Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor Dieter » 03 aug 2012 20:18

Uit ervaring kan ik je 1 iets ten zeerste aanbevelen: een goede luizenspray!
Je zou eens moeten weten hoeveel dieren er met luizen rondlopen!
Wie slechts een handvol kippen heeft heeft eigenlijk niks anders nodig.
Een fokker heeft vaak een anti-coccidiossemiddel en een antibioticum in huis , en een goed mes ;)

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor Krissy » 03 aug 2012 20:58

Dieter, bedoel je een middel tegen bloedmijt of een middel tegen veerluis of iets tegen allebei?
Enne.... omdat ik geen fokker ben, laat ik dat mes maar zitten.

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor itam » 04 aug 2012 01:01

Een "kippenapotheek" is leuk natuurlijk maar ik heb er zo mijn gedachte over.
Als ik bij iemand kippen zou willen kopen en ik zie een kast vol verschillende middeltjes staan (en die schijnbaar dan ook gebruikt worden), zou ik bedanken. Hoe minder verschillende middelen is voor mij juist een teken van een gezond kippen bestand.
Afgezien misschien van de middelen tegen bloedluis en anti-coccidiosse/antibiotica welke veel al bij fokkers te vinden zijn.
Maar goed, spul wat ik voor de kippen heb en ook gebruik zijn: Diatom en Poultry Shield tegen lastig ongedierte. En hakblok, bijltje en scherp mes. Iets anders heb ik volgens mij al die jaren niet gebruikt.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor Lies » 04 aug 2012 01:15

itam schreef:Een "kippenapotheek" is leuk natuurlijk maar ik heb er zo mijn gedachte over.
Als ik bij iemand kippen zou willen kopen en ik zie een kast vol verschillende middeltjes staan (en die schijnbaar dan ook gebruikt worden), zou ik bedanken. Hoe minder verschillende middelen is voor mij juist een teken van een gezond kippen bestand.


Nou, of dat nu waar is? Denk het niet. Wanneer je helemaal niets tot je beschikking hebt voor het toepassen van eerste hulp moeten dieren maar gewoon afzien als ze iets mankeren. Pijnstilling, ors, een crème voor pootproblemen, evt multivitamine dat is heel waardevol om in huis te hebben. Norit is ook niet verkeerd voor in de kast. Ook panacur of flubenol, levamisole in elk geval iets tegen wormen is ook handig. En een warmtelamp of simpelweg een kruik. En een thermometer. Ohja, en het telnr van de dierenarts desgewenst. Vind ik wat prettiger dan een mes maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Verder knoflook (!) maar dat liever in de keukenkast ;)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor gonda » 04 aug 2012 06:58

itam schreef:Een "kippenapotheek" is leuk natuurlijk maar ik heb er zo mijn gedachte over.
Als ik bij iemand kippen zou willen kopen en ik zie een kast vol verschillende middeltjes staan (en die schijnbaar dan ook gebruikt worden), zou ik bedanken. Hoe minder verschillende middelen is voor mij juist een teken van een gezond kippen bestand.

volledig mee eens

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor gonda » 04 aug 2012 07:11

Lies schreef:
Nou, of dat nu waar is? Denk het niet. Wanneer je helemaal niets tot je beschikking hebt voor het toepassen van eerste hulp moeten dieren maar gewoon afzien als ze iets mankeren. Pijnstilling, ors, een crème voor pootproblemen, evt multivitamine dat is heel waardevol om in huis te hebben. Norit is ook niet verkeerd voor in de kast. Ook panacur of flubenol, levamisole in elk geval iets tegen wormen is ook handig. En een warmtelamp of simpelweg een kruik. En een thermometer. Ohja, en het telnr van de dierenarts desgewenst. Vind ik wat prettiger dan een mes maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Verder knoflook (!) maar dat liever in de keukenkast ;)

Lies: een anti worm middel preventief in huis hebben is echt geldverkwisting, ik heb hier in mijn gans leven nog nooit of nooit een anti worm middel gebruikt

een warmtelamp hoort niet thuis in een apotheek, dit hoort thuis in de wooninrichting, en mensen zonder kuikens hebben geen warmtelamp nodig

een thermometer heb ik nog nooit gebruikt, je voelt en ziet wanneer een kip koorts heeft
jaag de mensen aub niet op onnodige kosten

een vitamine preparaat continu in huis hebben is ook niet nodig, eigenlijk zou een dier genoeg moeten hebben aan voeding zonder bijkomende vitaminen, indien dit zo niet is, dan stel ik me dan weer vragen bij de huisvesting: mogelijkheid tot scharrelen etc

producten voor pootproblemen: die kan je rustig gaan halen bij de apotheker als het nodig is, dit is geen levensbedreigende situatie

Norit hier nog nooit gebruikt

een telefoonnummer van een goede da is wel nodig

wat heb ik hier staan: omwille dat ik vechters heb, en er dus ook flink gevochten kan worden, is hier alleen een verzorgende helende zalf op basis van zink in huis

mijn hakbijl is een keukenassecoire
mijn lampen behoren tot de fokinrichting, want ja ik kweek kuikens elk jaar
producten tegen de bloedmijt behoort tot de wooninrichting

en knoflook: dat mag hier zelfs in de keuken niet gebruikt worden, ik walg van mensen die knoflook gebruiken, die stinken namelijk, als ik die hun lichaamsgeur riek, dan draait mijn maag zich om

Als de voeding en de huisvesting in orde is, dan hou je de da en de apotheker weg uit het huis


DENK AAN ALLE MOGELIJKE PRODUCTEN DIE KUNNEN VERVALLEN EN DIE GELD KOSTEN EN DIE BELASTEND ZIJN VOOR ONS MILIEU
HAAL DUS PRODUCTEN IN HUIS ALS HET ABSOLUUT NODIG IS EN DIT DAN OP ADVIES VAN EEN DA

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor buldog » 04 aug 2012 08:34

Gonda wat spreekt u weer een wijze, maar Oooo zo ware woorden.
:duimop:

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor Krissy » 04 aug 2012 08:48

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb er weer van geleerd! :duimop:

Even voor alle duidelijkheid: Het is helemaal niet mijn bedoeling om een hele medicijnkast aan te leggen.
Maar ik wil wel het een en ander in huis hebben uit 'preventieve gezondheidszorg' zeg maar. En dan liefst zo kip-, mens- en milieuvriendelijk mogelijk. Dus wel iets tegen bloedmijten, omdat die nou eenmaal vroeg of laat in de meeste hokken wel opduiken, maar niks tegen allerlei ziektes waar ik liever eerst een da naar laat kijken.
Ook handig: Mocht er een keer iets zijn, dan kan ik meteen dit topic opgraven en kijken welke middelen jullie gebruiken.

Gonda en Lies : Verhip, dat is waar ook. Ik moet echt een da in de buurt zien te vinden, die wel verstand heeft van kippen. Want toen er hier eentje coccidiose had, - zo bleek later-, heb ik vijf dierenartsen moeten bellen voor ik er eentje te pakken had die en verstand van kippen had en ook nog iets in huis tegen coccidiose.

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor itam » 04 aug 2012 10:24

Verhip, was de jerrycan met appelazijn/knoflook/honing vergeten. Daar krijgen ze op maandag, dinsdag en woensdag wat van door het drinkwater. Zowel volwassen kippen als de kuikens.

Gonda heeft het goed heel verwoord :duimop:
En daarom staat er ook in mijn onderschrift: "Problemen komen vanzelf, die moet je niet gaan zoeken". Als mankementen duidelijk zijn, heb ik daar wel iets voor wat ik bij meerdere soorten dieren gebruik en anders ga ik het halen. Maar als ik het niet vertrouw (en het vermoeden zal bestaan dat het dodelijk besmettelijk is) is een goede DA de eerste optie.
Een berichtje plaatsen op het forum dat een kip ziek is en dan vragen wat anderen denken wat het is (en wat er tegen te doen) is niet altijd zinvol. Bv. een bloedende wond is duidelijk maar anders eerst een afspraak maken bij een DA.
Lies schreef:Vind ik wat prettiger dan een mes maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Geen zorgen hoor Lies, een zieke kip maak ik niet meteen dood :mrnono: . Ik houd van onze kippies. Maar ik ben wel zo eerlijk dat ik toegeef dat ik niet ga lopen aanmodderen met bijvoorbeeld een zwak kuiken.
Misschien is het een raar idee en jaag ik veel kippen liefhebbers nu de kast op maar ..... eieren waar een volgroeid kuiken in zit die niet is uitgekomen of een zwak kuiken is voer voor onze slangen. Een zwak kuiken gebeurt niet vaak maar ik heb wel eens eieren die niet uitkomen. Is een kuiken gestorven in het ei, dan vind ik het zonde om het in de afvalbak te gooien terwijl het voer voor onze slangen is.
Beetje raar maar als je het zo bekijkt, behoren onze slangen ook tot de "kippenapotheek".

Geert R
Berichten: 515
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Wat staat er in jullie kippenapotheek?

Berichtdoor Geert R » 04 aug 2012 12:42

Ik vind wel opmerkelijk wat men hier schrijft wat in hun kippenapotheek zit . Anderzijds als er in kuikenmeel een plantaardig middel tegen coccidiose (rest is bij wet verboden) zit kan dit ook niet voor velen . Het lijkt er zo wat op dat in het voeder een professioneel gedoseerd middel kan niet, maar zelf veel onnauwkeurig van alles preventief of bij het kleinste vermoeden van het minste allerlei middelen toedienen kan wel ?
Hier enkele maanden geleden het product weg gedaan dat ik ooit eens had gekregen bij vermoeden van poken voor de rest nooit iets in huis gehad ,en gelukkig niets nodig gehad .
Warmtelamp voor kuikens hoort bij kleine voedersilo en drinksilo bij kuikenmateriaal volgens mij of moet de kleine silo's ook in de apotheek.
Bloedluizen nog nooit last van gehad enkel hokken worden geregeld gereinigd met ontsmettend kuisproduct en uitvoerig nagespoeld . Hok en kippen worden geregeld gecontroleerd .

Wat ik denk dat een groot verschil is in de noodzaak van een kippenapotheek de frequentie van in contact komen met andere kippen zoals op tentoonstellingen en dergelijke besmettingskans opmerkelijk groter.

Wat ik denk wat zeker ook goed preventief werkt strenge selectie op vitaliteit van kuiken tot volwassen van de ouderdieren .


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten