bloedluizen brrrr

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
lindaatje1976
Berichten: 497
Lid geworden op: 12 mei 2011 22:03
Land: nerderland
M/V: V
Locatie: drenthe

bloedluizen brrrr

Berichtdoor lindaatje1976 » 12 jul 2012 21:35

tja jullie zullen wel denk daar heb je weer 1tje te zeuren over bloedluis ( sorry daarvoor! )
heb bijna alle berichtjes op het forum gelezen over bloedluis, en geprobeert....... maar ik kom der niet af!!!
heb de stokken ingesmeert, kippen ingespoten met 404, tabaksstokken ( of hoe dat spul ook maar heet..) gekocht en verkruimeld op de grond. kieren en naden dicht gesmeert, hok helemaal bijlangs geweest met de stoomeend ( heb ik ook ergens gelezen..). 2 keer in de week knoflook in het drinkwater...enz enz ik weet het niet meer, wat een snert beesten zijn het, en je krijgt zelf ook zoveel jeuk er van ( zal wel tussen de oren zitten......) maar wie heeft er nog meer tips?

nu had mijn collega het er over dat je bij de welkoop spul kunt kopen voor duiven en dat moet je op de borst doen en dat schijnt te helpen, denk dat ik dat ook maar ga proberen. maar wie heeft er nog meer tips? alles is welkom, want ik weet het niet meer :(

alvast bedankt dat je de moeite hebt genomen om het te lezen en misschien te reageren :duimop:

groetjes linda

Gebruikersavatar
dizzyke
Berichten: 207
Lid geworden op: 18 sep 2011 19:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor dizzyke » 12 jul 2012 22:45

ik koop bij de boerenbond altijd een grote groene spuitbus voor duiven,een insecticide voor de hokken.de kippen behandel ik met een andere spuitbus,ik heb er geen last meer van gehad.maar elk half jaar komen ze mijn hokken branden met een gasbrander

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor Jan Bollen » 12 jul 2012 23:29

Gebruik gewoon sla-olie, dat is het goedkoopst en het milieu-vriendelijkst. Ik gebruik de oude olie uit de frietketel.
Je moet binnen en buitenkant al je naden insmeren met olie. Het hoeft niet veel olie te zijn maar je mag niks overslaan. Je moet werkelijk heel nauwgezet werken, als je het niet secuur doet dan is het hetzelfde of je niks gedaan hebt. Alles wat in het hok staat moet er uit. Vooral de vloerbedekking moet er uit. Als je alles ingesmeerd hebt met olie dan moet je rond gaan met een plamuurmes en overal waar je bloedluizen of eitjes ziet deze afsteken. Dan de inrichting zoals zitstokken en legnesten er terug in nadat je deze ook behandeld hebt met olie.
Na een week alles weer herhalen en dan na een week nog eens en dan ben je een tijdje gerust. Let op : van bloedluizen ben je nooit af. Ik plak met tape regelmatig, zo om de 3 tot 4 weken, proppen keukenpapier onder de zitstokken of boven de slaapplaats van de kuikens. 's Avonds ophangen en 's morgen nakijken of er bloedluis zit.
Dan weer met mijn pot olie rond gaan als het nodig is.

Gebruikersavatar
EstherBrahma
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:42
Land: NL
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor EstherBrahma » 13 jul 2012 11:43

Hallo Lindaatje, nou over bloedluizen mag je wat mij betreft net zo hard "zeuren" als je wilt. Brrr, wat een vieze plaag is dat. Ik heb er net eentje achter de rug. Nou ja, mijn kippen dan :gutgut: Ik ben snel naar de lokaal dealer gerend en heb daar Finecto opgehaald. Het is een vloeistof waar je het hele hok mee spuit, inclusief alle zitstokken en kieren en gaten waar je bij kan. De vloeistof droogt op en hele hok zit onder de witte poeder. Als de bloedluis hier 's avonds doorheen kruipt vanuit zijn schuilplaats drogen ze helemaal in. Pas na een aantal weken herhalen.
Veilig voor kip en mens. Ideaal, geen luis meer gezien. Voor de zekerheid de kippen ook nog ingepoederd met bloedluispoeder voor duiven. Het spul is op internet te bestellen en ik zag het laatst ook bij de welkoop. Aanrader!
Kosten ongeveer eur 16 tot 19. En je doet er best lang mee.
Volgend jaar ga ik dit preventief gebruiken. Succes ermee.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor Jan Bollen » 13 jul 2012 11:55

Hallo Lindaatje, nou over bloedluizen mag je wat mij betreft net zo hard "zeuren" als je wilt. Brrr, wat een vieze plaag is dat. Ik heb er net eentje achter de rug. Nou ja, mijn kippen dan Ik ben snel naar de lokaal dealer gerend en heb daar Finecto opgehaald. Het is een vloeistof waar je het hele hok mee spuit, inclusief alle zitstokken en kieren en gaten waar je bij kan. De vloeistof droogt op en hele hok zit onder de witte poeder. Als de bloedluis hier 's avonds doorheen kruipt vanuit zijn schuilplaats drogen ze helemaal in. Pas na een aantal weken herhalen.
Veilig voor kip en mens. Ideaal, geen luis meer gezien. Voor de zekerheid de kippen ook nog ingepoederd met bloedluispoeder voor duiven. Het spul is op internet te bestellen en ik zag het laatst ook bij de welkoop. Aanrader!
Kosten ongeveer eur 16 tot 19. En je doet er best lang mee.
Volgend jaar ga ik dit preventief gebruiken. Succes ermee.


Ben je er zeker van dat de bloedluizen dit jaar niet meer terug komen?

Gebruikersavatar
EstherBrahma
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:42
Land: NL
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor EstherBrahma » 13 jul 2012 11:58

Ben je er zeker van dat de bloedluizen dit jaar niet meer terug komen?

Antwoord:
Nee, helemaal niet, de eitjes/larven kunnen heel lang overleven, maar dat witte poeder zit door het hele hok en blijft heel lang zitten, zeker in de kieren. Nadat de kuikens groot zijn, spuit ik nog een keer. Daarbij komt dat mijn kippen loslopen en ik kan niet voorkomen dat er andere vogels in het hok vliegen. Besmetting voorkom ik daar niet mee dus het is meer een gevalletje: bestrijden van de kwaal. Maar dat is me al heel wat waard.

Gebruikersavatar
EstherBrahma
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:42
Land: NL
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor EstherBrahma » 13 jul 2012 11:58

Ben je er zeker van dat de bloedluizen dit jaar niet meer terug komen?

Antwoord:
Nee, helemaal niet, de eitjes/larven kunnen heel lang overleven, maar dat witte poeder zit door het hele hok en blijft heel lang zitten, zeker in de kieren. Nadat de kuikens groot zijn, spuit ik nog een keer. Daarbij komt dat mijn kippen loslopen en ik kan niet voorkomen dat er andere vogels in het hok vliegen. Besmetting voorkom ik daar niet mee dus het is meer een gevalletje: bestrijden van de kwaal. Maar dat is me al heel wat waard.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor MIC » 13 jul 2012 12:20

Ik ben er stilaan zeker van: eens bloedluizen, nooit meer zonder deze kleine lieverds ! ;)
Lindaatje 1976 schreef:wat een snert beesten zijn het, en je krijgt zelf ook zoveel jeuk er van ( zal wel tussen de oren zitten......) maar wie heeft er nog meer tips?

Het zit echt niet tussen je oren, onze bloedluisplaag was na ons verlof zo gigantisch dat we mee volhangen eens we in de ren komen ... en vooral Jan die de kippen 's avonds gaat opsluiten, geniet er van.
Hier was het al voor verlof 1x/week behandelen met brander, poeder, vet ...uiteindelijk is het dagelijks behandelen.
tips, met produkten die je wel/niet wil gebruiken.
viewtopic.php?f=2&t=62363

Gebruikersavatar
lindaatje1976
Berichten: 497
Lid geworden op: 12 mei 2011 22:03
Land: nerderland
M/V: V
Locatie: drenthe

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor lindaatje1976 » 13 jul 2012 12:22

ik denk dat ik eens met jan zijn idee aan de slag ga. maar voordat ik dat ga doen moet ik eerst mijn grote kippen hok eerst maar eens ga bedekken met gipsplaten. het nadeel van dat hok is er zitten overal naden en kieren, op het plafon zit riet met een dakpannen dak ( het hok is nl 3,5 meter lang en 2 meter breed, mooi groot nachthok en ideaal voor bloedluizen :cry: ). dus ik denk dat de dames en heer een mooi gipsen plafonnetje krijgen. en dan ga ik aan de gang met slaolie.

ook nog even een vraag moet ik dan de kippen ook nog behandelen met 404 van beaphar? zoja kun je dan de eieren ook nog eten?

iedereen bedankt voor de tips.

oja heb nog gebeld na de welkoop voor die poeder tegen bloedluizen maar die hebben ze dus niet hier in hoogeveen...

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: bloedluizen brrrr

Berichtdoor Jan Bollen » 13 jul 2012 13:27

Geen gipsplaten ! ! ! ! Vooral geen dubbele wanden want daar kruipen ze tussen en daar kun je nooit meer aan. De enige oplossing is dan de planken wegbreken en er platen in de plaats zetten.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 4 gasten