Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
rieks
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2010 16:45
Land: nl
M/V: M

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor rieks » 01 mei 2010 06:16


Gebruikersavatar
Sarah x Kipjes
Berichten: 443
Lid geworden op: 15 sep 2009 14:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor Sarah x Kipjes » 01 mei 2010 19:13

Hier ook weer die rot bloedluizen het lijkt alsof je er niet vanaf komt! Maar... toch heb ik een goed remedie gevonden
namelijk: ten eerste knoflook in het water deze tip heb ik in dit topic ook al een aantal keer gelezen. Natuurlijk tabakstelen in de legnesten dit houdt met de geur de luizen weg. De gasbrander s' ochtends door het hok heen halen zodat de meeste luizen van de kip af zijn en deze direct gedood kunnen worden. Als dit allemaal niet helpt gebruik ik ook op de kippen 404 vogelspray, ik vind dat dit aardig werkt. Maar als klapper op de vuurpijl heb ik ontdekt (ik weet niet of het ooit al eerder is genoemd) dat het heel goed helpt als je de zitstok, of andere plekken in het nachthok, goed insmeert met een teentje knoflook. De lucht is niet echt lekker, dus het hok na gebruikt even goed laten luchten, maar hier helpt het hoor.

succes

kleiwegt
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 mei 2009 08:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor kleiwegt » 01 mei 2010 20:07

Soms heb ik het idee dat na schoonmaken met water/stoom de beesten extra terug komen :frown: :frown:
Zou dit soms met het water te maken hebben.
Ik heb ze ook al weer gezien,krijg er een fobie van :twisted: :twisted:

rieks
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2010 16:45
Land: nl
M/V: M

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor rieks » 02 mei 2010 08:12

Afbeelding

zie foto: in de fietsbeldop doe ik een beetje petroleum, ze kunnen dan niet bij de zitstok komen. Ik heb nu geen bloedluis meer, ben er helemaal vanaf en verder heb je er geen onderhoud meer aan. Volgens mij is dit de ideale oplossing tegen bloedluis. De meeste oplossingen helpen echt niks, bloedluis laat zich niet verjagen door geurtjes of blaadjes of sprayen en branden, een dag of uiterlijk een week later zijn ze weer terug

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor Zweedse Kip » 02 mei 2010 08:30

rieks schreef:Afbeelding

zie foto: in de fietsbeldop doe ik een beetje petroleum, ze kunnen dan niet bij de zitstok komen. Ik heb nu geen bloedluis meer, ben er helemaal vanaf en verder heb je er geen onderhoud meer aan. Volgens mij is dit de ideale oplossing tegen bloedluis. De meeste oplossingen helpen echt niks, bloedluis laat zich niet verjagen door geurtjes of blaadjes of sprayen en branden, een dag of uiterlijk een week later zijn ze weer terug


Maar hoe doe je de bloedluis weghouden in je legnesten? Ik heb nu 2 broedende meiden en gelukkig nog niks, maar wat doe jij daar aan?
Misschien ook nog tips ;)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor Lieve » 02 mei 2010 09:27

Zweedse Kip schreef:Maar hoe doe je de bloedluis weghouden in je legnesten? Ik heb nu 2 broedende meiden en gelukkig nog niks, maar wat doe jij daar aan?
Misschien ook nog tips ;)

Ik strooi wat vee-luis-poeder rondom het nest,
dan leg ik een stuk karton op de bodem ter grootte van het nest
dan leg ik een omtrek van tabakstelen
en dan leg ik het stro erin.

Gebruikersavatar
cyriel
Berichten: 1001
Lid geworden op: 05 feb 2008 07:14
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Provincie Groningen

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor cyriel » 02 mei 2010 09:39

Ik ben, als ik bloedmijt heb in een der hokken, ook wel een dag of 3 achtereen bezig om ze te doden... Volgens mij is er geen middel (legaal) op de markt dat ze echt in 1 keer allemaal dood.

Gewoon de hokken niet voorzien van strooisel (een paar dagen) en een dag of 3 achtereen spuiten met een middel dat je goed bevalt.

Maar natuurlijk is (deels) voorkomen beter dan genezen: hokkenwit gebruiken, kieren voorkomen / afkitten etc.

rieks
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2010 16:45
Land: nl
M/V: M

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor rieks » 02 mei 2010 10:05

Sinds ik vorig jaar gebruik maak van mijn petroleum-bariere verdwenen de bloedluizen geleidelijk. Nu zijn ze verdwenen ook in de legnesten. Ze kunnen ś nachts niet meer bij de kippen, waarschijnlijk overleven ze dan niet...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor lnge » 02 mei 2010 10:09

Dan vraag ik mij alleen altijd af hoe je dit oplost als je kippen gezellig met z'n allen op één stok gaan zitten (terwijl er 2 stokken zijn).
Dwz, de hoeveeld kippen is teveel voor één stok, dus is het proppen, waardoor de buitenste kippen tegen de wand aan hangen, en zo loopt de bloedluis nog eenvoudig op de kip :? .

rieks
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2010 16:45
Land: nl
M/V: M

Re: Hoe bloedluizen volledig,makkelijk, geldbesparend weghalen?

Berichtdoor rieks » 02 mei 2010 11:10

Ben al jaren aan het strijden met bloedluis, bij mij zaten ze altijd op de onderkant vd legstok, heb nooit kunnen merken dat ze via de wand op de kippen kwamen en nu ook niet, ze komen via de poten van de kip, zie hieronder en zoek maar op het internet op bloedluis en poten:

Bloedluizen vormen een echte kwelling voor een kip, die letterlijk kan worden doodgezogen. Vooral in de warme periode van de zomer kruipt deze mijt, want dat is het, via de kippenpoten omhoog in de veren van de kip


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten