maar je vertelt niet zo heel veel.
Bol zitten, groene mest, diaree.. Dat benauwde hoe gaat/ging dat?
Is haar kam blauw? Zie je nattigheid bij de neus of de ogen, haalt ze zwaar (dus hoorbaar) adem? Heeft ze voortdurend haar snavel open of is het benauwde meer happen naar adem met gestrekte nek?
Kan ze gaapworm hebben of is het meer iets richting snot?
Over deze 2 kwalen kan je lezen in de faq's. Hoe is haar buik? Is die opgezet want daar kan ook benauwdheid vandaan komen. Kijk nog even in haar keel! Zie je daar iets van lichtgeel spul zitten? Deze laatste vraag is wel belangrijk, ook als ze nu niet meer leeft. Dit ivm je andere kippen.

Sterkte ermee! Het klinkt nogal naar :|

Gebruikersavatar
Helly
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 sep 2007 11:43
Land:
M/V: V
Locatie: Biar

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Helly » 03 apr 2009 19:32

Het zal wel te laat zijn nu en het is erg moeilijk lijkt me om met een kip in Spanje te gaan dokteren Maar je vertelt niet zo heel veel.
Bol zitten, groene mest, diaree.. Dat benauwde hoe gaat/ging dat?
Is haar kam blauw? Zie je nattigheid bij de neus of de ogen, haalt ze zwaar (dus hoorbaar) adem? Heeft ze voortdurend haar snavel open of is het benauwde meer happen naar adem met gestrekte nek?
Kan ze gaapworm hebben of is het meer iets richting snot?
Over deze 2 kwalen kan je lezen in de faq's. Hoe is haar buik? Is die opgezet want daar kan ook benauwdheid vandaan komen. Kijk nog even in haar keel! Zie je daar iets van lichtgeel spul zitten? Deze laatste vraag is wel belangrijk, ook als ze nu niet meer leeft. Dit ivm je andere kippen.

Sterkte ermee! Het klinkt nogal naar


Nee, het is nog niet te laat. Ze had gisteravond weer een opleving. Aangezien mijn kinderen er erge moeite mee hebben om de kip te laten inslapen, hebben we gekeken of we het toch nog even konden aanzien. De benauwdheid is nu weg. Ze zat met haar hele lichaam te pompen om lucht te happen. Geen gestrekte nek, maar kopje ingetrokken. Er is verder niks aan te zien. Maar geen benauwdheid meer dus. Vanmiddag begon ze zowaar weer wat actief te lopen in haar tijdelijke verblijf. Ze eet en drinkt goed. Maar als ze een tijdje rondloopt gaat ze daarna weer in een hoekje staan, want dan is ze weer moe, zo lijkt het. Een bejaarde dame dus. We houden haar nog maar even apart en wachten het weekend nog maar even af. De andere kippen lijken niks te hebben. Die scharrelen op het land. Moeilijk om een beslissing te nemen. Wanneer is het genoeg geweest?

Groetjes Helen

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Lies » 03 apr 2009 23:44

Helly schreef:Nee, het is nog niet te laat. Ze had gisteravond weer een opleving. Aangezien mijn kinderen er erge moeite mee hebben om de kip te laten inslapen, hebben we gekeken of we het toch nog even konden aanzien. De benauwdheid is nu weg. Ze zat met haar hele lichaam te pompen om lucht te happen. Geen gestrekte nek, maar kopje ingetrokken. Er is verder niks aan te zien. Maar geen benauwdheid meer dus. Vanmiddag begon ze zowaar weer wat actief te lopen in haar tijdelijke verblijf. Ze eet en drinkt goed. Maar als ze een tijdje rondloopt gaat ze daarna weer in een hoekje staan, want dan is ze weer moe, zo lijkt het. Een bejaarde dame dus. We houden haar nog maar even apart en wachten het weekend nog maar even af. De andere kippen lijken niks te hebben. Die scharrelen op het land. Moeilijk om een beslissing te nemen. Wanneer is het genoeg geweest?

Groetjes Helen


Ik begrijp het niet zo goed ben ik bang.. Ik dacht altijd dat benauwdheid samengaat met een open snavel, gestrekte nek eventueel, zwaar dus hoorbaar adem halen en een blauwe kam. Kan het zijn dat deze kip gewoon veel koorts heeft en zodoende 'zwaar' zit te ademen? Kan er even iemand die het weet reageren?

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor nel » 04 apr 2009 00:03

Ik heb ook een oud kipje dat al jaren regelmatig zwaar ademt zonder gestrekte nek en open bek.
Je ziet dan alleen de borst op en neer gaan en af en toe eens het bekkie open.
Vandaag, metd e warmte deed ze het ook weer.

'k Ben ook wel benieuwd of de buik van Helen's kip dik is.

Gebruikersavatar
Helly
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 sep 2007 11:43
Land:
M/V: V
Locatie: Biar

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor Helly » 16 apr 2009 11:29

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. Onze kip heeft het helaas niet gered. :cry: We hebben haar tot twee keer toe geprobeerd terug te zetten bij de rest. Maar dit was niet succesvol. Ze probeerde zich te verstoppen tussen het hoge gras. De haan wilde haar direct treden om even te laten zien wie de baas is. Dat was echt teveel voor haar. Ze zakte door de pootjes en kwam niet meer overeind. Tenslotte heb ik haar apart gehouden tot het laatst. Haar borstbeen stak naar voren, wat volgens mij duidt op sterke vermagering en ouderdom. Ze was tussen de 3 en 4 jaar oud en heeft bij ons een mooi leven gehad. In aanmerking genomen dat ze uit een legbatterij afkomstig was. Bij ons kon ze lekker vrij rondlopen. Het gaat zo als het gaat. We zijn er niet heel verdrietig om hoor. Normaals dank voor de tips en reacties.

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Diarree is over, maar nog steeds lusteloos

Berichtdoor picobello » 17 apr 2009 14:03

Als ze al erg mager was heb je grote kans dat er van binnen van alles mis was. Heb zelf ook leghybrides en die zijn tot nu toe stuk voor stuk aan dat soort problemen overleden....

Ze heeft bij jullie in ieder geval nog een leuk leventje gehad, dat is heel wat waard! Sterkte met het verlies, vooral voor je kinderen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten