2 hanen apart..

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

2 hanen apart..

Berichtdoor Ricck » 20 aug 2011 21:57

Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste post op het forum, heb sinds een tijdje wat krielkipjes eerst 4+1 haan, maar een kipje is geslacht door onze wetterhoun.. :? Deze kippen hebben we gekregen omdat een kennis/vriend van ons ging scheiden en zijn kippen ergens op een veilige plek wou hebben.Nou heb ik heb sinds kort 2 jonge barnevelders erbij en heb gister een 1 jaar oude Brahma haan erbij genomen, nu wist ik al dat 2 haantjes bij elkaar niet goed gaan..

Ik had dus het kriel haantje er even buiten gehouden en toen het wat donker was hem erbij gezet; na 3 minuten dus al een bloedig gevecht. Ik heb vandaag van het beste grote ren 2 rennetjes gemaakt dmv kippengaas ertussen, vervolgens lopen ze elkaar weer te pikken tussen de gaatjes door, weer tot bloedens aan toe :frons:
Nu zit er een ren-kippengaas-ren met elke een tussen ruimte van ongeveer 15cm. Ze kunnen nu niet meer elkaar aanvallen misschien af en toe als ze tegelijk proberen te pikken, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.
Maar nu loopt mijn Brahma haan de hele tijd te kraaien en het krieltje uit te dagen komt.

Dus nu de vraag; Komt dit omdat ze elkaar nog steeds kunnen zien en elkaar net niet kunnen raken?
En kan ik het beste de haan terug brengen, of er platen tussen de rennen zetten of een ren op 10 meter afstand zetten?
Ik hoop dat iemand er iets meer over weet dan mij..!

Ciao, Rick! :-)

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: 2 hanen apart..

Berichtdoor kiekenboerinneke » 20 aug 2011 22:19

Over het algemeen komen hanen alleen "overeen" als ze vader en zoon zijn, en ook maar tot zoonlief probeert de plaats van "pa" in te nemen, dan is het koekenbak.. ( bij mij begint dat stilaan, nu... Pa Houdini is momenteel nog wel heer en meester.... )
Persoonlijk zou ik 1 haantje dan proberen plaatsen, oftewel je toom verdelen ( hoeveel kipjes heb je? ) over 2 rennen zodat elke heer z'n harem heeft.... En de rennen wel een eindje uit elkaar zetten...
Mja, houd intussentijd wel de 2 heren best goed gescheiden.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: 2 hanen apart..

Berichtdoor Ricck » 20 aug 2011 22:45

Dankjewel voor zo'n snelle reactie!

Ik heb 2 nieuwe barnevelders die graag bij de Brahma lopen, eentje wilt nog wel eens een parkour maken en in het kippenhok van de krieltjes vliegen aangezien de 2 barnevelders en brahma buiten slapen. De krielhaan doe ik gewoon samen met zijn 3 hennetjes en de brahma haan doe ik samen met de 2 nieuwe barnevelders..

We hebben een heel groot erg dus ik maak morgen maar het ren opnieuw en nu op afstand van de kriel-ren..
Ik begin maandag met mijn vervolgopleiding in Rotterdam dus dan ben ik zo'n 10 uur per dag weg en aangezien mijn broertje een hekel aan dieren heeft en het allemaal toch niks uitmaakt en mijn moeder het te druk heeft met onze Groepsaccommodatie wil ik morgen toch echt zekerheid niet dat ik mijn 1ste schooldag in Rotterdam begin met de angst een gewonde/dode haan thuis aan te treffen..

Ciao!

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: 2 hanen apart..

Berichtdoor MIC » 20 aug 2011 22:49

Vanaf het moment dat zoonlief de kriebels voelt begint het probleem. Tweety was hier een gewikste kerel, hij kroop snel op de kippen en rende achter mijn benen ... daar was hij veilig en daar kreeg hij eten want ook dat is het probleem ze proberen de jonge haantjes van het eten af te houden om ze te verzwakken. Zo had ik er al eentje moeten redden.
Op een dag stond Tweety te kraaien voor de deur en toen vader strompelend en onder het bloed onderuit zijn schuilplaats kwam, schrok ik me rot. Het werd onmiddellijk een ren apart en ieder zijn dames, eens vader terug krachten had waren ze terug bezig aan de draad (1m80 hoog, kippendraad onderaan en een net bovenop) Jan heeft ooit de deur van Tweety niet goed gesloten en ik kwam weer terecht in een drama: vader Gerard helemaal onder het bloed en Tweety die kraaide voor 2. Ik ben in een Franse colère gevlogen tegen mijn oogappel Tweety, doeme toch...dat macho gedoe altijd. Vader Gerard is nu stokoud en tussen vader en zoon -in eigen ren- is er enkel respect en samenwerking gekomen.
Geduld en goed afsluiten met dubbel slot en dubbele kippendraad onderaan de draad, ook netten boven de draad van 1m80

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: 2 hanen apart..

Berichtdoor Ricck » 20 aug 2011 22:59

Daar ben ik nou net bang voor, want onze Brahma haan is erg dominant en begint continu te kraaien en de kleine kriel kip uit te dagen. Ik maak morgen gewoon een extra ren erbij heb nog genoeg paaltjes en ren over voor een nieuw ren denk ik, dat ren komt dan op 10m afstand van het andere ren, dan moeten ze voorlopig maar buitenslapen op een omgevallen boompje. Eigen schuld, dikke bult..!

..Heeft iemand ook 2 groepjes opgesplitst in 2 rennen?

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: 2 hanen apart..

Berichtdoor daannyyy » 21 aug 2011 10:38

Ik heb zelf iets van 7 hanen in een wei lopen, waarvan er ook een aantal vrij fel zijn. er zijn bij mij bijna nooit problemen, af en toe durven ze elkaar weleens uit te dagen maar echt vechten gebeurt niet. alleen als ik er een nieuwe bijplaats is het even bakkeleien maar dat is meestal ook heel snel weer over. De haantjes die ik heb zijn zeker niet moedersliefste, 1 valt mij soms aan en de anderen als er een duif probeert mee te eten zijn die niet zeker van hun leven. :gutgut: ze moeten gewoon even een pikorde zien te krijgen, maar een grote brama bij een krielkip is wel onverantwoord..

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: 2 hanen apart..

Berichtdoor Kip La La » 21 aug 2011 10:48

Ja het was ook niet heel handig van je om de haan die er al woonde eerst weg te houden en de nieuwe in het hok te zetten, die dacht Ha alles van mij !
Ik heb ook twee hanen gehad die ik apart moest houden, toch kwamen ze af & toe per ongeluk bij elkaar en was het vechten.
Dat is uiteindelijk dan ook fataal afgelopen voor de oude (vader)haan.
Nu ze er beiden niet meer zijn is het ook een stuk rustiger, zowel in de kippengroep als bij het kraaien waarbij ze tegen elkaar op bieden.

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: 2 hanen apart..

Berichtdoor Ricck » 23 aug 2011 17:11

Waar ik de haan heb gekocht gaven ze dat als tip.., maarja ze zitten nu al bijna een week apart, maar kunnen elkaar nog wel zien. Ze kraaien wel eens wat, maar niet echt meer proberen te pikken enzo. Ze voelen zich nu weer op het gemak als ik erbij ben, zowel de bruintjes als de krielen..
Ik heb een kippenhok besteld bij Dierenverblijf.nl, dus dan maak ik als nog een apart ren zodat het gedonder helemaal over is..

Iedereen dankjewel voor de ervaringen en tips!

Ciao, Rick!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten