Draainek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
lnge
Moderator
Land: nederland
M/V: V

Re: Draainek

Berichtdoor lnge » 27 okt 2010 13:00

Ik denk dat hiervoor bloed afgenomen moet worden wat op kweek wordt gezet.
Iedere DA kan dat bloed afnemen en opsturen. Kans is wel dat het heel prijzig is.

corrinep

Berichtdoor corrinep » 27 okt 2010 13:10

tja ik heb heel veel voor mijn dieren over, maar ik ga ook op mijn gevoel af, weet uit ervaring dat als een kip of eend eenmaal ziek is dat het vaak niet meer goed komt. Ik heb claartje pas 1,5 week maar ook bij mij zijn er grenzen. We doen onze uiterste best met goede verzoring en medicatie. En gelukkig hebben de goede zorgen ook dieren weer gezond gemaakt dus ik hoop nog steeds het beste ervan. Daarbij als ik weet wat het is en medicatie helpt niet ben ik ook geen stap verder maar wel armer. Is er dan zoveel verschil tussen de 1 of de andere antibiotica?

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 27 okt 2010 13:20

Ik kan niet anders dan je hier gelijk in geven (uit ervaring).
Toevallig gisteren nog met iemand (van het forum) hierover gehad. Bij iets ernstigs is het meestal einde verhaal. Ik ben zelf ook wel eens 6 weken aan het ploeteren geweest met een kip die dan toch nog overleed (kropprobleem). De laatste keer heb ik het nog geen week gedaan, ik zag er gewoon niets meer in. Die kip had een soort epileptische aanvallen, en het zag er vreselijk uit.

Ik ben geen AB expert, maar er zit natuurlijk wel verschil in de een of ander. Daarom wordt er meestal geen bloed afgenomen, maar verschillende soorten geprobeerd omdat dit goedkoper is. Bij mensen trouwens ook, slaat de één niet aan, dan proberen we de andere.

Maar zolang jouw kipje nog zelf eet en drinkt kan je het best nog even aanzien. Als ze daar mee stopt is het duidelijk nog slechter aan het worden.

Marti
Land: Nederland

Berichtdoor Marti » 27 okt 2010 13:23

Inge schreef:Daarom wordt er meestal geen bloed afgenomen, maar verschillende soorten geprobeerd omdat dit goedkoper is. Bij mensen trouwens ook, slaat de één niet aan, dan proberen we de andere.

Helemaal mee eens, het grote verschil/nadeel is echter dat mensen meestal de tijd hebben voor de 'trail and error' methode, en kippen niet. En hoewel goedkoper is het natuurlijk niet ideaal, denk aan de resistentie etc.

Op het moment zelf is het goedkoper, op de lange termijn durf ik dat te betwijfelen :mrgreen: Neemt niet weg dat dit inderdaad wel de manier is waarop gewerkt wordt, bij mens & dier.

Pukkie
Land: nl

Berichtdoor Pukkie » 27 okt 2010 13:29

Ik hoop dat het goedkomt met je kippie.
Laatst gewijzigd door Pukkie op 10 jul 2011 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 27 okt 2010 13:39

Een AB zal per kuurtje mss 10 euro kosten en een bloedonderzoek kan zomaar 50 euro kosten (of meer) dus 2 ABs proberen kan.
Ik kan mij wel voorstellen dat je voor een kipje wat je net hebt geen absurt hoge DAkosten gaat maken. En in de loop der jaren ben ik hier ook wijzer in geworden met kippen die ik lange tijd heb en iets gecompliceerds mankeren. Het is een eerlijk verhaal dat de kans op genezen meestal klein is. En een paar dagen dwangvoeren wil ik best, maar langer niet en als er daarnaast ook binnen een week geen verbetering is dan vind ik het mooi geweest.

Edit: tegelijk met Pukkie

corrinep

Berichtdoor corrinep » 27 okt 2010 14:34

We moeten inderdaad wel reeel blijven, ik heb afgelopen zomer een pluimveedokter laten komen voor mijn eend, aangezien de doorsnee dierenarts niets over eenden weet. Diagnose was buikvliesontsteking, ab kuur en paracetamol en geloof t of niet, de arts zelf hoopte op een goede afloop maar zou het een wonder vinden, maar ze is weer helemaal gezond geworden. (kostte me 50 euro maar ik had het ervoor over). Dikke buik verdween en ze kon weer normaal lopen. Op dit moment lijkt het hier een wel een ziekenhuis: ik last van mijn darmen, kleine zijdehoen die binnen zit met draainek, kom ik net buiten, heeft mijn eend weer een ontstoken oog en een andere zijdehoen lijkt een dik oor te hebben, wat nu weer??? Zo maar weer richting DA, zalfje voor ontstoken oog en kip mee voor onderzoek, zucht.....

gonda
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 27 okt 2010 14:50

Inge schreef:Ik denk dat hiervoor bloed afgenomen moet worden wat op kweek wordt gezet.
Iedere DA kan dat bloed afnemen en opsturen. Kans is wel dat het heel prijzig is.

ik denk dat ik hier nog een handleiding moet gaan schrijven
om een antibiogram te kunnen maken, hebben ze gewoon een uitstrijkje nodig bv uit de keel of neusholte, dit uitstrijkje wordt geent op een microplaat, en gaat een verwarmde oven in, waardoor de bacterien gaan groeien, daardoor kan men zien welke bacterien er groeien... en welke ab er actief is
(in het kort gezegd)
is absoluut niet prijzig.....

gonda
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 27 okt 2010 14:52

Inge schreef:Een AB zal per kuurtje mss 10 euro kosten en een bloedonderzoek kan zomaar 50 euro kosten (of meer) dus 2 ABs proberen kan.
Ik kan mij wel voorstellen dat je voor een kipje wat je net hebt geen absurt hoge DAkosten gaat maken. En in de loop der jaren ben ik hier ook wijzer in geworden met kippen die ik lange tijd heb en iets gecompliceerds mankeren. Het is een eerlijk verhaal dat de kans op genezen meestal klein is. En een paar dagen dwangvoeren wil ik best, maar langer niet en als er daarnaast ook binnen een week geen verbetering is dan vind ik het mooi geweest.

Edit: tegelijk met Pukkie

dit is dus verkeerde info, want er komt geen bloedonderzoek mee te pas......
het te onderzoeken product is dus het slijmvlies dat in de keel, neusholten zit

ter info :
http://www.encyclo.nl/begrip/Antibiogram
http://www.medics4medics.com/index.php/ ... ntibiogram

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 27 okt 2010 17:30

Zo zijn we dan toch weer wat wijzer Gonda ;)

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”