Draainek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
corrinep
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:37
Land: nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor corrinep » 27 okt 2010 11:24

Hmmmm hier word ik wel en niet wijzer van. Ik ga nog wel even door, da zei ook dat het een dag of 5 kan duren eer er verbetering optreedt, ze krijgt ook kleine doses baytrill omdat het nog een klein kipje is (3 ons ongeveer) We kijken het per dag en misschien wel per uur aan, ze is nog steeds fit en eet goed, zeer belangrijk niet waar?

Gebruikersavatar
Maggie Simpson
Berichten: 676
Lid geworden op: 26 aug 2010 13:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor Maggie Simpson » 27 okt 2010 11:49

corrinep schreef:... ik heb inmiddels gezocht op paracetamol, dat het giftig zou zijn voor de lever, toch gek als je bedenkt dat fokkers en zelfs da het voorschrijven, weten die het dan niet?...


Alle medicijnen zijn slecht toch? Voor pijnstilling kunnen wij ook kiezen (zonder recept) voor Paracetamol of Ibuprofen... de een is slecht voor de lever... de ander slecht voor de nieren.
Ik heb natuurlijk geen verstand van die "kippen-medicatie".... maar volgens mij is alles slecht.
Zelfs vitamine C kan voor ons vergif worden als je er te veel van neemt.
Maar als je het niet regelmatig gebruikt richt het nog niet zo veel schade aan.

corrinep
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:37
Land: nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor corrinep » 27 okt 2010 11:58

Helemaal juist maggie!

Gebruikersavatar
Maggie Simpson
Berichten: 676
Lid geworden op: 26 aug 2010 13:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor Maggie Simpson » 27 okt 2010 12:00

Ik zit nu ook op internet te zoeken naar dieren met een draainek, en kom wat filmpjes tegen.
Volgens mij heb ik het ook eens een keer bij een meisje gezien op tv bij het programma 'Je zal het maar hebben'.
Bij haar ging het niet meer over.
Kan het bij je kipje ook zijn dat het blijvend is?
Het ziet er wel heel erg zielig uit. Ik hoop dat het goed komt.
Sterkte ermee

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Draainek

Berichtdoor Marti » 27 okt 2010 12:10

Maggie Simpson schreef:Alle medicijnen zijn slecht toch? >knip<
Ik heb natuurlijk geen verstand van die "kippen-medicatie".... maar volgens mij is alles slecht.


Op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk; medicijnen zijn nooit "goed" in de zin van gezond, maar soms heb je ze nodig (helaas). En te veel van het goede is ook slecht -- geef een kip maar eens te lang en te veel knoflook, bijvoorbeeld.

Maar ... zeker bij medicijnen/kuren etc. kun je wél van alle kwaden de minste kiezen om zo de bijwerkingen en risico's te beperken. Daarom zou ik bij een kip niet kiezen voor paracetamol. Ze vallen heus niet meteen dood neer, maar waarom extra risico's nemen als dat helemaal niet nodig is? De ene kwaal verruilen voor de andere is immers ook de bedoeling niet :mrnono:

Om precies dezelfde reden sluiten wij elke AB-kuur af met een 'shot' multivitaminen en probiotica. Dat moet niet, maar het helpt de dieren wel sneller herstellen van de negatieve effecten van de AB. Tenslotte is het ook handig om je er altijd bewust van te zijn dat een kip geen mens is en heel anders reageert.
Laatst gewijzigd door Marti op 27 okt 2010 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Draainek

Berichtdoor lnge » 27 okt 2010 12:19

Bij haar ging het niet meer over.
Kan het bij je kipje ook zijn dat het blijvend is?

Je kan na een paar dagen niet zeggen dat iets blijvend is.
Draainek is een moeilijk probleem, omdat een symptoom is. De oorzaak kan dus uit diverse zaken komen zoals een oorontsteking, tocht of een hersenvliesontsteking of een virus.
Het is altijd moeilijk te zeggen waar het door komt, dus moet je gewoon gaan behandelen en er zeker niet binnen een paar dagen mee stoppen.
Het kan helemaal weg gaan, maar ook dat het wel altijd min of meer aanwezig blijft. En het gebeurt ook dat een kip overlijdt, zelfs als het eerst beter lijkt te gaan.

Betreft medicatie voor mensen bedoeld, je kan niet zomaar zeggen dat medicijnen altijd slecht zijn , maar als je het maar even geeft dat het dan niet uitmaakt (dus wanneer je het even aan dieren zou geven).
Je moet het zien als een vergif, die voor ons te laag is om schade aan te richten aan vitale delen, maar bij een dier wel onherstelbare schade aan kan richten, zelf al geef je het maar kort.
Laatst gewijzigd door lnge op 27 okt 2010 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toevoeging: (dus wanneer je het even aan dieren zou geven)'

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Draainek

Berichtdoor gonda » 27 okt 2010 12:23

Maggie Simpson schreef:
corrinep schreef:... ik heb inmiddels gezocht op paracetamol, dat het giftig zou zijn voor de lever, toch gek als je bedenkt dat fokkers en zelfs da het voorschrijven, weten die het dan niet?...


Alle medicijnen zijn slecht toch? Voor pijnstilling kunnen wij ook kiezen (zonder recept) voor Paracetamol of Ibuprofen... de een is slecht voor de lever... de ander slecht voor de nieren.
Ik heb natuurlijk geen verstand van die "kippen-medicatie".... maar volgens mij is alles slecht.
Zelfs vitamine C kan voor ons vergif worden als je er te veel van neemt.
Maar als je het niet regelmatig gebruikt richt het nog niet zo veel schade aan.

Gelukkig dat je laatste zin er staat, medicatie moet zowel mens en dier nemen als het nodig is, je bent toch niet van plan beide soorten te laten sterven.....
ik ben maar blij dat medicatie bestaat zowel voor mens als voor dier, anders zat ik hier niet meer (misschien hoopten dat sommigen wel :nuffig: ) en ik heb al menig dier gered door doelgericht medicatie te geven, daarom pleit ik ook voor het maken van een antibiogram, en dat is: opsporing van de verantwoordelijke kiemen en daardoor weet men ook welk ab hierop reageert. En dit in plaats van het onzinnig ongericht gebruik maken van antibiotica.....

Gebruikersavatar
Maggie Simpson
Berichten: 676
Lid geworden op: 26 aug 2010 13:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor Maggie Simpson » 27 okt 2010 12:38

Nee ik keek meer naar mensen. Van een paar paracetamolletjes per jaar gaat je lever echt nog niet kapot.
Ik zou niet weten wat de dosering is bij kippen.
Maar ik vroeg me af hoe je weet of het een slechter is dan de ander. Alles is slecht... en het is volgens mij maar net waar je gevoelig voor bent.
Waarom heeft anders niet iedereen dezelfde bijwerkingen.
Wegen jullie af of je beter parac. of Ibu. zal nemen?
:?: Maar ik ben geen arts.... ik praat daarom ook niet in feiten.... ik praat over mijn idee erover

Gebruikersavatar
Maggie Simpson
Berichten: 676
Lid geworden op: 26 aug 2010 13:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor Maggie Simpson » 27 okt 2010 12:40

daarom pleit ik ook voor het maken van een antibiogram, en dat is: opsporing van de verantwoordelijke kiemen en daardoor weet men ook welk ab hierop reageert. En dit in plaats van het onzinnig ongericht gebruik maken van antibiotica.....


Ik wist niet dat dat kon. Dat is inderdaad ideaal.

corrinep
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:37
Land: nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor corrinep » 27 okt 2010 12:55

doet de gemiddelde da dat dan ook, heb er nog nooit iemand over gehoort


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten